Stemmingswisselingen!

Ik heb heel erg last van stemmingswisselingen, en dan voel ik me gewoon heel blij, neutraal of heel down.

Als ik heel down ben, lijkt het gewoon alsof iets het over neemt, dan neem ik niks van iemand aan en ben ik boos op alles.
Dit reageer ik ook vaak af op mijn vriend, ik denk omdat hij zo dicht bij je staat en je denkt dat je hem toch niet kwijt raakt.
Het gebeurd eigenlijk altijd alleen via msn.

ik weet gewoon dat hem dit pijn doet, maar telkens houd hij zich in en dan is het later weer goed, maar het is gewoon een moment dat ik heel bot ben en alles afreageer, terwijl hij niks fout doet.

Dit is dus nu weer gebeurd, en nu ben ik echt bang dat hij er deze keer klaar mee is… ik voel me er zo rot om, ook omdat ik me steeds zo voel en er niks aan kan doen.

Hebben jullie tips voor dit probleem, en stemmingswisselingen?

Misschien als je je down (begint) te voelen, een muziekje opzetten die je leuk vind, een fim kijken of iets leuks doen met je vriendinnen? Bij mij helpt koken wel! Hoeft niet iets heel uitgebreids te zijn, koekjes bakken is ook heel leuk! :slightly_smiling_face:

Ja ik heb echt precies hetzelfde als jij, alleen reageer ik dan af op m’n moeder :’(

UPJE!!!

simpel, als het op msn gebeurd, zet dan gewoon je computer uit of zeg dat je hem nu niet wilt spreken, dan kan je hem ook niet kwetsen.
vraag desnoods of hij je wilt blokkeren ofzo, zou ook nog kunnen.

sluite jezelf lekker op, voel je even down en wacht to je stemming weer is omgeslagen dan :stuck_out_tongue:.

Jaa klopt!
Ik ga ook altijd meteen muziek luisteren… alleen het probleem is dat ik me dan steeds meer teveel terug ga trekken.

Ik leuke dingen doen… niets liever!
Meestal ben ik daar dan al veel te moe voor, door al die ruzie’s steeds.

Maar het is wel een leuk idee… moet ik gewoon eens proberen! dankjee,

Ik ben bijna nooit echt boos, dus opzich kan ik er niet veel over zeggen, maar als ik boos word op iemand ga ik muziek luisteren of als ik thuis ben in mijn kamer zitten. Na een half uur ben ik dan wel weer afgekoeld. Of je moet iets kopen waar je je op af kan reageren. (boksbal ofzo? :thinking: )

ik heb daar ook last van!!
dan ben ik echt heel blij en dan ineens ben k echt heel chagrijnig of heel zenuwachtig haha
maar dat is vooral omdat ik iets wil doen ofzo maar dan weet ik niet wat en dan kan ik heel bot zijn…
of dat ik ergens moet zijn terwijl ik dat niet wil, ja het is heel raar alleen ik kan niet stilzitten, ik moet echt bewegen en soms heb ik dat echt erg maar nu niet meer zo, gelukkig
maar ik weet niet wat bij mij werkt, meestal gewoon dagdromen of ja muziek luisteren of praten met mensen (vooral praten!)
hoop dat je er wat aan hebt haha

Leuk he puberteit?

kheb da ook fel
ma als hij iets zegt da je ni aanstaat
antwoord dan ni direct boos, ma tel tot 10 ofzo, en antwoord rustig…

Dit is bij mij geen puberteit.
Ik heb dit altijd al gehad, alleen door problemen wordt het nóg sterker.
En natuurlijk in de puberteit horen deze dingen ook, maar dat was bij mij heel sterk aanwezig…5 jaar terug.

Nouja, muziek luisteren, afleiding zoeken, dan heb ik nog terugtrekken op me kamer en tijdschriften kijken, maar soms word het gewoon even teveel!

Ik heb echt serieus precies hetzelfde.
Ik flip dan helemaal om alles en iedereen, en dan vooral tegen mn vriend.
Hij doet dan serieus niks fout, hij is dan gewoon de lul.
En het kwetst hem wel, maar hij laat het niet merken. En dan maakt hij me kalm en zegt hij dat het hem niks uitmaakt, maar dan voel ik me nog kloterder omdat ik zo deed.

Als ik zoiets voel opkomen ga ik even weg van msn en sms, dan leg ik hem uit waarom ik ga, en na 10 minutjes even tv te hebben gekeken of iets gaat het wel weer. Of ik huil 't uit en dan zegt hij wat hij ervan vindt en dan gaan we samen down zijn x’D

Oke als puberteit niet boosdoener nr 1 is: slaap je genoeg en/of slaap je goed?
Misschien komt het door het weer?

Misschien moet je ook met je vriend afspreken dat je even tijd voor jezelf nodig hebt.
Gewoon even alleen thuis je eigen dingen doen. Ook niet op msn, gewoon lekker niksen.

Het enige wat je eraan kan doen is het forceren en ertegenin gaan. In het begin is dat heel moeilijk, maar na verloop van tijd lukt het wel.

Wat bij mij ook werkt: ik heb zo’n doos met allemaal spullen van leuke herinneringen en dan neus ik daar zo wat in en dan is mijn mood meestal helemaal weg :slightly_smiling_face:

Dat is geen goede oplossing, dat kan (lichamelijke) stress veroorzaken en dat lichamelijk/geestelijk niet bepaald gezond. Als je zoiets meemaakt moet het meestal eruit.

Probeer eerst tot 10 te tellen, rustig in en uit te ademen → probeer te kalmeren. En probeer dan rationeel na te denken waarom je boos bent en etc. Trek terug en laat het eruit. Leg je vriend uit wat er aan de hand is, hij snapt het vast wel.

Idd, forceren maakt het alleen maar erger.
Dan krop ik het op en word het alleen maar erger.

Dat klinkt heel bekend. Het ene moment voelt alles goed , maar het andere moment zie ik het gewoon allemaal niet meer zitten en trek ik me helemaal terug…

Natuurlijk gecombineerd met een warm bad om de stress te ontladen… Ik bedoel maar dat je forceert in je omgang met anderen en dat je als je op jezelf bent, je zinnen op iets anders probeert te zetten.

Ik laat het pas toe als ik echt een geldige reden heb… Als het hormonaal is, heb ik meestal niet zo’n moeite om ertegen te vechten, maar dat zal wel verschillen van persoon tot persoon.

Vertel je liefje over je stemmingswisselingen.
Hij begrijpt je wel, vroeg of laat.
Krop je gevoelens zeker niet op.
Je kan je gevoelens ontladen door een leuke hobby ofzo.

Hopelijk help dit een beetje…

Ik heb dit ook vaak. Vertel het een aantal keer aan je vriend zodat hij het wel snapt. Mijn vriend negeert mij als ik weer furieus ben xD

Met het oplossen van dit probleem moet je toch echt bij jezelf beginnen.

Weet je vriendje het wel? Dat je hier last van hebt?

De meest voor de hand liggende vraag is natuurlijk: weet je zeker dat je niet manisch-depressief of bipolar bent? In dat geval heb je professionele hulp nodig, want daar kom je niet zomaar overheen met een warm bad en een reep chocolade.

Als het geen psychische issue is is het inderdaad makkelijker om afleiding te zoeken.

Ik heb zelf de laatste tijd ook erg last gehad van stemmingswisselingen, en ook ik had het een paar jaar terug heel erg. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het bij mij een winterdepressie is, er is natuurlijk ook een kans dat dat bij jou zo is.
Stél dat het dat is: ik weet dat de enige echte oplossing lichttherapie is, maar wat ik deed de afgelopen weken als ik mijn energie voelde dalen en zo’n bui op voelde komen was onder de zonnebank gaan: misschien was het alleen maar geestelijk, maar dat hielp echt om de buien te voorkomen.

Dus ik zou eerst uitsluiten of het iets is wat écht een oorzaak heeft in je brein, of dat het meer algemeen down voelen is.
Aan dat laatste is makkelijker wat te doen :slightly_smiling_face: