Stembreuk met zingen

Hoii
I have a problem.
Ik begin na de zomer met een Artiesten opleiding.
Daar ga ik wel zangles krijgen maar niet individueel dus ik stel mijn vraag hier wel even.
Ik kan heel hoog zingen op mijn kopstem alleen ik heb een stembreuk dus als ik van mijn buikstem naar mijn kopstem gaat zit er een niet zo logishe overgang in. Als je mijn kopstem hoort lijk ik een ander persoon die zingt dan als je mijn buikstem hoort. Volgen jullie het nog.
Nu heb ik 2 vragen. Vraag 1: weet iemand hoe je het bereik van je buikstem kan trainen om meer bereik te krijgen en om met nummers van bijvoorbeeld Demi Lovato niet telkens je stem breuk te hoeven laten horen. Mijn kopstem is trouwens nog niet echt getraind dus vrij kwetsbaar daarom is het bij sommige stevige nummers niet fijn om aan t horen.
En dan vraag 2: Heeft iemand tips om mijn stembreuk te verminderen en het te laten ‘helen’ Niet helemaal want dat zal wel onmogelijk zijn zonder zangles. Maar ik bedoel dat het toch beter in elkaar overloopt.

Ik hoop dat jullie mijn ‘vage’ uitleg begrijpen en mij misschien kunnen helpen.
xx

Ik heb hier trouwens een voorbeeld waar je mijn kopstem en buik stem in hoort misschien kunnen jullie er wat mee en is het dan duidelijker.

artiesten opleiding?? bestaat dat echt

Ja :slightly_smiling_face: Ondernemend artiest niveau 4 op het mbo. Het is een 3 jarige opleiding die je klaarstoomt voor het artiesten leven en je netwerk uitbreidt. Niet dat ik later artiest wil worden, nee ik wil graag docent muziek op het conservatorium en dit is een goede opleiding die daarop aansluit.

aah zo (: maar demi’s nummer zijn heel moeilijk he ik zou eerst andere makkelijkere nummers kiezen

Een nieuw woord beginnen als je t voelt aankomen, en gewoon veel de grens opzoeken. Oftewel veel oefenen :stuck_out_tongue:

Ja dat zijn ze zeker, wat ik donders jammer vind haha :frowning_face: . Maar dat was ook meer een voorbeeld ik bedoel gewoon random dat mijn stem bereik wat groter word.

De beste tip is uiteraard zangles nemen. Op die manier train je de overgang het beste/veiligst. Heb je een piano of keyboard thuis? Wat je kan proberen is notenladders te spelen en dan op ‘oe’ zingen. Steeds een toon hoger gaan totdat je over de stembreuk heen bent. En dan nogmaals hetzelfde doen. Je wordt dan gedwongen om over die overgang van je stem heen te gaan. Probeer er niet al te bang voor te worden. Je stem zal echt tig keer overslaan en alle kanten op schieten, maar dat hoort erbij! Op den duur zal je merken dat de overgangen van borst- naar kopstem makkelijker wordt. En verder goed letten op je ademhaling, houding etc.

Je bereik in je borststem kun je niet echt verhogen. Tenminste, niet dat ik weet. Wel kun je (als je techniek goed zit) een noot ‘doorduwen’ in je borststem, ipv de noot in je kopstem pakken. Oké, dit klinkt raar.
Wat ik probeer te zeggen, je kan hoge noten met veel ademsteun in je borststem zingen. Dit klinkt dan vaak heel hard, omdat je veel kracht nodig hebt. Dit kan alleen niet bij iedere noot (niet bij hele hoge noten) en het klinkt vaak ook niet super mooi

En die stembreuk verminderen, tsja, ik zou ook zangles aanraden. Als je dit echt niet wil, veel oefenen en heel veel je ademsteun gebruiken denk ik.

ZANGLES ZANGLES ZANGLES ZANGLES ZANGLES

Verder heb ik geen tips, want ik merk het bij mezelf niet eens wanneer ik van de borst- naar de kopstem ga. Dat gaat altijd wel smooth, ofzo.

Zelf zou ik niet weten hoe, ik heb het ook wel een beetje. Je buikstembereik verbreden kan niet echt volgens mij, maar zoals hierboven genoemd werd, met een extra beetje ademsteun en volume kan je hoge noten die je normaal in de kopstem zou pakken ook zingen. Klinkt niet altijd mooi, maar bij een krachtig nummer zou het best wel kunnen hoor…
Voor de rest gewoon, eventueel maar een paar lessen, zangles nemen en je probleem uitleggen. Ik denk dat die zangcoach verder naar je probleem kan luisteren dan wij, en al zouden wij een manier hebben, uitleggen via internet is soms best lastig met dit soort dingen haha.

Ha, hier heb ik ervaring mee! Ik heb een aantal jaren in een popkoor gezongen als sopraan en vrijwel alleen op kopstem gezongen. Dat is echt niet goed, omdat je borststem zo minder ontwikkeld wordt.
Nu ik prive zangles heb, merk je dat gelijk. Ik heb er nu een jaar aan gewerkt en het is veeel beter.

Daarom is mijn belangrijkste tip: ZANGLES! Zeker als je een artiestenopleiding gaat doen is zangles erbij hebben echt essentieel.
Tweede tip: Forceer niets! Zingen mag niet pijn doen. Drink ook genoeg en neem rust tussendoor.

Dan nog tips om het kraken te verminderen en uiteindelijk voorkomen:

• Probeer een tijdlang wat lage nummers te zingen, zodat je minder de neiging hebt om je kopstem te pakken
  • Denk laag. Daarmee bedoel ik: Voordat je een nummer zingt, bedenk jezelf dat je het in de borststem gaat zingen. voor elke nieuwe zin: ‘ik ga in de borststem zingen’. Dan blijf je erop gefocust.
  • Probeer een beetje te belten. Dat is eigenlijk ‘beheerst schreeuwen’. Maar hierdoor blijf je langer in je kopstem. Op youtube kun je er vast wel filmpjes over vinden.
  • Of probeer een klein beetje opera erin te gooien. Hoeft niet extreem, maar als dat idee al in je hoofd zit, wordt het al beter. Opera is ook vaak op de borststem.
  • Google ook eens op ‘Twang’. Een zangtechniek die zangeressen zoals Duffy, Amy Winehouse en Adele veel gebruiken. Wij moesten het in het koor altijd toepassen om gemakkelijker een hele hoge toon te halen, maar het helpt je ook om in de borststem te blijven.
    Dit doe je door een jankende baby (wèèèhh), of een kikker (kwoaaak) na te doen. :stuck_out_tongue: Echt genant maar oke zo leer je wel hoe het moet.

Nummer waar je mee kunt oefenen om in je borststem te blijven:
Take it all van Adele.
I Found A Boy van Adele

Verder ga ik nog even nadenken voor meer nummers, maar die moest ik sowieso heel vaak doen haha.

Succes!

Oja om je ademsteun te vergroten kun je ook nog met je handen tegen de muur gaan staan, benen gespreid en dan zingen terwijl iemand anders tegen je rug drukt. En jij moet dan terugdrukken.
Je krijgt enorme spierpijn in je middenrif maar het helpt! Geleerd van een conservatorium docent :slightly_smiling_face:
Heb je wel iemand nodig natuurlijk haha.

Er is bijna niemand die dit niet heeft hoor! Ik denk dat ze je dat op die opleiding wel leren, mijn zanglerares had het zelf ook en soms kan je er gewoon weinig aan doen.

^
Ik heb het niet meer, dus je kunt er in principe met veel oefening vanaf komen. Maar het heeft me wel een jaar gekost.

Aah super bedankt iedereen!
er zaten zeker goeie tips tussen en ik ga volgend jaar
ook proberen maar op zangles te gaan, het probleem is dat ik al prive piano les heb
dus dat is best duur… dat is ook het enige om niet op zangles te mogen.