Stiekem roken

Hee meiden,

Ik heb een probleem met mijn vriend en ik wil graag weten hoe jullie erop zouden reageren voordat ik er zelf (misschien wel verkeerd) op reageer.

Hier de situatie:
Ik heb nooit echt een probleem gehad met rokende mensen, en kan niet ontkennen dat ik er zelf ook wel eens eentje op heb gestoken met uitgaan. Maar sinds dat ik mijn (rokende) vriend heb leren kennen, heb ik er echt een hekel aan gekregen. In het begin heb ik er nooit iets van gezegd, maar naarmate we langer samen waren begon ik er steeds meer negatief op te reageren en dat had hij ook wel door. Ik ben ook een paar keer super boos op hem geworden omdat hij rookt. Hij bleef echter wel gewoon roken, ook in mijn bijzijn.
Toen, een maand of 3 geleden, werd hij minder ingepland op zijn werk en moest hij dus uit geldnood iets anders gaan bedenken. Hij heeft toen zo’n elektrische sigaret gehaald en tegen mij gezegd dat hij inderdaad wel doorhad dat ik het niet leuk vind dat hij rookt, en dat hij wilde gaan proberen om te stoppen. Ik helemaal blij. Hij heeft het nu dus 3 maanden met die sigaret volgehouden en bijna geen echte sigaretten meer gerookt. Ik was er echt super blij mee.
Maar nu is die sigaret een week geleden kapot gegaan, geen idee hoe maar hij heeft het voor elkaar gekregen. Ik dacht dat hij m gewoon zou laten maken en er niks aan de hand zou zijn, maar nu kwam ik gisteren onverwachts bij hem binnen en zag ik een pakje sigaretten op tafel liggen. Serieus 5 dagen nadat die elektrische kapot is gegaan. Ik heb er niks van gezegd en deed net of ik het niet had gezien, en toen heeft hij dat pakje ook ergens verstopt, hij dacht dat ik het niet gezien had. Hij stinkt ook weer naar rook. Ik vind dit zó erg. Vooral omdat hij dus stiekem weer rookt. Ik weet echt niet hoe ik hierop moet reageren omdat ik er zo’n hekel aan heb en hij weet dat.
Ik heb best veel moeite om over mijn eigen gevoelens te praten, en daar komt ook nog bij dat hij heel vaak niet reageert of grappig gaat doen als ik iets serieus wil bespreken. Ik weet echt even niet hoe ik het aan moet pakken dus vraag ik jullie hulp. Ik weet niet hoe ik tot hem door kan dringen dat ik écht niet wil dat hij rookt. Misschien dat ik nu als een aansteller over kom maar ik zit er echt heel erg mee…
Dankjulliewel alvast.

Lastig, want ik ben zelf anti-rook.
Mijn vriendje rookte sporadisch als hij met de jongens ging stappen of bij stressvolle schoolsituaties.
Ik had al snel mijn ding er over uit gesproken. Als hij had gerookt: ik zoende niet en ik sliep niet meer bij hem.
Paar maanden geleden kwam het eenmalig voor en ik heb mijn afschuw erover uit gesproken. Hij rookte zo nu en dan met een vriend die soms langs komt.
Feit dat hij het doet als ik er niet ben, prima. Maar er over liegen. No way!
Vraag het hem, zet hem voor het blok.

Je komt zeker niet als een aansteller over !!
Ik heb ook in zo’n situatie gezeten, jongens en stiekem roken… tja ze denken dat je het niet door hebt?!

Een jongen hoort zeker niks verborgen te houden voor zijn vriendin.

Hoe dan ook, het beste zal toch echt zijn praten. Ik vind niet dat je het kan maken om grappig te gaan doen bij een serieus gesprek. probeer toch om op een goed moment een gesprek aan te gaan.
van : hou je niks voor mij verborgen…

ik ben zelf nooit verslaafd geweest aan roken, en heb ook nooit een partner gehad die dit had. Wel denk ik dat je een klein beetje overdrijft…

Ten eerste: niemand is perfect; roken, drinken, een jointje, ongezond eten, niet sporten, lui zijn, slordig zijn; iedereen heeft wel een punt waar hij zichzelf echt in zou kunnen verbeteren, ook jij waarschijnlijk. Probeer de minpunten te accepteren van iemand, ookal ruikt hij hierdoor misschien naar rook.

Ten tweede: je wist dat je vriend rookte toen je de relatie aanging. (tenminste zo begrijp ik het uit je verhaal.) Als je het zooooo erg vond had je de relatie niet aan moeten gaan…

Ten derde: probeer te begrijpen dat je vriend zich zal schamen. Hij wilt jou waarschijnlijk niet teleurstellen en verbergt het daarom. Onthoud dat het een verslaving is, ik denk niet dat wij (als niet rokers) kunnen begrijpen hoe dat is.

Tuurlijk klopt het gedrag van je vriend niet volledig, met name het geheim houden niet. Probeer hier over met hem te praten, maar breng het rustig omdat hij ook wel eens fel zou kunnen reageren omdat hij zich schaamt. Maak wel duidelijk dat je het niet oke vind dat hij geheimen voor je bewaart… Aan het principe van roken zou ik niet te moeilijk doen als ik jou was. Je hebt je punt al eerder gemaakt, je vind het niet fijn dat hij rookt. In jou geval lijkt het bijna alsof je hem wilt dwingen te stoppen, dat vind ik wat overdreven…

Praat erover. Je kunt hem niet dwingen om te stoppen, maar als het voor jou echt belangrijk is, dan stopt hij wel. Maar dit moet je dan wel bespreekbaar maken.

Hier ben ik het mee eens. Bij sommige dingen kan je je vriend niet dwingen.

Ik snap dat je het niet leuk vindt dat hij rookt, maar je kan het hem gewoon niet verbieden. Je moet hem wel duidelijk maken dat hij er niet over mag liegen, maar verbieden kun je gewoonweg niet, het is zijn leven en zijn keuze.

Toen je hem ontmoette wist je dat hij rookte (tenminste, dat maak ik op uit je verhaal), dus dat mag je hem sowieso niet kwalijk nemen. Wel mag je hem vertellen dat je hebt gezien dat hij een pakje sigaretten heeft en hem vragen waarom hij stíékem rookt. Niet boos worden, maar er gewoon een rustige conversatie over voeren. Ik vind dat je dan niet mag zeggen dat je wilt dat hij stopt met roken, maar je kunt wel zeggen dat hij er niet over moet liegen.

Ja dat klopt, ik wist dat hij rookte toen ik hem ontmoette. Maar toen had ik er ook geen problemen mee. Dat heeft zich echt ontwikkeld in de 13 maanden dat we nu samen zijn en dat had ik zelf ook niet aan zien komen. Jullie hebben wel gelijk dat ik het hem daarom dus niet kwalijk kan nemen, maar ik heb nooit echt aan zien komen dat mijn mening over roken zo zou veranderen door hem.
Ik kan het hem ook idd niet verbieden of hem dwingen om te stoppen, maar dat is wel wat ik het allerliefste zou doen. Soms denk ik ook echt aan dreigen met uitmaken, maar dat vind ik te ver gaan want ik wil niet dat hij ermee instemt en dat het dan echt uit is. Ik ga hem er sowieso een keer mee confronteren want dat hij het stiekem doet kan inderdaad echt niet.
Dat hij rookt kan ik gewoon heel moeilijk accepteren. Zo gauw ik het hem zie doen word ik kwaad van binnen. Ik weet de oorzaak hier ook niet van aangezien ik er nooit echt problemen mee heb gehad. Soms snap ik mezelf niet eens meer :anguished:?

Dit ja.

Stoppen met roken is niet zo makkelijk hoor.
Je wist toch dat hij rookte toen je een relatie aan ging? Stiekem gedoe is nooit leuk, dat moet hij inderdaad veranderen. Maar ik denk dat dit is, omdat jij hier moeilijk over doe. Overigens is dit nog steeds geen excuus om het stiekem te doen.

Stiekem roken is sowieso kut, als ie echt van je houd zou je toch verwachten dat ik zou kunnen stoppen
Mijn vriend(sinds vandaag yay) rookt al 6 jaar niet meer,
en ik ben nu 5 dagen gestopt, omdat hij zei dat het niks zou worden als ik rookte.
Ik hou gewoon in mijn hoofd dat hij belangrijker is dan die sigaretten. Misschien moet je iets vinden wat hem echt motiveert om te stoppen? Ipv boos worden als ie wel rookt? idunno?

^
Ik weet het niet, als mijn vriend zou zeggen dat ik moet stoppen, zou ik hem zeker niet eens serieus nemen :’)

Ik ben van mening dat hij het toch maar voor mij over moet hebben om te stoppen. Ik begrijp dat dat niet zo makkelijk is, maar 3 dagen nadat zijn e-smoker kapot was had hij alweer sigaretten dus heel veel moeite doet hij er ook niet voor.

Ik ben benieuwd of jij zo meteen nog een vriend hebt als je hem gaat proberen te dwingen. Dat kan je echt niet maken en zeker niet als hij rookte toen jij wat met hem kreeg.

3 dagen erna, vind ik nog knap.
Ik denk dat ik het nog geen half dagje volhoudt. Als mijn vriend mij zou dwingen, zou ik zeggen dat hij lekker weg mag gaan. Jij hebt het geaccepteerd toen je de relatie aanging, dat kan je niet ineens veranderen vind ik.
Tenzij hij iets medisch mankeer! (dan pas zou ik stoppen)

Ik snap jou helemaal, en snap de reacties hier niet. Ik kan best begrijpen dat je in het begin van je relatie het minder erg vond en nu wel, dus tja ik zou gewoon zeggen tegen je vriend dat het zijn sigaretten zijn of jij.

Misschien heb je in het begin nogal heftig gereageerd, en durft jouw vriend je eigenlijk niet te vertellen dat hij toch weer begonnen is? Praat er in ieder geval met hem over, op een rustige manier zonder hem te dwingen. Als je echt wil dat hij stopt, zal hij er zelf ook achter moeten staan.

Ja sorry, maar ik vind dat jij als eerste de fout bent in gegaan. Je vindt iemand leuk die rookt, je kiest ervoor om er een relatie mee te hebben, en dan ga je slechtgezind worden elke keer als hij een sigaret opsteekt? Als ik hem was geweest, was ik heel boos geworden. Dat je het niet fijn vindt als je niet-rokende vriend begint te roken, dat kan ik snappen. Maar je moet geen gewoontes willen proberen te veranderen die er al waren. Of toch zeker niet op zo’n zeikerige manier. Ik zou dan eerder vragen ‘Wil je niet in mijn bijzijn roken?’ Maar als jij zo tegen hem doet, snap ik dat hij stiekem rookt.