Stewardess en Gezin??

Hallo Dames,

Even een vraagje voor de wat oudere dames onder ons, met name de dames met een gezin en fulltime/parttime baan.
Ik ga in september beginnen aan mijn opleiding tot (grond)stewardess. Dit is echt mijn droombaan, dit wil ik al mijn hele leven.
Het enigste wat echt een beetje aan me knaagt en wat ik me echt wel af vraag is hoe je deze carrière kan combineren met je gezin? Ik heb zelf nog geen kinderen en begin nu pas net met kijken naar huizen samen met mijn vriend(we zijn 4 jaar samen, dus best serieus). Mijn vriend werkt in de horeca, dus werkt ook heel onregelmatig, net als ik over een paar jaar.
Er is mij verteld dat hier rekening mee kan worden gehouden wanneer je echt gaat werken als (grond)stewardess.
Maar mijn vriend en ik willen toch echt een gezin gaan stichten(over een paar jaar) en ik vroeg me af hoe stewardessen hun carrière combineren met hun gezinsleven??
Dus als je zelf stewardess bent of iemand kent die stewardess is… Kom maar op met die verhalen!!

Alvast bedankt!! :wink:

Als je grondstewardess ben je alleen op de luchthaven zelf in de weer toch? Dan heb je dus wel de onregelmatige tijden, maar als je echt stewardess bent en dus vliegt dan kan je er soms op rekenen dat je een paar dagen weg bent. Een kennis van ons is alleenstaand en heeft ook een kind. Zij is soms 4 dagen weg en het kind moet dan maar bij oma zitten. Ik vind zelf dat als je zo onregelmatig werkt (als in een paar dagen echt in het buitenland) dat je dan niet moet kiezen voor kinderen, behalve als je het heel goed kan afwisselen met je vriend. Je kind de hele tijd bij familie of vrienden neerzetten vind ik zelf niet helemaal mijn ding.

Hoop dat je er iets aan hebt, haha :slightly_smiling_face: .

Thanks voor je reactie!
Zelf ga ik ervoor om grondstewardess te worden, gewoon omdat ik denk dat dat inderdaad makkelijker te combineren is met mijn vriend en mijn gezin. Het allerliefst zou ik ook de lucht in gaan maar mijn vriend heeft dit liever niet, dus ik doe het ook niet. Wel heb ik hem duidelijk gemaakt dat ik dat wel heel graag wil, en mocht het ooit zover komen dat ik een keer een vlucht moet of mag maken dat ik dat dan wel ga doen. Maar fulltime de lucht in zal ik niet doen, denkend aan mijn vriend en mijn gezin.

Maar bedankt voor je reactie!

Dan is de situatie al een stuk makkelijker. Dan ben je in ieder geval geen dagen van huis weg. De tijden zijn dan wel onregelmatig maar dan is het gewoon te combineren met je vriend samen :slightly_smiling_face: . Ik werk zelf op Schiphol en spreek vaak mensen die gewoon een gezin hebben hoor!

Als grondstewardes hoef je je inderdaad geen zorgen te maken. Je kunt de roosters vast wel op elkaar afstemmen en anders is er altijd nog oppas, opa’s en oma’s of het kinderdagverblijf. Dit laatste hoef je echt niet zielig te vinden. Kinderen vinden dat vaak juist leuk. Mijn vader was vroeger trouwens altijd in het buitenland behalve in het weekend en ik heb er nooit last van gehad dat hij weg was. Ik en mijn broertje waren altijd alleen maar erg blij als hij er wel was, maar niet verdrietig als hij er niet was. Dat was gewoon normaal.

"lucht"stewardess om het zo maar even te noemen heeft in vergelijking met de grond stewardess meer vrije tijd en dus meer tijd voor je gezin. Klinkt een beetje apart want meestal ben je altijd weg toch? maar dat klopt niet helemaal, als je als stewardess alleen europese vluchten doet ben je vaak diezelfde dag gewoon weer thuis (voorbeeld route Amsterdam - madrid - parijs -amsterdam) maar als je internaitonale vluchten doet naar bijv. tokyo of beijing ben je misschien wel een week weg MAAR dan heb je vervolgens na je verplichte slaapje wel meestal 3 tot 4 weken gewoon vrij. Dan heb je tijd genoeg om kinderen van school te halen etc. Maar qua sociaal leven combineren is grondstewardess makkelijker omdat je gewoon de hele tijd in nl blijft en niet weg gaat of vrij hebt terwijl anderen gewoon moeten werken. Kortom beide stewardess richtingen kun je combineren met een gezin. ligt er natuurlijk aan of jij zoiets prettig vind of niet

Hey ik ga ook in september beginnen aan mn opleiding stewardess, waar ga je de opleiding volgen? sorry geen nuttige reactie haha

Dít dus, exact dit. Mijn moeder is ook stewardess, al sinds dat ik geboren was, en ze is altijd gewoon blijven vliegen. Zo lang jij niet 100% werkt, ben je inderdaad vaak 3 dagen weg en dan 2 weken thuis. Die drie dagen dat je dan weg bent, kan je een leuke oppas voor je kindje(s) zoeken. Ik heb prachtige herinneringen aan mijn oppas van vroeger, die nog steeds een soort van tweede moeder voor mij is. Daarbij is grondstewardess dus nog veel onregelmatiger, en het is minder leuk werk (lijkt mij hahaha).
Oftewel, als je de kans hebt om te gaan vliegen, moet je het zeker doen!

persoonlijk denk ik dat grondstewardess qua werk juist leuker is, want je doet zoveel verschillende dingen! de ene keer check je passagiers in, andere keer handel je klachten af, dan moet je een klein kind dat alleen reist begeleiden naar de gate etc. het werk tijdens het vliegen is alleen het boarding praatje doen en serveren. wat vliegen nou juist het leukst van de twee maakt is de extra’s die je erbij krijgt, je ziet op die manier gewoon de hele wereld! en dat terwijl je gewoon werkt :slightly_smiling_face:

Hey wat leuk, ik ga in september ook deze opleiding doen! Waar ga je deze opleiding doen? Deze reactie is ook lekker nutteloos, maar ben beetje nieuwsgierig! haha.

Hoi allemaal, sorry voor mijn late reactie
even terugkomend op de reacties van MOCKINGJAY en lifeisbeautiful, ik begin om precies te zijn op 2 september, op het albeda college in rotterdam.
en jullie?

Leuke studie, ik ben afgestudeerd stewardess! Maar ik volg nu een andere studie, mede door die onregelmatige werktijden ben ik nu iets anders gaan studeren. Ik wist natuurlijk van te voren al maar mijn vriend is ook steward en dan kun je geen gezin starten (vind ik) Maar je kan bij veel maatschappijen aangeven (als grondstewardess) dat je alleen overdag wilt werken bijv. Ik hoop dat je er iets aan hebt :slightly_smiling_face: