Steunzool ervaringen verleden en heden, wie ook?

Hallo allemaal,

Zoals misschien wel velen van jullie, vanaf de kindertijd veel/altijd op steunzooltjes gelopen vanwegen platvoetjes. Kreeg toen van die metalen/ijzeren/stalen met z’n hoge welving voor in de voetholte en z’n hoge bobbel voor onder de voorvoet, omdat ik naar binnen liep (X-benen) en de voeten erg door- in- en uitgezaken (knik- platvoeten) + doorgezakte voorvoetjes. Ze werden altijd aangemeten door de orthopedisch-instrumentenmaker in de gipskamer van het ziekenhuis, d.m.v. gipsafdrukken van de voeten te maken. E.e.a. op voorschrift van de orthopeet. Moest daarop altijd de steunzolen dragen in van die super verantwoorde kinderschoenen (correctieschoenen) van Piedro, Renata of Bunnies welke allen uitneembare voetbedjes hadden waar de steunzolen dan voor in de plaats kwamen.

In de pubertijd die “krengen” (steunzolen) er vaak uitgegooid. Pasten niet in de moderne schoenen en als meid wilde je daar toch ook niet mee gezien worden. Collegeschoenen, pumps ofn ballerina’s daar kunnen die lompe steunzolen ook niet in. Alhoewel ik aan dat schoeisel geen enkele steun e/o correctie had. Later kreeg ik wel van die hard plastic en kurken steunzolen.

Wat voor soort steunzolen hebben/hadden jullie en hoe werden ze bij jullie aangemeten? Jullie vroeger ook van die (stalen) steunzooltjes gehad welke altijd werden aanmeten d.m.v. gipsafdrukjes te maken van de blote voeten of door te gaan staan in van dat schuim waar je dan in wegzakte?

Afgelopen december nog een paar nieuwe laten aanmeten, kostte toen meer dan E. 150,00. Bij jullie ook zulke bedragen?

Groetjes,
Annemarie.

de mijne kunnen gewoon in gewone schoenen hoor, en naja aangezien ik toch al nooit op hakken of ballerina’s zal kunnen lopen maakt dat me niet zoveel uit. ik heb ook wel aangepaste schoenen gehad maar die zaten zooo voor geen meter dat we dat toch maar niet gedaan hebben. en bij mijn gipsten ze mijn voet gewoon in en maakten daar dan het zooltje omheen. heb wel heeeel lang geleden van die halve scheenbeschermer-aan-steunzolen-vast-ding gehad.

bij mij zijn het inderdaad ook zulke bedragen… ben er ooit eentje kwijtgeraakt, niet zo’n pretje, dan heb ik nieuwe moeten kopen. op een fuif ook bijna eens kwijtgeraakt toen m’n schoenen uitvielen toen ik in iemands nek zat, gelukkig heb ik ze toen teruggevonden :wink:

Ik heb al een aantal jaar steunzolen.
Draag ze eigenlijk bijna niet. Soms als ik veel last heb van m’n rug wel.
Heb hele holle voeten.
Maar ik wissel ontzettend vaak van schoenen. In het begin wisselde ik het nog wel, maar nu vergeet ik het steeds…

Mardybum,

Wat een bedragen hé, niet te geloven. Jij al lang aan de steunzolen? Wat voor soort heb je dan en hoe werden ze bij jou aangemeten?
Gelukkig ben ik er nooit eentje kwijtgeraakt. Ontelbare keren waren ze wel te klein of doorgezakt zodat ik nieuwe moest.

Annemarie.

Die van mij zijn ook zoiets, ik heb ze eigelijk alleen in de winter in laarzen aan, in ballerina’s of pumps loopt het meestal voor geen meter, ik heb van die kurken dingen zoiets… alleen heb ik ze dan wel een keer in een pump gehad zijn ze helemaal misvormt en loopt het voor geen meter meer.

Rianne,

Die kurken dingen heb ik ook diverde keren gehad. Vond ze altijd maar verschrikkelijk dik. Die steunzolen van plastic en metaal/staal bleven altijd qua vorm en model prima in hun stand en waren lekker dun. Steunzolen heb ik wel zoveel mogelijk dagelijks in. Heb de steun en correctie echt wel nodig. In pumps en veel ballerina’s passen ze niet. Maar met mijn voeten is dat trouwens ook niet het schoeisel. Hoe werden ze dan bij jou aangemeten, ook via die gipsvoetjes?

Annemarie.
niet.

Mardybum,

JA dat zijn dan dure grappen, vooral als je dan pas nieuwe hebt.
Moet je weer nieuwe laten aanmeten, want ze gaan toch altijd in 2-voud.

Annemarie.

evieefjuh,

Boffen dat jij van die lekkere dunne hebt. Nooit die hoge dikke gehad?
Zweer altijd zelf met van zulke 3/4 dingen die lopen van de hak tot onder de voorvoeten. Waar kreeg jij je steunzolen van, ook via de orthopeet/orthopedisch-instrumentenmaker vanuit het ziekenhuis?

Annemarie.

ze hebben we enigszins volume maar ik heb spitsvoeten dus ik denk dat daar het verschil in zit. ik kreeg ze aangemeten bij een revalidatiecentrum met o.a. een orthopeed. maar zulke bedragen komen mij echt niet bekend voor hoor! misschien omdat we ervoor verzekerd zijn of weet ik veel wat, maar heb mijn ouders nooit over zulke bedragen gehoord… miss ook omdat ik een spierziekte heb en dat erbij inbegrepen is ofzo?

evieefjuh,

Spitsvoeten heb ik niet wel knik-platvoeten, maar de steunzolen zullen wel ongeveer qua model en form gelijk zijn. De afgelopen jaren zijn steunzolen wel enorm duur geworden. Mijn moeder zei dat ze in de beginperiode maar Fl. 85,00 waren!! Guldens zijn echt Euro’s geworden met toeslag.

Annemarie.

Ik heb steunzolen van een soort silicone met stof, k vind ze persoonlijk heel fijn en het is wennen als ik ze niet aan heb!
Ik heb ze laten maken bij een podologisch centrum voor ¤150,-
De afdrukken werden gemaakt door een zwarte folie waar je op moest gaan staan en daar gelijk de voetafdruk op kwam.
Ik kan niet meer zonder!