stimulus, sensatie, perceptie

Wie kan mij het verschil tussen deze drie begrippen uitleggen? Ik snap het wel vaag ergens, maar kan iemand het mij duidelijk uitleggen in een beetje simpel taalgebruik? haha, en eventueel met een voorbeeld erbij waardoor ik het makkelijker begrijp!

Ik snap die woorden ook niet xD, ik kwam hier in de hoop uitleg te vinden xD.

Welk vak is het?

Jij studeert zeker psychologie? :grin:

Die woorden heb ik laatst ook gehad bij GKB (lerarenopleiding - psychologische dingen)
stimulus/stimuli; prikkels (die je opvangt en waar de mens opreageert)
sensatie; Je ziet kleuren, vormen, beweging enz. en perceptie geeft aan de sensatie een naam. Dus je ziet een oranje rond ding (sensatie) en de perceptie zegt dat het een sinaasappel is.
perceptie; het proces waarbij de waarnemer prikkels (stimuli) vanuit de omgeving selecteert, organiseert en interpreteert, zodat er een zinvol en betekenisvol beeld van de werkelijkheid ontstaat.

aahhh dankje dankje runawaykid!

Maar, wat bedoel je nou met prikkels? Ik snap dat nooit goed.Kan je daar een voorbeeld van geven hihi of niet?

In ieder geval heel erg bedankt; ik snap sensatie en perceptie nu eindelijk.

Prikkels zijn ieder ding die jij opvangt uit de omgeving als geluid, beweging, licht enz. Alles wat jij opvangt zijn prikkels, maar niet alle prikkels merk je. Jij selecteert ze dus (perceptie) en daardoor merk je niet alles. (je kan bijv. best prikkels opvangen van iemand die achter je staat te smsen, maar je merkt het niet omdat er je met iemand staat te praten)

Ah ik snap het! Heeel erg bedankt! Je hebt het in een paar zinnen beter uitgelegd dan mn docent in 2,5 uur probeerde te doen

Whaha! Dat zie ik als compliment, hee misschien kan ik dit ook wel voor mijn portfolio gebruiken (bedenk ik me ineens!) Vind je dat goed? Ik moet namelijk een portfolio aanmaken om aan te tonen waarom ik geschikt ben als leraar enzo :slightly_smiling_face:

Ik weet niet eens of het mag, maar als het wel mag is het ten eerste orgineel en ten tweede toch weer goed om het aan te tonen :slightly_smiling_face:

hahaha ja hebben we allebei nog wat aan dit topic, dus ik zal het gewoon doen (: t zijn echt hele duidelijke voorbeelden!