Stinkende huisgenoot, help

Hi allemaal,
Ik heb echt even een dilemma. Ik woon samen met een ander meisje. Onze kamers liggen naast elkaar, en wanneer ik de deur open hebben wij een gemeenschappelijk keukentje van 1mx4m. Nu ben ik vanaf het begin al een beetje de “schoonmaakploeg”, aangezien zij nooit opruimt. In principe oké, ik vind het vooral belangrijk dat het schoon is (schoonmaakschema’s heb ik geprobeerd & met haar erover praten, maar heeft niks opgeleverd). Dat is echter niet het probleem…

Mijn huisgenootje is heel onhygiënisch. In principe is dit haar eigen “ding” waar ik mij niet mee wil bemoeien. Maar, zodra zij haar kamerdeur openmaakt verspreid er zich een geur van rotte eieren en bedorven kaas. Het is ècht heel vies. Ik heb wel eens gezegd dat ze regelmatig moet wassen, maar daar is ze vaak wat te lui voor.

De consequentie is dat zij altijd stinkt, tezamen met haar kamer. Ik heb al heel vaak geprobeerd om op een vriendelijke manier het te hebben over hygiëne, schoonmaken en wassen, maar ze doet er eigenlijk niks mee. Hoe maak ik haar duidelijk dat dit echt niet meer kan? Iedereen in haar omgeving ziet het behalve zijzelf. Ik kan moeilijk op haar afstappen en zeggen; “jij stinkt,”

Xx

Dit is wel lastig. Is zij jouw enige huisgenoot, of woon je met meerdere mensen samen? Misschien kun je met je andere huisgenootjes samen tegen haar zeggen dat je last van haar hebt?

Precies! Nee, wij hebben geen andere huisgenootjes. De buren (die ik goed ken) die er wel eens iets van gezegd hebben, maar daar trekt ze zich niets van aan

Heb je het al eens besproken met je huurbaas?

Het bespreken met iemand hoger op is vrij ingewikkeld, maar als dat nodig is dan moet ik dat natuurlijk doen.

De beste remedie is om altijd precies te presenteren wat je dwars zit. Gewoon rotte eieren in je kamer en andere stank. Ten laatste na een week, zou ze het moeten merken.

Ik vind bovenstaande niet bepaald de beste remedie. Neem aan dat je zelf niet ook in de stank wil zitten in je eigen kamer. Zelf zou ik gaan voor de optie om het te bespreken met je huurbaas. Ik weet niet hoe dat precies bij jou geregeld is, maar mijn huisgenoten en ik hebben zelf best nauw contact met onze huurbaas waar we iets kwijt kunnen als er iets niet helemaal gaat zoals het hoort te gaan. Ik denk dat je het zelf niet op gaat kunnen lossen als ze al niet luistert naar de adviezen die je hebt willen geven.