Steunzolen wie ook (nog/weer)?

Hai allemaal,

Afgelopen vrijdag moest ik weer voor het aanmeten van nieuwe steunzolen, omdat de “oudjes” weer waren doorgezakt en volgens de Orthopeed ook iets aan de korte kant. Altijd heel erg balen als jonge meid die steunzolen, niet alleen vanwege de kosten, maar ook dat de keuze wat beperkter is in leuke en mooie schoenen. Schoenen met (hoge) hakken is uit den boze maar (lage) blokhakjes met uitneembaar voetbed lukt wel vrij aardig.

Heb, misschien als velen van jullie, al vanaf mijn kindertijd steunzooltjes voor knik- platvoetjes en X-benen. Kreeg toen alitijd van die metalen/stalen met z’n hoge welving in de voetholte en z’n bobbel voor onder de voorvoet, omdat ik een beetje naar binnen liep (X-benen) en de voeten erg door- in- en uitgezaken (knik- platvoeten). Ze werden altijd aangemeten door de Orthopedisch-Instrumentenmaker in de gipskamer van het ziekenhuis, d.m.v. gipsafdrukken van de voeten te maken. E.e.a. op voorschrift van de Orthopeed (+ de schoolarts). Moest daarop altijd de steunzolen dragen in van die super verantwoorde kinderschoenen (correctieschoenen) van Piedro, Renata of Bunnies welke allen uitneembare voetbedjes hadden waar de steunzolen dan voor in de plaats kwamen.

Wat voor soort steunzolen (als jullie hier nog mee lopen) hebben jullie en hoe werden ze bij jullie aangemeten? Hebben jullie vroeger ook van die stalen steunzooltjes gehad en hebben ze bij jullie geholpen? Bij jullie ook altijd aanmeten d.m.v. gipsafdrukjes te maken van de voeten of door te gaan staan in z’n schuimbakje met van dat oranje/roze oase waar je dan in moet gaan staan en vervolgens in wegzakt?

Groetjes,
Annemarie.

Ik heb ze gehad! Deed ze gewoon in ruime laarzen of sportschoenen, en draag sowieso bijna nooit hakken. Maar ik vond het vermoeiend om elke 3 maanden daar naartoe te gaan omdat het toch nooit verbeterd zou kunnen worden, en ik ze ook niet zo vaak droeg. Dus ik ga niet meer naar de Podotherapeut, en heb die zolen nog wel ergens liggen maar heb géén idee waar haha

Ik moest trouwens op een soort van scanner gaan staan om m’n voeten te meten, en daarna op een ingebouwd kussen die ze oppompten tot hij onderaan m’n voeten aansloot. En zo werden ze gemeten. Zooltjes waren ook niet van staal, weet niet precies waarvan wel…

Heb je nu nog last van x-benen als ik vragen mag?

Ik heb ook steunzolen sinds 3 jaar ongeveer maar ik zou geen idee hebben wat voor soort ik zou hebben. ik heb lichte Xbenen en mn voeten zakken naar binnen laat maar zeggen. Het is bij mij gelukkig niet zo heel erg. ik heb gewoon hakken enzovoorts. Als ik er een dagje niet op loop merk ik er niet erg veel van. Tenzij ik een hele dag alleen maar sta/loop (maar dan doe ik ook nooit hakken aan). Gelukkig zijn die van mij niet zo groot en passen ze in de meeste schoenen wel gewoon (vans, allstars, laarzen)
Toen ik ze liet aanmeten moest ik volgensmij over een drukgevoelige plaat lopen die meet waar ik de meeste druk op mn voet zet ofzo. ik kan me iig niets meer herinneren over een gipsvorm of iets dergelijks…

Ja, omdat de voeten naar binnen kantelen en knikken trekken deze de knieën in een X-stand.
Vandaar de X-benen.

Groetjes,
Annemarie.

Mijn voeten zakken licht door maar dit veroorzaakte een pijn in mijn knieeën. Dusja ik heb steunzolen ervoor, maar ik draag nog wel gewoon hakken omdat ik moet afwisselen met schoeisel

Ik heb het idee dat ik dat nu ook begin te krijgen, maar ik ben nog niet langs geweest voor speciale steunzolen. Zou ik eigenlijk wel moeten doen, want ik kan nu bepaalde schoenen niet meer dragen omdat die niet genoeg steun geven. :<

Dit, alleen ben ik me bewust van het feit dat mijn vader ze per ongeluk heeft weggegooid in plaats van dat de zooltjes nog ergens liggen. :’)

Ik heb nu ongeveer sinds 5 jaar steunzolen vanwege pijn in mijn knieën (doorgezakte voeten geloof ik). Bij de podotherapeut zijn afdrukken gemaakt door behulp van inkt geloof ik. Inktbak en dan daarop een velletje papier en daar moest ik dan weer op gaan staan.
Bij het kopen van schoenen moet ik er helaas altijd rekening mee houden, maar ik heb zeker ook hakken in mijn kast staan. Ik kan daar dan best een avondje op lopen (zolang het niet super veel is) en af en toe als ik dagen achter elkaar veel moet lopen draag ik niet elke dag mijn steunzolen omdat ik door het harde materiaal best gauw last van mijn voeten krijg. Maar zonder zou ik echt niet kunnen.

Ik moest in zo’n schuimbakje staan :’) hahaha dat spul bleef altijd tussen mijn tenen zitten. Ik ben verplicht om mijn steunzolen te dragen. All time. Heel uitzonderlijk draag ik ze eens niet. Ik heb echt problemen, vooral in de zomer, om mooie schoenen te vinden waar ze in passen en ik hou niet van sportschoenen. Dus heel af en toe “zondig” ik eens. Ik ben geopereerd aan mijn achillespees. En de dokter zei dat, mocht ik ze niet dragen, ik binnen de kortste keren weer geopereerd zou moeten worden. Ze besparen me pijn :slightly_smiling_face:, helaas kan ik niet altijd de schoenen kopen die ik wil. -.-" En kan ik ze bv. niet echt combineren met mijn outfit. En hakken zijn al helemaal uit de boze.

Ik heb al een hele tijd last van m’n kleine teen aan m’n rechtervoet. Ik ben er 1,5 maand geleden mee naar de huisarts gegaan waar ik te horen kreeg dt ik last van een eeltknobbel had. Ik heb het eelt daar weggehaald, maar bleef last hebben. Dus ik ging weer langs en blijkt dat er wel eelt zat, maar geen knobbel. En de pijn komt daar ook niet van, maar door de bouw/stand van m’n voeten. Dus binnenkort naar de orthopedie, aangezien mijn voeten steeds meer uitzakken en zelfs brede schoenen en laarzen te smal worden.
Ik heb al begrepen dat steunzolen prijzig zijn, maar hoe prijzig ongeveer? Financieel zitten we thuis heel krap momenteel. De vraag is natuurlijk ook of het wordt vergoed of niet

Phieneas,

Als de pijn komt door de bouw/stand van je voeten, dan gaat de Orthopeed je vast en zeker steunzolen voorschrijven. Nog nooit eerder steunzooltjes gehad? Steunzolen zijn niet goedkoop vandaag de dag. Je moet wel rekening houden zo tussen de €. 100,00 en €. 150,00. Of je hiervan iets vergoed gaat krijgen hangt een beetje af hoe je bent verzekerd. Steunzolen komen niet in het basispakket maar zitten in de aanvullende verzekeringen. Vaak kan je met steunzolen wel enige jaren vooruit (mits je bent uitgegroeid natuurlijk). Dus bezie het maar als een “investering” in jezelf.

Door steeds maar bredere schoenen te kopen kom je van de regen in de drup. Volgens mij moet je dat niet doen. Je geeft hier de voeten een platform om steeds maar verder door-, in- en uit te zakken.

Wel even opletten als de Orthopeed je steunzolen gaat voorschrijven, dat deze je niet gaat doorverwijzen naar een Podoloog. Een Orthopedisch-Instrumentenmaker kan ook vaak gewoon.
Voor Podologie en podozolen moet je ook aanvullend verzekerd zijn. De consulten bij de Podoloog moet je ook betalen, naast de podozolen (zijn duurder dan bij de Orthopedisch-Instrumentenmaker, maar zijn eigenlijk wel hetzelfde). Weet niet of je ook smalle voeten hebt, maar bij het aanmeten zegt mijn moeder er altijd bij Smalle, Smalle en nog eens Smalle. Anders maken ze ze vaak te breed.

Groetjes,
Annemarie.

Mellifluous,

Raar gevoel hé, in dat oranje/roze schuim moeten stappen. Net alsof je in (nat) zand stapt. Heb aan dat schuim/oase géén enkele steun of correctie waardoor ik altijd vreselijk breed in- en uit- en doorzak met mijn voeten. Mijn moeder zegt er bij het aanmeten wel altijd tegen die meisjes bij: “Smalle, Smalle en nog eens Smalle”. Als ze steunzolen maken qua stand, model en breedte van die afdrukken vanuit die schuimbakjes kan ik die steunzolen gewoon niet in de schoenen hebben.
Vaak zien ze bij het aanmeten ook al wel dat deze afdrukken voor hen niet geschikt zijn, waarna ik (onbelaste) gipsafdrukken moet laten maken.

De keuze van leuke schoenen is nog niet reuze, maar veel beter dan vroeger zegt mijn moeder. Dat kan ook wle zo zijn, want ik zie tegenwoordig steeds meet schoenen met los en uitneembaar voetbed.
Voor hakken heb ik ook niet de voeten volgens de artsen. Heb wel een paar lage pumps met klein blokhakje ten behoeve van rouw, trouw of een feestje. Ik noem het dan meet zitschoenen.
Wat voor soort schoenen (merken) heb jij dan i.c.m. je steunzooltjes?

Groetjes,
Annemarie.

Ik heb het ooit geprobeerd, maar ik loop tegenwoordig op ecco’s en die corrigeren mijn X-benen net zo goed :slightly_smiling_face:.

Ik heb een afspraak gemaakt en ik heb inderdaad gehoord over €150. Ik heb nog nooit eerder steunzolen gehad, maar wel altijd gemerkt dat mijn voeten breder werden. Ik heb van nature best smalle voeten.
Ik draag nog gewoon alle schoenen, ook de smalle. Mij werd afgeraden door de huisarts om smalle schoenen te dragen, vanwege de druk bij mijn kleine teen die dan knel komt te zitten.
Ik probeer nu schoenen te dragen die een dikker zool hebben die meer steun bieden.
Ik heb gelukkig geen basispakket, maar een aanvullende.

Bedankt voor de info!

Phieneas,

Ga je naar de Podoloog of de Orthopedisch-Instrumentenmaker? Voor je verzekering kan dat soms wel uitmaken. Soms vergoeden ze het ene wel en het andere weer niet. Ook moet je vaak een verwijzing voor steunzolen overleggen van huisarts of orthopeed. Als je ook smalle voeten hebt is het misschien verstandig om er bij het aanmeten bij te zeggen smalle, anders maken ze ze te breed en passen ze niet in je schoenen.

Wat een bedrag hé, zo rond de €. 150,00. Net alsof het niets is. Krijg je alles terug via je aanvullende verzekering? Ik altijd maar een gedeelte. Moet je nog (nieuwe) schoenen aanschaffen welke een los en uitneembaar voetbed hebben?

Groetjes,
Annemarie.

S_hirleey,

Ja nog steeds, komt door die knik-platvoeten. Trekken de knieën a.h.w. scheef in de X-stand.
Jij ook X-benen e/o steunzooltjes?

Groetjes,
Annemarie

Ik heb maandag voor het eerst steunzolen gekregen. Ik ben 15 trouwens. Het zijn sportzooltjes, dus gelukkig niet zo dik. Ze zijn vooral voor sport omdat ik dan meestal last krijg van mijn knieën. ik moest in zo’n blok staan en dan werd er gelijk een afdruk gemaakt. Heb ze wel gewoon de hele dag gedragen omdat ik er het liefst zo snel mogelijk aan wil wennen, ondanks dat ze alleen voor sport zijn. Had op dinsdag wel spierpijn mar voor de rest geen last meer van gehad gelukkig! Ze passen prima in m’n Allstars! Alleen moet ik nu voor gym nieuwe schoenen. Heeft iemand tips voor merken waar de zool uit kan? Wil wel een beetje mooie