Stiekempjes

Hoi allemaal,

Ik ben een meisje van 18 jaar(over 1 week) en ik heb een vriend. Ik zou graag aan de pil gaan om mezelf te behoeden voor zwangerschap en omdat ik nogal vaak last heb van ongesteldheidsklachten. Ik mag van mijn ouders niet aan de pil. Zij vinden de pil schadelijk voor het lichaam en gaan er niet mee akkoord. Ik heb al zo’n 100 keer geprobeerd om met ze te praten, maar het antwoord blijft nee. Nu ik voor de wet bijna volwassen ben vind ik het wel tijd worden om mijn zaakjes dan maar zelf te regelen. Ik betaal binnenkort mijn eigen zorgkosten, en krijg daarbij ook zorgtoeslag.

Nou wou ik dus naar mijn huisarts gaan, waarvan ik weet dat hij zwijgplicht heeft. Maar de pil moet je deels zelf betalen, ik wil absoluut geen brieven/ afschriften thuis ontvangen. 8 euro per zoveel keer, maakt mij niks uit, maar ik wil niet dat mijn ouders het weten. Weet iemand hoe je dit kan regelen? Kan je niet aan je apotheek vertellen dat je het liever contant wilt betalen, i.p.v. afschriften of wat dan ook?

Hoop dat iemand mij kan helpen!

Kus

Als ik mijn pil ga halen moet ik gewoon betalen bij de apotheek en dan moet je die factuur opsturen naar je zorgverzekering en dan krijg je het geld terug. Ik weet niet of je ouders je post openen en je rekening checken, zo nee kan je het gewoon vergoeden en zo ja betaal je gewoon bij de apotheek en stuur je je factuur gewoon niet op.

Ik weet eigenlijk niet hoe het werkt bij mij, volgens mij is het gewoon gratis en heb ik hiervoor de juiste verzekering. Ik kan de pil dan ook gewoon ophalen bij de apotheek. Ik heb wel van een vriendin gehoord dat zij wel moest betalen, volgens mij 30€ per half jaar of drie maand ofzo, omdat zij een sterkere pil heeft vanwege migraine. Maar het kan ook wel zijn dat ik ook wat moet betalen, maar aangezien mijn ouders mijn zorgverzekeraar betalen heb ik hier niet mee van doen.
Dus eigenlijk heb je niet zoveel aan dit antwoord :stuck_out_tongue:

Ligt er ook aan welke pil je neemt, mijn pil is gewoon gratis, en als ik hem bij de apotheek haal krijg ik hem zonder gedoe mee. Maar ik heb dan ook de meest ‘basic’ pil geloof ik

Ik geloof dat die van mij tot mn 21e gratis is.

Ja ik had 'm ook tot mijn 21e gratis volgens mij en nu (ben 25) kan ik 'm terugvragen omdat ik aanvullend top verzekerd ben en ouder dan die 21. Ik zou je verzekering hier anders even over bellen of mailen? Het is bij mij nl. wel zo dat ik mijn pil eerst zelf moet betalen, ook niet uit mijn eigen risico dus dat is volgens mij nergens terug te zien sowieso. Daarna kan ik declareren bij mijn verzekeraar.

yes dit precies

Ik haal altijd voor een jaar lang pillen en meestal na 2/3 maanden krijg ik een brief binnen waar op staat dat ik nog een bepaald bedrag moet betalen, maar er staat niet duidelijk op dat het voor anticonceptie is. De naam van mijn pil staat er gewoon, ik weet dan toevallig dat het over een anticonceptie pil gaat maar mijn ouders zouden dat niet zo snel raden. (ik vind het trouwens raar dat ik een gedeelte van mij pil zelf moet betalen, ben gewoon verzekerd…)

Maar goed, als je absoluut geen brief of afschrift wil valt dat denk ik wel te bespreken met je dokter en/of apotheker.

Bespreek met je huisarts hoe je het wil doen. Die weet precies hoe alles ineen zit en die kan misschien even naar jouw apotheek bellen.

Bovenstaande had ik ook; ik heb 27 september anticonceptiepillen voor een heel jaar gehaald, en ik moet alsnog meer dan 32 euro betalen, terwijl ik wel aanvullend verzekerd ben en dat soort dingen. Ach, ik vraag het wel even aan mijn vader, die heeft daar meer verstand van dan ik. :’)

Bij mij staat er enkel “apotheek” op de afschriften. Vraag dit dus na bij je huisarts als hij/zij de pil aan je voorschrijft of dat bij jou ook het geval gaat zijn. Als je ouders er dan een vraag over hebben omdat ze jouw post onderscheppen kun je iets verzinnen.