stil

Hee girlss,

Ik heb een soort van probleempje. Ik zit nu in een klas met 9 meiden en 17 jongens, en de meiden ken ik niet of heb ik niet zoveel mee. Soms zit ik naast een meisje die ik niet ken, ik wil dan wat zeggen maar ik weet niet wat ik moet zeggen.Soms ga ik dan onzin dingen zeggen. Daarna denk ik eraan en vind ik mezelf dom omdat ik weer iets doms heb gezegt. Dan denk ik gelijk dat ze me raar vinden en niet mogen. Ik ben vaak stil en heb het gevoel dat ik niet veel mee maak, een saai leven ofso. Ook denk ik dat als het stil is in een gesprek dat ik wat móét zeggen. Ik durf ook niet echt met de jongens te praten want ik weet niet waar ik het dan over moet hebben. Ik vind dit echt niet leuk en wil graag meer praten. Kunnen jullie me helpen of hebben jullie tips? want ik weet niet wat ik moet doen;/

Xxx een stil meisje

probeer dingen te zoeken die de persoon naast je intressant of niet intressant vind,

bijvoorbeeld ‘kan deze les nog saaier?’ als je ziet dat ze zucht en zich verveeld.

en he: proberen is altijd beter dan stil blijven.

Zoek naar iets gemeenschappelijks met de persoon waar je mee wil praten… als je bijvoorbeeld op school bent, is de ander ook op school en hebben jullie vast dezelfde zaken waar je over kunt beginnen :slightly_smiling_face:.
Ook op plekken buiten school kun je altijd bedenken: waarom is die persoon hier? en daar iets over verzinnen. Mensen vinden het leuk om over zichzelf te vertellen en dan zou je ook kunnen doorvragen.

Zeg bijv.
Hee leuke schoenen, waar heb je die gekocht?
En dan noemt ze een winkel op en dan kun jij daar vast wel iets over zeggen!

Ik herken mezelf hierin wel, ofja vroeger dan. Gewoon proberen een gesprek te beginnen klinkt makkelijk, maar is idd moeilijk. Toch zou ik het proberen, praat bijvoorbeeld over school of iets.
Als dat toch niet lukt, wat niet raar is, soms zit stilheid in het karakter. Dan zou ik wat vaker proberen met random mensen, waar je niets om geeft als je iets doms zegt, een gesprek te beginnen. Zo worden je sociale vaardigheden beter, en zul je merken dat je eerder iets durft te zeggen tegen de mensen in je klas! Succes!

Dit is best wel herkenbaar! Ik heb nu ook hetzelfde, ik probeer meestal (bijv. in de les) iets te vragen over de lesstof. En als ik mensen helemaal niet ken, stel ik bijv. vragen over hun hobby’s/sporten enz.
Bij mij lukt het ook niet altijd, maar proberen is altijd goed, good luck!

Dankjewel allemaal :kissing: vandaag ging het al een stuk beter :grinning:
xxx