Stil meisje uit mijn klas.

Hoi,

Ik heb een heel gezellige klas, maar er is één meisje bij die heeeel erg stil is. Ze praat bijna nooit zomaar uit zichzelf, ze geeft alleen antwoord als je wat vraagt. Ik heb soms echt de neiging om te vragen aan haar waarom ze zo stil is, maar ik ben bang dat ze dat niet leuk gaat vinden als ik dat vraag. (Want ik was zelf eerst ook verlegen en stil, en dan zou ik dus echt niet weten wat ik zou moeten antwoorden). Ik probeer heel vaak een gesprek met haar aan te gaan, maar ze gaat er verder niet echt op in… ze geeft dus alleen antwoord.

Hebben jullie nog tips om ervoor te zorgen dat ze een beetje ‘losser’ wordt? Want dat lijkt me veel leuker voor haar! Het lijkt erop alsof ze zich nog niet echt thuis voelt in de klas, want bij haar vriendinnen praat ze wel. (Niet echt veel, maar daar praat ze wel veel meer).

X! :wink:

Ze praat wel wanneer ze wilt praten.
Probeer anders wat meer tegen haar te vertellen.

Uuhm, ik zou het zelf ook niet weten. Ik voel me bijna aangesproken dat ik dat meisje zou zijn, haha.
Ik denk dat zelf iets meer vertellen beter werkt dan vragen, ik vind het altijd overkomen als zo’n kruisverhoor als me van alles wordt gevraagd, of ik vertrouw het juist niet, zo van ‘waarom wil ze alles weten’, waardoor ik juist nog minder ga zeggen.

Wat is er mis met stil zijn?

Misschien is ze wel verlegen. Praat anders gewoon aardig tegen haar, over het huiswerk, het weekend, etc. Waarschijnlijk zal ze dat echt leuk vinden! Het kan best zijn dat ze wel wil praten, maar niet durft of ze weet niet wat ze moet zeggen.

Ik vind dit eigenlijk nogal vreemd. Ik ben zelf ook vaak stil maar dat is omdat ik 9 van de 10 keer gewoon geen zin heb om m’n stem te gebruiken.

Heel lief van je dat je haar wil helpen. Maar bedenk je wel dat sommige mensen er gewoon geen behoefte aan hebben en van nature stiller zijn of er geen zin in hebben om zoveel te praten.
Maar als je het nog eens wil proberen inderdaad gewoon over huiswerk praten, of over het weekend ofzo!

Hee lief van je inderdaad!
Het is alleen een erg lastige situatie, want je weet dus niet wat er in haar hoofd om gaat… Misschien vind ze het inderdaad lastig om te praten, maar misschien wil ze wel helemaal niet praten… Het gebaar is inderdaad erg lief! :slightly_smiling_face:

Tsja ik ben ook best wel stil maar ik zie eerlijk gezegd niet wat daar mis mee is. Ik heb gewoon een grote afgunst van mensen, als ik veel zou praten zou ik echt hard gehaat worden denk ik. Nu is het trouwens wel zo dat ik bij mensen die ik gewoon echt aardig vind wel gewoon praat enzo.

dit ja. Misschien vindt ze de klas gewoon niks.

Sommige mensen praten gewoon niet zoveel… Als je haar aardig vindt, probeer haar dan gewoon te betrekken bij de klas/jouw vriendengroep, als zij daar natuurlij kzelf ook op in gaat.

Precies dit ja. Zij wilt jou toch ook niet veranderen omdat je “te veel” praat?

of is ze gewoon introvert.

laat haar gewoon stil zijn.

Of ze is verlegen Of ze vind vrienden maken niet zo belangrijk,
Of ze is zelf geestelijk al verder volwassener en daar door heeft ze er geen behoefde in

Ik ken ook wat mensen die heel weinig praten maar gelukkig vinden ze luisteren wel fijn misschien zij ook wel.

Snap niet waarom ‘extraverte mensen’ altijd het gevoel hebben of ze introverte mensen moeten helpen ofzo. Andersom zeggen mensen toch ook niet ‘ik heb een meisje in mn klas en ze praat zoveel, hoe krijg ik haar stiller?’. Misschien voelt zij zich hier prettig bij.
Ik praat zelf ook niet veel. Soms omdat ik geen idee heb wat te zeggen, en vaak omdat ik gewoon geen zin heb om te praten en niet zo hou van gesprekken die totaal nutteloos zijn zoals over het weer of mn kleur sokken.
Laat haar lekker stil zijn, en anders vraag je een keer naar haar interesses ofzo als je graag met haar wil praten. Doe dit dan ook wel uit oprechte interesse en niet uit het motief haar te willen helpen/minder ongemakkelijk willen laten voelen.

Ik ben zelf ook heel stil in de klas, maar dat is gewoon omdat ik m’n klas echt heel kut vind.

Ik ben ook stil in de klas, terwijl ik wel een super leuke klas heb! Misschien dat het ook een beetje met zelfvertrouwen te maken heeft… Weet niet of dat bij het meisje in je klas ook zo is. Je kunt het haar proberen te vragen als jullie met z’n tweeën alleen zijn waarom ze zo stil is?