stop de loting voor studieplaatsen

Zoals heel veel mensen ben ik dit jaar voor de derde keer uitgeloot. Ik ben het totaal niet eens met het huidige lotingsysteem en daarom ben ik een petitie begonnen tegen de loting. Willen jullie alsjeblieft ondertekenen als je het met de petitie eens bent! Zo kunnen we misschien zorgen voor een eerlijk plaatsingssysteem voor de studie geneeskunde, maar ook voor andere lotingstudies!

de link is: www.stopdeloting.petities.nl

Alvast bedankt!
Ailsa

bericht sp: http://www.sp.nl/zorg/nie…r_studie_geneeskunde.html
volkskrant, opinie: http://extra.volkskrant.n…eskunde_af_#reactiemarker

Wat voor lotingssysteem is er nu dan?

edit: wacht, ik lees wel eerst de berichten, sorry haha

En heb je al een eerlijk plaatsingssysteem bedacht dan?

Ik ben het eens met het lotingssysteem.

Moet je maar betere punten halen!

Het is hetzelfde als met creatieve opleidingen, alleen de beste worden aangenomen. Dat kan je ook niet afschaffen.
Dus, tja, beter je best doen, of doe eerst een lagere opleiding.

Nou, het zou eerlijker zijn als mensen die eerder zijn uitgeloot, meer kans krijgen om ingeloot te worden. Ik ken ook mensen die meerdere keren zijn uitgeloot (ook tot het punt dat ze niet meer mee konden doen met loten), en dat is gewoon zo frustrerend en oneerlijk.

Ik vind het trouwens heel naar voor je @ topicstarter. Ik ben het op bepaalde punten wel met je eens, dus ik zal hem tekenen.

@ milkbreak: maar dat heeft niet zoveel met het loten te maken, hogere punten halen. Ook als je in lotingsklasse C zit, dus van een gemiddelde van een 7, dan kan je alsnog 3 jaar achter elkaar uitgeloot worden terwijl er mensen zijn met een gemiddelde van een 6 ook meteen ingeloot worden. De kansen zijn wel redelijk verdeeld over de klasses, maar het is frustrerend voor de mensen met een redelijk hoog gemiddelde om gewoon 3 keer te worden uitgeloot.

Bovendien zeggen cijfers ook niet zoveel; het kan zijn dat je heel veel ambitie en drive hebt om bijv. een studie Geneeskunde te doen, maar je gewoon niet zo goed bent in de middelbare schoolvakken zoals natuurkunde en scheikunde. Maar deze komen niet in dezelfde vorm terug in je studie! Gelukkig heb je op een paar universiteiten ook een decentrale selectie, zoals in Groningen, zo is een vriendin van mij aangenomen bij Geneeskunde.

Dat is helemaal niet eerlijker.
Want dan worden de andere juist benadeeld.
Iedereen moet even veel kans hebben.

Zo dacht ik eerst ook, ‘iedereen evenveel kans’ . Maar hoe eerlijk is het dat iemand van gemiddeld een 6 in een keer wordt ingeloot, en iemand van gemiddeld een 7 3x wordt uitgeloot? Ik vind dat daar wat op verzonnen moet worden.

Ik ben het niet honderd procent met je eens, natuurlijk weet iedereen dat áls je geneeskunde wil gaan studeren, je de hoogste kans maak als je cum laude slaagt. Maar er zijn een hoop die cum laude slagen, maar geen enkele motivatie hebben en toch gewoon maar even geneeskunde gaan studeren. Dus vrij oneerlijk. Wat betreft dat je maar drie keer ingeschreven kan staan vind ik totale onzin, dat moet inderdaad worden afgeschaft. Maar ik ben het voor de rest met je eens, dat je gewoon echt die hogere cijfers moet halen (ookal is het soms oneerlijk).

het klopt niet wat je zegt! het inlotingssysteem is niet zo dat mensen met hogere cijfers eerder toegelaten worden. je wordt ingedeeld in een klasse dus als je in de klasse B zit heb je met een 7,9 even veel kans om ingeloot te worden dan iemand met een 7,5.

ik heb getekend! ben 't compleet met je eens

Ja maar ik bedoel dat je niet op basis van hoe vaak je uitgeloot bent meer of minder voordeel moet krijgen.
Dat moet gewoon via cijfers gaan ja.

lolno.
Ik vind het lotingssysteem wel goed werken. Iedereen die zich inschrijft krijgt een kans. Sommigen hebben gewoon pech. Ja, jammer dan. Kan gebeuren.
Of moet je maar een niet-lotingsstudie (hallooooo liefde <3) gaan doen.

Daar kan men niks op verzinnen, behalve door iedereen toe te laten naar hoogte van de cijfers. Dat er dus helemaal niet geloot wordt, en ze alleen de mensen met de hoogste cijfers toelaten.

Ik ben zelf wel ingeloot, voor technische geneeskunde, maar die kans was gelukkig heel groot :grinning:. (100 plaatsen en 107 aanmeldingen). Dat ik geen geneeskunde ben gaan doen heeft ook mede met de loting te maken, als je een 7 staat is je kans alsnog maar iets van 50 % dacht ik. Dat vond ik een veels te grote gok.

Sommige mensen kunnen niet beter, die zouden op de middelbare school nooit als eindcijfer een 8 kunnen halen.
Maar dat hoeft niet te zeggen dat zij geen goede arts kunnen worden.
zij kunnen misschien nog wel beter zijn dan iemand die cum laude afstudeerd.
Maarja, er moet ergens op geselecteerd worden. Anders komen er veeeeeeeeel te veel artsen.