Steunzolen wie ook + ervaringen?

Hai allemaal,

Afgelopen vrijdag moest ik weer eens voor het aanmeten van nieuwe steunzolen, omdat de “oudjes” weer eens waren doorgezakt en volgens de dame ook iets aan de korte kant. Altijd heel erg balen als jonge meid die steunzolen, niet alleen vanwege de kosten, maar ook dat de keuze wat beperkter is in leuke en mooie schoenen. Schoenen met (hoge) hak is uit den boze maar blokhak en uitneembaar voetbed lukt wel vrij aardig.

Heb, misschien als velen van jullie, al vanaf mijn kindertijd steunzooltjes voor knik- platvoetjes en X-benen. Kreeg toen alitijd van die metalen/stalen met z’n hoge welving in de voetholte en z’n bobbel voor onder de voorvoet, omdat ik een beetje naar binnen liep (X-benen) en de voeten erg door- in- en uitgezaken (knik- platvoeten) + doorgezakte voorvoetjes. Ze werden altijd aangemeten door de orthopedisch-instrumentenmaker in de gipskamer van het ziekenhuis, d.m.v. gipsafdrukken van de voeten te maken. E.e.a. op voorschrift van de orthopeed (+ de schoolarts). Moest daarop altijd de steunzolen dragen in van die super verantwoorde kinderschoenen (correctieschoenen) van Piedro, Renata of Bunnies welke allen uitneembare voetbedjes hadden waar de steunzolen dan voor in de plaats kwamen.

Wat voor soort steunzolen (als jullie hier nog mee lopen) hebben jullie en hoe werden ze bij jullie aangemeten? Hebben jullie vroeger ook van die stalen steunzooltjes gehad en hebben ze bij jullie geholpen? Bij jullie (toen) ook altijd aanmeten d.m.v. gipsafdrukjes te maken van de blote voeten of door te gaan staan in van dat schuim waar je dan in wegzakte?

Groetjes,
Annemarie.

Ik heb best een tijdje met steunzolen gelopen. Ik had er zo genoeg van dat ik geen enkele schoen aan kon. Mijne waren echt heel dik, wel 3 cm ofso. En dat merk je echt in je schoenen. Dus ik kon alleen maar sneakers aan, en dan een maat groter. Ik wou graag andere dragen, dus ik ben er mee gestopt.

Ik had ze voor x-benen en platvoeten. Mijn voeten waren helemaal in gezakt zeg maar. Ik heb nooit in schuim of gips moeten staan voor afdrukken.

En het zijn van die hele zolen, wel flexibel dus.

Ik heb nu zo’n 2 jaar steunzolen. Heb beetje x-benen en kluts knieën :’).
Moest op een soort scanapparaat staan waarmee alles werd gemeten haha, heel erg makkelijk.

Eigenlijk hebben mijn zolen alleen aan de binnenkanten van de voet een grote verdikking en sta ik achterop hoger, verder niets.

Ik heb die zolen ook jaren gehad, maar ik draag ze nu echt niet meer, omdat ik ook graag leuke, smalle schoenen draag. Het klinkt misschien ook raar, maar ik heb veel minder last van x-benen als ik hoge hakken draag! Bij mij zijn ze dus al een tijdje de deur uit, eigenlijk best slecht.

Ik gebruik ze alleen in mijn laarzen, slecht :'D

Ik heb ook steunzolen, maar ik draag ze (bijna) nooit. Heel erg slecht voor m’n voeten, want m’n hele tenen zijn al vergroeid. Maar ik kan me er gewoon echt niet toe zetten om goede/stevige schoenen te kopen en die dingen te gaan dragen. Ik loop meestal op all stars, en daarin hebben die dingen toch niet zoveel nut. En ik draag ook haast elke dag andere schoenen…
Ik heb het nu denk ik 8 jaar ofzo? (dus vanaf m’n 10e?) maar heb ze eigenlijk nooit goed gedragen. Heb een extreem holle voet + hele smalle voeten en krijg er een soort hamertenen van, echt lelijk… ik heb nu al 3/4 vergroeide tenen. Waar ik me eigenlijk aan wilde laten opereren maar dat mocht van de orthopeed niet omdat het nog wel onder controle gehouden kon worden mits ik de zooltjes goed droeg. :see_no_evil:
Het is trouwens niet zo dat ik opstandig wil lopen doen omdat ik gewoon geen zin heb om die dingen te dragen. Toen ik net weer nieuwe had (half jaartje geleden) droeg ik ze wel een paar maanden, maar dan na een tijdje wil ik toch weer andere schoenen dragen en dan vergeet ik ze weer…

Waar kopen jullie trouwens schoenen? En wat voorn? Want ik heb eigenlijk helemaal geen goede schoenen (alleen van die flut bootschoentjes/vans/all stars/hakken) ik zoek eigenlijk gewoon goede stevige zwarte schoenen die overal onder kunnen, maar waar vind je zoiets voor een fatsoenlijke prijs?

heb ze echt al zo lang ik me kan herinneren, hakken draag ik bijna niet, en als ik een dag zonder loop dan ben ik kapot en wil geen stap meer zetten

Ik heb platvoeten en ik loop scheef, daarvoor heb ik steunzolen. Ik loop ook niet echt goed haha. Ik draag ze bijna altijd en ga 1x per jaar op controle, maar echt ‘beter’ leer ik niet lopen. Ik draag wel af en toe hakken omdat ik dat gewoon mooi vind en ik dat ook wel mag, zolang het niet dagelijks is. Mijn steunzolen zijn wel echt heel lang, dus ik kan alleen laarzen aan met een maat die eigenlijk groter is. Als ik ze niet in heb merk ik het verschil wel heel erg, maar het doet niet speciaal pijn o.i.d.

ik heb vanaf groep 4 steunzolen, eerst vanwege hielspoor, later (en nu nog steeds) omdat ik holvoeten heb. ik mag officieel ook geen hakken dragen, maar ik doe het gewoon. maar ik kan ook prima een dag zonder mijn zooltjes, als ik 2 dagen zonder doe merk ik dit wel (pijn). Ik heb ze gewoon via de huisarts gekregen en de podoloog (of hoe je dat ook schrijft.) die maakt ze. Ik ga 1x per jaar heen voor nieuwe, omdat de andere dan meestal af zijn. ze ik moet dan trouwens op zo’n groot scanapparaat gaan staan die een 3D afbeelding van mijn voet maakt. Ik weet hoe het is met schoenen zoeken, erg moeilijk om schoenen te vinden waar de zool uit kan en die er leuk uit zien.

Ik draag sinds peuter/kleuter steunzolen xD Bij mij waren het ook metalen steunzolen. Toen ik 2,5 jaar was zagen de dokters dat ik heel erge x-benen had (of o-benen, weet het eigenlijk zelf niet meer) en het was zo erg dat ik dus een enkele maanden met een soort van gipsen aan mijn benen moest slapen, zodat het terug recht zou groeien, en dat is dan ook goed gelukt, maar ik heb ook platte voeten en daar draag ik al zolang ik me herinner steunzolen voor. Ik moest wel geen speciale schoenen dragen, ik moest er gewoon voor zorgen dat de steunzolen in mijn schoenen pasten. Ik mag geen hakken dragen, maar dat draag ik toch niet graag xD Ik weet nog dat ik me vroeger echt schaamde, ik leek wel de enige met dit probleem, en toen ik eens ruzie had met mijn vriendin (ik was 9) riep ze tegen iedereen dat ik platvoeten had :stuck_out_tongue: Ik moest normaal gezien elk jaar naar de dokter, maar toen ik 14 was ben ik daarmee gestopt, en droeg ik ook geen steunzolen meer, maar vorig jaar ben ik terug naar de dokter geweest, nieuwe steunzolen gekocht en deze keer zijn ze van een blauw soort stof-plastic-achtig iets?

Ik moest trouwens ook in zo’n schuimding stappen, vond ik altijd een heel vreemde ervaring :slightly_smiling_face:

Ik heb 2 jaar lang met steunzolen gelopen, totdat mijn moeder, die arts is, naar een bijeenkomst ging en er duidelijk werd dat het allemaal onzin is, die steunzolen. Hoeveel geld daaraan verdient is, het zijn eigenlijk gewoon oplichters, volgens die podotherapeuten loopt iedereen slecht. Het verslapt uiteindleijk je spieren alleen maar, het beste voor je lichaam is om zichzelf te corrigeren, en daarom is het het beste om op blote voeten te lopen, dan gebruik je al je spieren in je voeten en benen het beste.

Ik heb ze zelf ook een tijdje gehad, ik liep niet goed. Dit heeft me goed geholpen, ik was toen 11 ofzo. Nu ben ik ondertussen weer 16 en ik heb vorige week een verwijzing laten halen bij de huisarts. Vorige keer moest ik op een scannertje staan, voor de rest niks. Ging dus makkelijk. Ik schaam me er echt HEELEEMAAAL niet voor, moet je je hier voor schamen dan? Niet eens over nagedacht :p.

Ik schaamde me er ook nooit voor, tot mijn vriendin me ermee ging pesten, maar ik was echt nog wel jong xD Na mijn elfde is dat gevoel weggegaan… Achja :slightly_smiling_face:
@ Glitterndgrease ; dat zou wel stom zijn :S Zo’n dingen kosten gemakkelijk 100 euro…

@Luanna: Dus jij had ook die metalen steunzolen met aan de bovenkant z’n knikleertje? Wat een dingen hé, vreselijk. Ze waren hard en star, maar als je er weer aan gewend was liepen ze ook niet verkeerd. Werden ze bij jou toen ook aangemeten d.m.v. gipsafdrukken te maken van je voeten?

Ik draag ze nooit meer. En toen ik het droeg was het alleen in de winter of af en toe in gympen, maar ik ga echt niet al die leuke sandaaltjes/hakken e.d. aan de kant gooien. neverrr

@ annemarie85: Ja, ze zagen er inderdaad zo uit, en ze werden aangemeten door een soort van schuim in een schoendoos :slightly_smiling_face: Wat me nu opvalt is dat toen ik die ijzeren droeg, en ik ze dan een dag of twee niet droeg, mijn voeten écht pijn begonnen te doen… En als ik ze dan weer gebruikte was dacht echt een hele verlichting… En met deze nieuwe soort heb ik dat niet, en ik vraag me af of dat goed of slecht is… Ze zien er ook heel anders uit :confused: Maarja, die metalen waren inderdaad echt vreselijk van materiaal, ik voelde me er net een robot door :stuck_out_tongue:

De pedicure zei me dat ik er ook nodig had maar we zijn nooit naar zo iemand ervoor gegaan.
Waarschijnlijk draag ik ze toch niet.

ik ook

-

ik heb ze ook gehad, maar geen idee wat voor… toen ik 12 was heb ik ze weggegooid, omdat ik ze nooit meer gebruikte en het niet genoeg hielp.

ik had 1 hele dikke, voor het beenlengte verschil in mijn been op te vangen, maar dat was al snel niet meer genoeg, en dan aan beide kanten een vorming erin omdat ik verkeerd liep om het lengte verschil op t vangen…

ik liep destijds bij de podotherapeut
nooit op gips moeten staan, wel op inkt en een glazen plaatje wat op een apparaat zat