Steve Jobs school , goed of niet?

In je eigen tempo leren via de iPad, geen schoolklassen en onderwijzers meer, maar coaches die je kind de aandacht geven wanneer hij dat nodig heeft: dat is het idee van de gloednieuwe Steve JobsSchool. Elf scholen verspreid door het land zijn woensdag officieel geopend.

Bij de bijzondere scholen zien ouders zien via een app wat hun kind op school presteert. Een van de initiatiefnemers van het nieuwe onderwijsconcept is opiniepeiler Maurice de Hond. In Sneek, Breda, Almere (2x), Emmen, Heenvliet en Amsterdam zijn de eerste scholen geopend die werken volgens de uitgangspunten van O4NT: Onderwijs voor een nieuwe tijd.

In de uiteindelijke vorm zullen O4NT-scholen flexibel zijn in schooltijden en vakanties. Doordat de ‘virtuele school’ op de iPad altijd beschikbaar is, kunnen ouders in overleg met de school bepalen wanneer zij hun vakantie boeken en ook wat de schooltijden van hun kind zijn.

Wat vinden jullie hiervan? Ik dacht gelijk: is dat niet hartstikke slecht voor ogen etc om jonge kinderen al de hele dag naar een iPad te laten staren? Leren kinderen nog wel goed schrijven? Ik bedoel, er zijn altijd momenten waarop je moet schrijven… Daarnaast, ieder kind een iPad. Hartstikke duur dus, gaat de ouderbijdrage dan niet schrikbarend omhoog? Ook is de kans op pijn in de polsen groter omdat de kinderen hele tijd op die iPad zitten te tikken.

Alleen op de Ipad lijkt mij geen goed idee. Wel lijkt het mij fijn om ze later in de klas als extra. Als een kind dan extra werk moet doen, omdat het wat meer oefening of verrijking nodig heeft dan lijkt mij dat een heel handig middel mits er een programma op kan dat ze reken of taalopdrachten geeft op eigen niveau en de opdrachten zelf aanpast wanneer een kind beter (of misschien wel slechter) wordt

Ik krijg ook pijn in mijn pols/hand van heel lang schrijven, dus dat is een beetje een raar argument.

Ik snap nou niet helemaal hoe dat werkt dan. Waar doen ze dat dan? Allemaal in een ruimte zitten met je iPadje?

wauw lijkt me geweldig :'D

Gister op het jeugdjournaal was er een item over, de kinderen mogen zelf de tijd waarin ze naar school gaan verzinnen, als je maar 6(?) uur op school zit. Daar krijg je dan les van een ‘coach’ geen leraar dus. En je zit dus eigenlijk ALLES op je Ipad te doen, in een klas naast elkaar.

Ik vind het goed, maar ik vind dat ze ook nog wel wat moeten doen met schrijven en lezen in een boek bijvoorbeeld.

Op zich kunnen kinderen daarvan wel leren plannen (?)

Ik weet het niet, ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, ik zou het eigenlijk geweldig vinden om op zo’n school te zitten :’)

Maar natuurlijk is 6 uur alleen maar naar een Ipad staren niet goed voor je. Dus ik zou andere alternatieven verzinnen, maar het idee van dat ze het zelf allemaal moeten doen is denk ik wel goed.

Het is wel goed dat er individueler naar kinderen gekeken wordt op deze manier en niet meer zo klassikaal waardoor de lessen voor sommige kinderen te makkelijk is en voor anderen weer te moeilijk.

Maar het klinkt nog niet echt als een sociale school terwijl dat ook belangrijk is?

Mij lijkt het niks.
Kinderen van die leeftijd hebben structuur nodig en een leraar die ze vertelt wat ze moeten doen. Kinderen zijn nog geen volwaardige volwassen individuen die goede keuzes kunnen maken.
Zo’n idee is misschien leuk voor een middelbare school, dan wordt het steeds belangrijker om keuzes te maken.
Maar de basisschool is er om kinderen een bepaalde basis mee te geven, waaronder dus ook goed kunnen lezen en schrijven. Alles via een Ipad doen vind ik helemaal niks. Daarbij zit er ook een chatmogelijkheid bij zodat ze met elkaar in contact kunnen blijven. Laat kinderen lekker sociaal met elkaar spelen en niet via een schermpje.
Die flextijden vind ik ook niks. Het is juist goed om een kind een beetje discipline mee te geven. Daar leert het ook van dat het leven niet alleen maar leuk is. Ja die flextijden zijn leuk voor de ouders die alleen maar werken en geen tijd hebben voor kinderen, maarja waarom neem je ze dan vraag ik me af. Een kind is veel beter af met een duidelijke structuur in zijn leven.
Dus ik denk niet dat dit gaat werken, beter doen ze dit op de middelbare school.

Op het moment dat jij je kind op zo’n school zet, kies je daar zelf voor en heb je denk ik ook wel gekeken of je dat kunt betalen. Dus dit vind ik geen goed argument

Daar ben ik het wel mee eens, ik zou zelf niet op zo’n school willen zitten. Het fijne zou wel zijn voor sommige ouders is dat je op een minder duurder moment je zomervakantie kunt houden. Maar voor de rest ben ik het niet eens met die tijden dat je het maar allemaal zelf mag bepalen. Als sommige ouders hun kind al willen droppen om 7 uur, moet ik dan ook maar klaar staan? Terwijl een ander kind later komt en misschien wel tot 8 uur moet blijven om aan die 6 uur te komen (als dat zo is). Ik zie een Ipad dan ook meer als een hulpmiddel bij bepaalde dingen, dan dat je daar alles op moet gaan leren. Geef kinderen alsjeblieft nog een echt boek. Ik merk nu al bij mijn stages dat het merendeel lezen gewoon stom vindt. Ook omdat er thuis veel minder wordt voorgelezen/gelezen. En schrijven moet ook blijven bestaan vind ik. Bij jou vond ik alleen dat ene argument niet kloppend, dat zei ik ook. Met de rest ben ik het eens

EDIT: omdat je je bericht hebt veranderd; als jij je kind per se op die school wilt hebben, ga je daar zelf voor sparen. Ipads zijn tweedehands een stuk goedkoper en als je dan niet voor het nieuwste model gaat is het best te doen.

Er zijn al best een tijdje van dit soort scholen waarop je zelfstandig leert, dus ik snap de ophef niet helemaal. Omdat het nu een ipad is ipv een computer en er de naam steve jobs aan wordt gehangen?

Over de argumenten dat kinderen geen structuur hebben, dat is helemaal niet zo en ook zeker geen negatief punt. Je mag zelf je dagindeling maken en pauze nemen wanneer dat nodig is. Je hebt wekelijks al niet dagelijks een coach die bekijkt tot waar je bent gekomen en waar er moeilijkheden zijn zodat je geholpen kunt worden. Het is niet zo dat die kinderen de hele dag aan het buitenspelen zijn. Daarbij zijn ‘die kinderen’ voornamelijk tieners en geen 8 jarigen.

De vrije school bedoel je? Ja, maar daar wordt waarschijnlijk nog gelezen en geschreven. Maar dat is ook niet dezelfde visie op onderwijs die ik heb. Ik zou mijn kind daar nooit op doen, ik geloof niet dat kinderen uit zichzelf alles leren wat ze horen te weten. Daarom zou ik daar ook nooit ‘les’ op willen geven

Ja het zo mij wel leuk lijken, maar dan echt omdat dat gewoon superchill is, maar zo denken de meeste scholieren er denk ik over. Als ik echt heel goed nadenk, zou ik het niet willen.

Met de computer werken moeten ze ook leren, maar lezen en schrijven moeten er ook zeker in worden gehouden.

Niemand heeft gezegd dat ze op deze school nooit meer schrijven, beetje onzin om zoiets aan te nemen.
Als je zo denkt zoals jij omschrijft kun je je kind beter thuis onderwijs geven denk ik.

Ha, wacht.
Ik heb die website eens even bekeken en wat ik ervan begrijp wordt de ipad gebruikt als ondersteunende tool, het is niet dat ze nooit meer iets buiten de ipad om doen.

Het zijn overigens wel basisschool kinderen in dit geval, dat verbaasd me.

wtf?
Ze zegt op een verkapte manier dat ze het niet eens is met hoe het onderwijs gegeven wordt nu, dan kan ze toch beter thuis onderwijs geven als ze kinderen heeft want dan kan ze het doen hoe zij dat wil?

Ik hou niet eens een discussie en ik wil helemaal niets winnen, ik geef mijn mening en commentaar op iets wat zij zegt. Ik heb het niet eens tegen jou, dat vind ik nog het allervreemdst.

Ik vind het heeel stiekem een iets te grote eer om het ‘Steve Jobs’ school te noemen.

Te grote eer?
Sorry maar heb je enig idee wat Steve Jobs heeft betekend in de wereld van techniek? :’)

Dit is ideaal voor de avond/nachtmensen onder ons. Het wordt tijd dat er ook rekening gehouden wordt met de concentratieboog van een niet-ochtendmens.

Wel baart het sociale contact me zorgen en ik vind lezen uit boeken en schrijven op papier erg belangrijk, wat met Ipads ook niet wordt bevorderd.

Ik vind de SteveJobs net zoals het Leonardo, best wel overrated. Maar goed, sommige mensen vinden het fijn dat ze dat soort onderwijs krijgen