Stoppen met de opleiding in het vierde jaar?!

Hiii allemaal!

Ik zit met een probleem. Ik zit nu in het 4e jaar van mijn HBO opleiding en ben net begonnen aan mijn stage. Maar het allerliefst zou ik nu willen stoppen.

Ik weet al een tijd dat de opleiding niet bij mij past en ik er niets mee ga doen. Ik heb altijd gedacht, ik maakt het gewoon af, heb ik in ieder geval een diploma. Stiekem heb ik altijd al geweten dat het niets voor mij was, maar nooit gedurfd te stoppen of op te geven en sociale druk helpt ook niet mee.

Ik weet dat het dom zou zijn om in het laatste jaar nog te gaan stoppen, ook met de verspilling van het geld en de studie schuld (die ik sws moet betalen). Maar aan de andere kant wil ik ook gewoon doen waar ik gelukkig van wordt. Ik moet nu tijdens mijn stage (weer) allemaal hertentamens maken. Waarvan ik nu al weet dat het enorm lastig gaat zijn die te halen. Ook omdat ik gewoon 40uur bezig ben met stage (wat ik ook niet interessant vind). Ik kijk hier als een berg tegen op en heb er eigenlijk ook gewoon helemaal geen zin meer in.
Ik ben nu blij dat ik wel weet wat ik wil gaan doen en wil daarom geen tijd en energie meer verspillen aan datgeen wat mij nu helemaal niet gelukkig maakt. Ik heb al een MBO diploma, dus ik ga niet geheel “diploma loos” aan het werk.

Zijn er meer die in z’n situatie hebben gezeten of advies hebben?

Ik zou het toch proberen af te maken. Vaak hoef je dan minder studieschuld terug te betalen en heb je in ieder geval een HBO diploma. Ik weet dat het lastig is, heb het zelf ook gedaan, maar je hoeft nog maar een half jaar

Oof, i feel you. Ik ben ook net begonnen met mijn afstudeerstage hbo. Echt eerlijk naar mijzelf zou ik ook verdomd graag willen stoppen. Maar ik wil dat papiertje gewoon zo graag. Anders is het allemaal voor niks geweest. Ik kom van de havo dus heb helaas ook geen mbo-diploma.

Ik ga in ieder geval koste wat kost er alles aan doen om mijn studie te halen. Maar enkele klasgenoten willen eigenlijk ook liever stoppen en hebben nog wat herkansingen openstaan. Mijn docent adviseerde ze om met hun mentor in gesprek te gaan.

Ze zei ook dat je bijvoorbeeld kan stoppen, en met de vakken die je wel gehaald hebt bijvoorbeeld vrijstelling kan krijgen of in een bepaald jaar kan instromen bij andere bachelor-opleidingen als je toch een hbo-diploma wil. Ik neem aan dat je wel een propedeuse hebt? En een minorcertificaat? Je kan ook een associate degree gaan doen ipv een nieuwe bachelor.

Als je toch echt klaar bent met studeren kan je alsnog een Ervaringscertificaat (EVC) laten maken waarin je competenties staan die je hebt ontwikkeld tijdens je niet afgemaakte opleiding.

Toch zou ik zeggen, bijt nog even door de zure appel heen. Met een hbo-diploma in de pocket kan je alle kanten op. Succes bij je keuze en hopelijk bij je studie.

Ik wilde ooit zelfs stoppen met de middelbare school. Omdat ik depressief was. Ben blij dat ik uiteindelijk toch heb doorgezet, anders had ik nu niks gehad.

Een tip voor jou: Later voor een baan vragen ze soms “hbo-niveau”. Het maakt dan soms echt niet uit welke studie je hebt gedaan. Dus dan heb je er toch wat aan :slight_smile:

Hoi :slight_smile: Ja ik heb in zo’n situatie gezeten. Alleen ik denk dat die van jou iets anders was dan die van mij en dat is dat ik heel erg worstelde met mijn eindscriptie door autisme specifieke problemen (het structureren en verwerken van veel informatie) die ik eerder in de studie kon compenseren met intelligentie en doorzetten. Simpel gezegd: de eindopdracht eiste chronisch meer van me dan ik kon opbrengen. Ik had in die tijd ook te maken met heel nare priveomstandigheden (overlijdens van dierbaren) dus heb ik me uitgeschreven met nog maar 30 studiepunten te gaan. Ik word deze zomer 30 en weet nog niet precies wat bij me past. Jij al wel, en da’s een enorm voordeel.

Als jij in staat bent om, al is het moeilijk, je studie te halen, zou ik me niet uitschrijven. Ik heb me aan het eind uitgeschreven omdat mijn welzijn anders echt in gevaar kwam.
Het zijn nog een paar maanden voor het studiejaar om is. Ik zie bij veel vacatures dat een algemeen HBO-diploma wordt gevraagd, dus dat biedt echt kansen. Wat zijn die paar maanden nog op de teller?

Als je het af maakt, kun je wel aantonen dat je een hbo denkniveau hebt. Je kunt dan gemakkelijker werk vinden op dat niveau, zelfs buiten je opleidingsgebied. Je hoeft natuurlijk niet te werken in het gebied waar je in opgeleid bent.

Ik zou in het 4de jaar toch proberen het af te maken.