Stewardess

Hallo dan,
Volgend jaar wil ik misschien een opleiding Stewardess volgen.
Alleen heeft iemand hier ervaring met de opleiding?
En als je de opleiding gedaan hebt, hoeveel kans heb je om aangenomen te worden bij een luchtmaatschappij? =)

Alvast bedankt!

Je moet wel weten dat het best duur is en dat je al een paar duizend euro kwijt bent voordat je werkelijk gaat werken.
Vriend van me wilde het gaan doen, maar is uiteindelijk om bovenstaande reden afgehaakt. En ook omdat allen ryanair (volgensmij, iig een budgetmaatschappij) nog mensen zocht.

Ik wil ook stewardess worden.
Ik denk dat ik volgend jaar naar tio ga.

Oke, dat is volgens mij meer een Privé school hoorde ik van mijn Decaan.
Alleen ik wil volgend jaar misschien naar Friesland College, maar die staat wel bij de top 5 van de slechtste scholen.
Dus misschien moet ik gewoon verhuizen en op kamers…

Maar het kan idd duur zijn, maarja ik wil het echt!
Het is echt een grote droom van me, en naja dan moet ik maar naast de studiefinanciering (en miss een soort erfenis/spaargeld) gaan werken.

Nu ik nog een keer lees, hij heeft dus ook niet de opleiding afgemaakt of wel??
Maar als hij de opleiding wel had gedaan, zou hij misschien wel werk kunnen krijgen bij een luchtmaatschappij?
geen idee, maar zo lijkt het.

Mijn achternichtje heeft dat gedaan op tio.
Maar is er volgens mij mee gestopt omdat ze bij haar vriend woonde en het is uitgegaan en ze niet steeds 1 uur in de trein wou zitten.
Weet niet hoe ze het vond ik praat nooit echt met haar.

ik wist niet dat het een prive school was.
heb we gehoord dat het heel wat kost maar ik wil het ook heel graag.
En verhuizen en op kamers gaan + studie betalen daarmee red ik het denk ik niet.
Waar woon jij eigenlijk?

Nah dat valt best me, ja als je bij tio de opleiding volgt ben je indd zoveel geld kwijt. Ik heb het op het leeuwenborgh (een gewone mbo school zeg maar) en daar is t gewoon net als een andere opleiding hoor…

En dat die vriend van je is afgehaakt omdat op dat moment alleen nog ryanair (of een andere lowcostcarrier) mensen zocht vind ik best een domme reden (ja sorry) aangezien je erna nog altijd een opstapje naar KLM of martinair kunt maken, dan heb je tenminste al ervaring en heb je sneller een kans om door de selectie te komen. Je wilt graag steward/stewardess worden ofniet he.

Ik heb zelf de opleiding luchtvaartdienstverlening op het leeuwenborgh gedaan, ik vond het egt superleuk! Ik ben er alleen meegestopt omdat wij er nog een andere opleiding bij moesten kiezen en die stonden mij allemaal niet aan en je hebt eigenlijk geen vooropleiding nodig om stewardess te kunnen worden het enige dat ze willen is dat je minimaal een mbo niveau 4 diploma hebt (dat kan egt vanalles zijn nog eentje uit de sector techniek), het is wel handiger omdat je dan alles in stappen geleerd krijgt en niet alles in een keer hoeft te kennen. Maar je moet voordat je dan kunt gaan werken bij een luchtvaartmaatschappij toch nog de interne cursus doen. Ik weet niet of je nu een beetje weet wat je wilt weten, maar als je toch nog iets wilt weten mag je me gerust noten ofzo hooor…

```html
heeii

ik wil zelf ook stewardess worden en als ik klaar ben met mijn havo ga ik dan ook naar die school toe… Ik ben ook al naar een open dag van het ROC in hoofddorp geweest, daar krijg je veel informatie. Dus ik zou als ik jou was ook gewoon naar een open dag van een aantal scholen gaan en daar al je vragen stellen want alleen zo kun je echt goed antwoord op je vragen krijgen. Zo zeggen sommigen bijvoorbeeld dat de opleiding heel duur is maar dat valt echt reuze mee… Op het TIO is het inderdaad duur, dan ben je per jaar ongeveer 30.0000 euro kwijt, terwijl je er op het ROC hoofddorp zo’n 3000 euro per jaar voor kwijt bent, én als je onder de 18 bent betaal je geen lesgeld (ja ik weet het, het is een héél groot verschil). Ze zeiden ook dat het niet uitmaakt welke school je gedaan hebt omdat ze daar bij de luchtvaarrmaatschappij toch niet naar kijken of je nou een dure school gedaan hebt of een goedkope, maar naar de dingen die je kunt en of je aan de voorwaarden voldoet.
Mijn nicht is ook stewardess en die heeft een versnelde opleiding gedaan in het engels (van een half jaar) en is daarna meteen aangenomen bij Transavia. (je wordt meestal ook wel aangenomen als je aan de voorwaarden voldoet <kun je opzoeken op google, welke voorwaarden bij welke luchtvaarmaatschappij horen>)
Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen? :stuck_out_tongue:

oh je kunt trouwens natuurlijk oof ff googlen enzo, daar heb ik veel informatie vandaan (:
```

Geld was de voornaamste reden, maar ook dat er weinig mensen gevraagd werden en dat hij graag interntationaal wilde vliegen.
Verder heeft hij vwo gedaan, dis misschien dat het een mbo opleiding was remde ook.

Bedankt Allemaal!!! =D
@xMandyy: maar hoe zit dat dan met die interne cursus? O.O

@x_Brunette : Alleen welke voorwaarden heb je allemaal precies? ^^

Nou die interne cursus krijgt iedereen die door de selectie procedure komt, dan word je door de maatschappij opgeleid tot steward/stewardess op hun manier, dus de manier waarop zij met bepaalde klachten & mensen omgaan, de manier waarop zij de flight safety uitvoeren etc. Dat leer je daar, daarbij leer je op zo’n interne cursus hetzelfde dat je op een vooropleiding krijgt namelijk; een soort topografie met belangrijke luchthavens en steden die daarbij liggen, de iata codes dat zijn codes van luchthavens en steden bijv; New York heeft 2 vliegvelden, La Guardia & Newark deze hebben een iata code net als de stad new york. De iata stad code van new york is NYC (oke deze is makkelijk maar je hebt er ook waaraan je het niet aan de code ziet) en dan hebben de airports ook nog allebei een aparte code. Zulke dingen krijg je dan bij de interne opleiding, daar word je ook weer geselecteerd of je geschikt bent ofniet, denken zij dat jij het aankunt slaag je na test en moet je voordat je egt kunt gaan werken ook nog proefvluchten doen als je die haalt, ben je officieel steward/stewardess.

Ik zag dat je ook nog iets wilde weten over de voorwaarden, dit verschilt per maatschappij. Ik heb even die van KLM voor je opgezocht, deze zijn namelijk het strengste. Deze zijn van de klm city hopper, die komen overeen met die van KLM zelf alleen daar moet je minstens 21 jaar zijn.

Functie-eisen

Als je kiest voor een baan als steward/stewardess bij KLM Cityhopper, kies je voor een baan bij een dynamische regionale luchtvaartmaatschappij.

Opleiding:
Minimaal een HAVO-diploma of een afgeronde MBO-opleiding niveau 3.

Talenkennis:
Goede beheersing van Nederlands en Engels; kennis van Duits en Frans is een pré

Lengte:
Minimaal 1.58 m, maximaal 1.85 m

Bril/contactlenzen:
Sterkte tot maximaal -5.00 of +5.00

Werkervaring:
Eén tot twee jaar werkervaring in een servicegerichte omgeving

Reistijd:
Wij verwachten van u dat u een woon- of verblijfsplaats heeft met een reistijd naar Schiphol (inclusief parkeren) van minder dan één uur. “Dit is i.v.m. (meerdaagse) reservediensten (zie ook: arbeidsvoorwaarden/rooster)”

Paspoort:
Het is verplicht in het bezit te zijn van een Nederlands paspoort of van een van de lidstaten van de EU.

Overig:
Gelet op de aard van de functie moet je kunnen zwemmen en is een bepaalde levenservaring en verantwoordelijkheidsgevoel noodzakelijk. Zichtbare piercings en tatoeages zijn niet toegestaan. Het is niet mogelijk om gelijktijdig bij KLM te solliciteren voor de functie van steward/stewardess. Een avontuurlijke instelling is een must vanwege de wisselende roosters, collega’s en bestemmingen!

Leeftijd
De minimale leeftijd om bij KLM cityhopper te vliegen is 18 jaar.

ooh dit stond nog op de site van klm over de opleiding bij de cityhopper, wat ook weer ongeveer hetzelfde zou zijn als bij KLM;

Basiscursus (na aanname)
Als door de selectieprocedure heen bent en je bent aangenomen begin je met een opleidingscontract bij KLM Cityhopper. De initial course duurt ruim vier weken en is volledig in het Engels. De training is grofweg in te delen in twee onderdelen: service en flight safety. Tijdens de servicetraining krijg je modules over customer service, catering en de werkwijze aan boord. Ook krijg je informatie over o.a. je roosters, uniformvoorschriften en Engelse les. De Flight Safety modules gaan over de procedures aan boord. Dit omvat bijvoorbeeld brandblussen, oefeningen in het zwembad en noodsituaties in een simulator. Ook zul je worden getraind op de verschillende vliegtuigtypes.

De theorielessen worden afgewisseld met trainingsvluchten. Je wordt dan met een Line Trainer aan boord ingedeeld en wordt zo on-the-job ingewerkt. Tijdens de training zul je ’s avonds en in het weekend hard moeten studeren om de examens te halen. Er wordt ook Engels getoetst, zowel mondeling als schriftelijk. De cursus sluiten we af met een officiële winguitreiking. Je bent dan CA2, dat betekent dat je volledig gekwalificeerd bent als steward(ess) op vliegtuigen van KLM Cityhopper.

```html

dit is wel erg duur.
```

best wel, daarom ben ik dan van plan om een gewone opleiding te doen. x]

Dat is dus nogal heel wat! O.O
Maar als ik het echt wil :’]

haha klopt, vandaar dat je ook niet perse van te voren zon opleiding hoeft te hebben gedaan, je krijgt ht daar weer allemaal opnieuw.

Gewoon via een cursus dus.