Stoppen MBO leerjaar 2 door burn-out

Hallo allemaal!

Ik zit in een enorme tweestrijd met mezelf en moet een belangrijke keus maken.

Ik ben in april 2021 gediagnosticeerd met een burn out. Ik ben 19 jaar en zit in leerjaar 2 van mijn mbo 4 studie.
Het ging in principe steeds weer iets beter. Wel baby steps maar dat is beter dan niets. Nu ik weer stage loop merk ik dat dit weer stress op levert en ik ben sinds deze week weer te ver gegaan en nu ben ik weer helemaal op en uitgeput.
Ik dacht er al vaker aan maar ik denk er aan om een tussenjaar te nemen. Ik vind mijn studie erg leuk en dit is wat ik wil doen maar ik merk dat ik nu te onstabiel ben om dit steeds vol te houden. Ik heb ook elke periode van school (elke 8 weken) last van enorme stress door de toetsweken. Dit jaar heb ik dus ook twee stages.

Ik weet alleen niet of het een goed idee is om een tussenjaar te nemen. Ik las op internet dat veel mensen met een burn out er profijt van hadden. Maar ik weet ook niet of je schulden hebt van een mbo 4 studie als je stopt in leerjaar 2… ik kon geen duidelijke uitleg vinden op de overheid site.
Ik kan wel echt rust gebruiken en de tijd gebruiken om mezelf beter te leren kennen.

Door de stress van de schooljaren merk ik dat ik dus elke 8 weken een grote hoeveelheid stress krijg en dat lijkt me ook niet helemaal goed voor een mens.
Ik weet gewoon niet of ik een tussenjaar moet nemen of ik moet doorgaan. Ik denk dat ii mezelf eerst op een rijtje moet krijgen

Heeft iemand advies? Van event een soort gelijke situatie?

Een vriendin heeft hetzelfde. Eigenlijk meer dat ze haar stages steeds niet haalt door spanningen, onzekerheid en misschien ook wel burn-out. Zij is nu even gestopt. Ik hoop wel dat ze het af gaat maken.

Maar, ik zou gaan praten met een coach/studiebegeleider op school. Je moet weten wat de kosten en consequenties zijn. Je moet weten wat je opties zijn. Kortom, je moet eerst informatie halen. Dan pas kun je erover nadenken en een besluit nemen.

Kun je iemand spreken op je opleiding? Een teamleider oid?
Voor zover ik weet maakt het qua schulden niet uit, zolang je binnen 10 jaar je diploma haalt, al zal ik dan wel je studenten OV (ik weet niet of je die hebt) dat jaar stop zetten. Ik weet alleen niet hoe het zit met een tussenjaar.