Steunzolen wie ook (gehad)?

Hallo allemaal,

Zoals misschien wel velen van jullie, (In de kindertijd) veel op steunzooltjes moeten lopen vanwegen platvoetjes. Kreeg vaak van die metalen/ijzeren/stalen met z’n hoge welving in de voetholte en z’n bobbel voor onder de voorvoet, omdat ik een beetje naar binnen liep (X-benen) en de voeten erg door- in- en uitgezaken (knik- platvoeten) + doorgezakte voorvoetjes. Ze werden altijd aangemeten door de orthopedisch-instrumentenmaker in de gipskamer van het ziekenhuis, d.m.v. gipsafdrukken van de voeten te maken. E.e.a. op voorschrift van de orthopeed. Moest daarop altijd de steunzolen dragen in van die super verantwoorde kinderschoenen (correctieschoenen) van Piedro, Renata of Bunnies welke allen uitneembare voetbedjes hadden waar de steunzolen dan voor in de plaats kwamen.

In de pubertijd die “krengen” (steunzolen) eruit gegooid. Pasten niet in de moderne schoenen en als meid wilde je daar toch ook niet mee gezien worden. Collegeschoenen, pumps en ballerina’s daar kunnen/konden die steunzolen (ook) niet in. Alhoewel ik aan dat schoeisel geen enkele steun e/o correctie had. Thans heeft de Orthopeed/Podoloog ze mij weer voorgeschreven, vanwegen nog steeds/werderom platvoeten en lichte X-benen.

Wat voor soort steunzolen (als jullie hier nog mee lopen) hebben jullie en hoe werden ze bij jullie aangemeten? Hebben jullie vroeger ook van die stalen steunzooltjes gehad en hebben ze bij jullie geholpen? Bij jullie (toen) ook altijd aanmeten d.m.v. gipsafdrukjes te maken van de blote voeten of door te gaan staan in van dat schuim waar je dan in wegzakte?

Groetjes,
Annemarie.

.

Ik heb zolen c: ik draag ze altijd. Ik heb ontzettende platvoeten/voorvoet-inversie. Ze zijn van een soort kunststof, en ik moest op een glazen plaat gaan staan en dan scanden ze mijn voeten om te meten waar de drukpunten waren. Ik heb altijd last van mijn knieën gehad, maar pas een paar jaar geleden zijn we ermee naar de dokter geweest, en dat kwam er uit.
Ik vind ze niet vervelend om te dragen, omdat ik weinig van schoenen wissel dus niet de hele tijd die dingen eruit moet prutsen en dan weer erin. En ik loop niet zo fijn zonder, mijn voeten worden dan heel snel moe en mijn knieën doen zeer.
Ik denk wel dat ik een keer nieuwe moet want na een paar jaar zijn ze een beetje ingezakt : P

Iedereen is geboren met platvoetjes :stuck_out_tongue: Ja, dat had ik gister geleerd ;p
Maar ik heb ook steunzolen, niet heel irritant, en als ik 1 dag high heels wil dragen, draag ik ze die dag dan gewoon niet :stuck_out_tongue:
x

Het probleem is dat ik vrij ver naar binnen doorkantel met beide voeten, dus van smalle voeten in “neutrale” stand, worden het brede voeten in “belaste” stand. Wat voor steunzooltjes heb jij dan en hoe worden/werden ze bij jou aangemeten?

De orthopeed zei de laatste keer dat er aan mijn voeten niet veel meer te doen was dan weer te starten met steunzolen (maximale hoogte in de voetholte en met z’n pelot (bobbel) voor onder de voorvoet)

Annemarie

Ik vind het trouwens echt belachelijk dat je zegt: daar wil je nou ook niet echt mee gezien worden (of iets dergelijks).
niemand ziet ze toch, ze zitten toch in je schoenen?
ja ik heb ze zelf ook.

Haha omg, niemand ziet je steunzolen hoor. Ik heb ze zelf ook en ik heb ze wel braaf elke dag aan :cold_sweat: Niemand ziet het, omdat het ZOLEN zijn, tenzij iemand erg nieuwsgierig is en in je schoen gaat kijken/voelen. Je loopt er een stuk beter op. Je kunt natuurlijk niet elke dag de mooiste schoenen aan, maar in All-stars en de meeste laarzen passen ze perfect. Sowieso trek ik minimaal 1x per week hakken aan en de volgende dag gewoon comfi all stars met mijn steunzolen.

Mijne linkervoet staat weetikveel hoeveel graden naar binnen en mijn rechtervoet staat weetikveel hoeveel graden naar buiten, maar nadat ik 2 jaar steunzolen heb gedragen staan ze bijna weer normaal. Ik heb 2 jaar steunzolen er echt wel voor over, vind ze wel fijn zitten, haha.

Ja dat is zo dat ze in de schoenen zitten, maar omdat ik vrij forse exemplaren had en weer moet hebben (hoog in de voetholte) zijn heel veel “leuke” schoenen helemaal niet geschikt. Natuurlijk gaat de gezondheid voor alles, maar ach je wilt er toch ook wel eens leuk uitzien zonder die platte “tut/oma” veterschoenen of niet?

Annemarie.

Je hoeft niet 7 dagen per week de tuttige schoenen aan te doen. 2x per week hakken kan best, als je voelt dat het niet gaat moet je gewoon je ‘’ tut’’ schoenen aandoen.

Heb ook wel pumps (lage hoor), maar noem dit meer zit- dan loopschoenen. Pumps zijn vaak vrij breed daar ik smalle voeten heb, wordt het daardoor vaak “klauwen” om ze aan te houden. Vaak is het ook snel wankelen op die dingen alhoewel het lage zijn. Mijn steunzolen passen qua model daar ook geheel niet in en ben daarom ook aangewezen op voorvoetsteuntjes.

Annemarie.

Zijn er niet meer meiden die vroeger ook steunzolen hebben gehad of nu ze nog steeds hebben?

JA ik heb ze gehad had X benen

Ik heb van die schuimzolen gehad… ook steunzolen, alleen niet van metaal. Maar ik heb geen gipsafdruk moeten laten maken toen… Ze zeiden toen tegen mij dat ze wilden testen met een nieuwe methode. Ik heb dus een inktafdruk moeten laten maken en ik moest op zo’n glazenlichtplaat staan. Alleen ik droeg nooit mijn beide steunzolen omdat ik dat niet fijn vond. Volgens mij groeien je voeten gewoon goed want nou heb ik nergens last van!

Sammeke,

En hebben ze geholpen…wat voor soort had jij en hoe werden ze bij jou op-/aangemeten?

Groetjes,
Annemarie.

Ik heb 2x steunzolen gehad voor doorgezakte voeten.
Niet heel ernstig, maar gewoon een klein beetje.
Die laatste draag ik nu alleen met gym, zitten standaard in mn gymschoenen.
Ik merk geen verschil als ik wel/geen steunzolen draag, dus volgensmij betekent dat dat mn voeten redelijk goed staan.

Ik heb ze ook gehad, maar toen droeg ik alleen maar brede skateschoenen dus daar pasten ze sowieso in… nu heb ik het er ook wel mee gehad.
Ik had trouwens geen metalen zooltjes. Het lijkt meer op kurk ofzo.

Ja ik heb ze nog steeds.
Komt omdat ik 5 jaar geleden werd aangereden en mijn been in de kreukels lag nu moet ik voor altijd met die dingen lopen (= maar liever steunzolen dan een rolstoel

Liever steunzolen dan de rolstoel, daar heb je gelijk in! Wat voor soort heb jij en hoe werden ze toen bij jou aangemeten?

ik moet waarsch ook steunzolen heb al super lang last van mn knieen en rug. (ook veel van andere gewrichten, maar het is geen reuma , daar ben ik al op getest) en ik heb ook platvoeten

Oh dat weet ik niet dat was 5 jaar geleden, en heb geen nieuwe. Het aanmeten werd echt vaag gedaan maar toen de tijd vond ik het allemaal wel grappig en heb ik niet opgelet:P