[stelling] Zwarte Piet is racisme

^Dat is niet helemaal (meer) waar hoor. Ik geloof dat Sinterklaas idd vaak zwart is op Curacao, maar vorig jaar was hij gewoon wit en dan heerst er wel een rare sfeer (vind ik). Je ziet vooral dat veel Nederlanders en toeristen het dan prachtig vinden.

In Suriname zijn de zwarte pieten overigens alle kleuren van de regenboog. Zelf vind ik het iets te ver gaan (het is niet realistisch), maar het laat wel zien dat een multi-culti piet moet kunnen.

http://i5.minus.com/iXDbFWKzJsIC6.JPG

http://static.zoom.nl/F8BD657B9899F42B7645C236FCDE61BF-gekleurde-piet---.jpg

Ik vind wel jammer dat het (historisch) besef bij veel mensen achteruit gaat. Ik zou zeggen, als de meerderheid van de ‘donkere’ Nederlanders Zwarte Piet zou accepteren een redesign niet nodig zou zijn. Men voelt zich niet beledigd. Maar ik zou de Zwarte Piet dan niet ineens goed vinden.

http://curacao-foto.com/wp-content/uploads/gallery/sinterklaas/dsc_1375.jpg

Tbh, ik denk dat vrijwel al onze denkpatronen zijn beïnvloed door de meningen van anderen. Of je het nou met iemand eens of oneens bent, daar andermans mening wordt die van jouw beïnvloed. Zelfs als je je inleest wordt je beïnvloed door de visie van de schrijven. Andermans mening werkt als inspiratie voor dat van jou.

Bovendien heb ik het idee dat alleen omdat ik actief ben in dit topic men denkt dat ik elk jaar rond Sinterklaas actief aan het demonstreren ben tegen de Zwarte Piet… dat doe ik dus niet. Ik zal niet accepteren dat de Zwarte Piet zo vol lof gevierd wordt. Op deze manier zal ik het ook nooit vieren. Ik ga niet van de daken schreeuwen en keihard strijden voor een afschaffing, maar als er een keer om mijn mening wordt gevraagd (bijv dmv dit topic) dan zal ik duidelijk aangeven dat ik tegen de Zwarte Piet ben en waarom. En ik denk dat het voor meerderen zo geldt. Als je hier in het dagelijks leven over praat ben je in de minderheid en wordt je keihard afgeblaft. Er is geen tolerantie op dat gebied. Er is een relatief kleine groep die jaarlijks actief demonstreert, maar ik weet zeker dat als er een anonieme petitie rond zou gaan er verassend veel mensen zouden tekenen.

Ik lees net dit artikel op Girlscene.
http://www.girlscene.nl/p/10476/internationale_ophef_over_black_faces_in_vogue_nederland

http://www.girlscene.nl/ckfinder/userfiles/images/vogue_thumb_600x773.jpg

http://www.girlscene.nl/ckfinder/userfiles/images/vogue2_thumb_600x772.jpg

Blackfaces in Vogue Nederland.

Ik weet zelf nog niet echt wat ik ervan moet vinden. Het is erg confronterend, maar ik vind dit toch wel in een geheel andere lijn dan de Zwarte Piet (waar wel naar wordt verwezen). Omdat de kunstenaar geïnspireerd is door een vorig project dat in deze stijl was. Bovendien is het model niet volledig zwart gekleurd, maar is het duidelijk dat het om een blank persoon gaat. Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van… ze hadden ook gewoon een donker model kunnen kiezen. Ik vind het nog een beetje dubbel en moet het ff laten bezinken om een echte mening erover te vormen, maar dit is mijn eerste indruk.

Hmm.

Zeker om het laatste wat je zegt vind ik het heel ongevoelig. Zwarte modellen spreken vaak uit over racisme in de fashion industry, en diversiteit in de modewereld is echt schrijnend. En als ze een tributen willen doen aan Grace Jones en Josephine Baker vind ik het ook HEEL erg dom en respectloos om witte modellen te kiezen, aangezien die twee echt wegen gebaand hebben voor zwarte vrouwen.

Wat ik me afvraag:
Is er echt bewezen dat Zwarte Piet bijdraagt aan de racisme in Nederland?
Begrijp me niet verkeerd, dat het racisme is is op zich niet goed. Maar veel mensen ervaren dat niet zo. Heeft het echt daadwerkelijk gevolgen, en zo ja, wat zijn die dan?
Het is het voorbeeld dat ik al eerder aangaf. Als een man zegt ‘je moet goed voor je meisje zorgen’ dan is dat seksisme, benevolent seksisme. De mate waarin mannen benevolent seksistisch zijn, is te meten. Boven een bepaalde maat, is de kans dat zij ooit een vrouw seksueel misbruiken bijna 50% groter. Zelfs zij die niet dit risico hebben, zullen slachtoffer van seksuele delicten minder serieus nemen ten opzichte van normale mannen. Dit heeft dus ook ernstige gevolgen voor de samenleving.
Heeft Zwarte dat ook? En dan bedoel ik echt Zwarte , dus niet blackface in het algemeen. En ik ben ook benieuwd of bewezen is dat Zwarte inderdaad bijdraagt aan trivilisatie van slavernij en dergelijke. Waar is dat op gebaseerd?

Over dat POC minder kansen hebben, dat komt niet alleen doordat ze POC zijn. Ik heb het al eerder gezegd (maar niet duidelijk, sorry daarvoor) Ik zal het nu proberen uit te leggen:
Als jij een minderheid bent in een land, scoor je altijd lager op een IQ test dan de gemiddelde bevolking. Dat komt, doordat je een minderheid bent.
Laat ik een voorbeeld geven. In Japan heb je een groep, de burkumi (geloof ik) die vroeger/nu de ‘slechte’ beroepen hadden: slager, lijkschouwer, dat soort dingen. In Japan, scoren zij altijd significant lager dan de gewone Japanner op een IQ test.
Alleen, als je een gewone Japanner, en een burkumi Japanner test in een ander land, bijvoorbeeld de VS, dan zijn de IQ scores gelijk. De burkumi scoort slechter, puur omdat hij een minderheid is in het land.
POC zijn ook een minderheid in ons land. Wat betekent dat ze een lager IQ hebben dan gemiddeld, puur omdat ze tot een minderheid behoren.
Door een lager IQ heb je vrij snel een lagere SES, wat weer leidt tot dingen als slechtere banen etc.
Mijn punt: problemen van POC komen niet alleen door het POC zijn, maar ook door heel veel andere factoren. En laat ik meteen zeggen, dat dit natuurlijk geen rechtvaardiging is voor het bestaan van hun problemen. Maar ik wil zeggen dat de problematiek niet alleen komt puur door hun huidskleur, maar dat er veel meer meespeelt.

Edit: krijgen meer mensen van die rare links in hun post? Ik hoop dat ze er nu uit zijn.

Ik heb geen enkele comment gelezen. Het enige wat ik hierover te zeggen heb is dat het typisch is dat er een drama over gemaakt wordt. Misschien is het inderdaad tijd dat de traditie van Sinterklaas iets veranderd, maar wat een drama om niets. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat kleine kinderen door Sinterklaas denken dat het oké is om een negroïde persoon te zien als slaaf. Ik geloof zelfs dat het complete omgekeerde het geval is. People need to get over themselfs.

Hier ben ik het mee eens, ik heb dat ook nooit gedacht. Ik weet nog dat vroeger heel veel kinderen bang waren van sinterklaas, en de zwarte pietjes altijd heel leuk vonden. Als nederland dit ook weer zou afschaffen, is er geen nederland meer over.

Alles is tegenwoordig racistisch joh, mijn god, doe is normaal!

edit: en ook omdat zo vaak “racistische” dingen in het nieuws komen, ga ik daardoor zwarte mensen anders aankijken. Het werkt in mijn opinie helemaal omgekeerd. Helemaal omdat er elke week, elke dag wel is iets is, heb ik 0 procent sympathie meer.

elemaal mee eens. Ik eb niet eens zin om een reactie te typen, omdat ik et zo onzinnig vind.
En ja, ik kan me eel goed inleven in mensen en ik weet van et Nederlandse verleden en de slavenandel die daaruit voortkwam.
Ik studeer gesciedenis en ik weet dat men vroeger anders dact dan nu.
oe bot et ook klinkt, ik vind et raar om nu als Nederland zijnde mijn excuus aan te bieden voor slavernij. ier zullen veel mensen et niet mee eens zijn en me niet snappen, maar men wist toen der tijd niet beter. Niet dat dat een excuus is, maar et is onzin om de uidige mens daar nu mee op te zadelen. Iedereen weet nu dat et fout en verscrikkelijk is en dat daar vreselijke dingen mee gebeurd zijn.
oe stom et ook klinkt, vroeger dact men gewoon anders en zagen ze niet in dat et fout was.
Veel mensen kunnen dit niet begrijpen, wat ik ook best wel snap.
En ik weet niet meer oe ik op deze vergelijking kwam. Faal.
Maar ik ben er iig tegen dat Zwarte piet racistisc is. Ik eb vroeger altijd geleerd dat zwarte piet zwart was door de scoorsteen en niet door slavernij o.i.d. Dat wist ik eigenlijk niet eens tot dit topic x)

@ Mphor: Ik ben het zo erg met je eens. Mij werd altijd geleerd dat zwarte piet zwart was door de schoorsteen, en dat vond ik ook best wel een logische gedachte. Ik vind sinterklaas een kinderfeest en ik denk echt niet dat kinderen racistische denkbeelden krijgen door zwarte piet.

Ik vind dat dit echt iets iets waarmee mensen zich bezig houden als er echt geen ander onderwerp is om je druk om te maken.

Heb hier ook al eerder gereageerd geloof ik :wink:

Ja, okee, zwarte pieten stammen af van slavernij, daar wil ik nog wel in geloven. Maar dat is op dit moment helemaal niet meer aan de orde, en daarom vind ik dat je moet kijken naar hoe zwarte piet op dit moment gezien wordt.

Vergeleek ik zwarte piet vroeger met zwarte mensen? - nee, voor mij was zwarte piet een “soort” op zich, zwartepietenmoeders en zwartepietenvaders krijgen zwartepietenkinderen. Met pak aan en muts op en al.

Staat sinterklaas boven zwarte pieten? - nee, ze staan op gelijk niveau, als er drie zwarte pieten waren was dat eigenlijk net zo’n feest als ook een sinterklaas en ik had nooit het idee dat sinterklaas de baas was over de pieten. Meer een gezellige familie…

Denk je dat kleine kinderen echt gaan denken ‘zwarte piet is racisme hoor’

Ah daar gaan we weer met dit topic -.-

Slaat nergens op nee, veel kinderen kunnen haast niet wachten op Sinterklaas, en wij zitten te discussiëren of (het woordje) zwarte piet racisme is.

Laat (kleine) kinderen toch lekker kind zijn joh, met hun cadeautjes, pepernoten, speculaas of weet ik het.

Oké, laten we dit even heel basaal aanpakken:

Dieren zijn sterfelijk.
Een konijn is een dier.
Dus een konijn is sterfelijk.

Zwarte Piet is blackface.
Blackface is racistisch.
Dus Zwarte Piet is racistisch.

Wat Pivoine zegt.

Daarbij: ik vind de traditie belangrijker dan het kleine percentage Nederlanders dat zich er door beledigd voelt. Beledigt zijn is over het algemeen een keuze. Ik geloof ook niet dat het afschaffen van zwarte Piet er voor zorgt dat er minder racisme is of iets dergelijks.
Overigens weet ik niet of ik hier over mag oordelen als blank persoon, maar ik ken meer zwarte mensen die het geen probleem vinden dan wel.

Ze zijn zwart omdat ze zogenaamd roet op hun gezichten hebben en niet omdat het hun huidskleur is. Tenminste, dat stond er altijd in mijn sinterklaasboekje vroeger :cold_sweat:

Ik snap niet waarom daar zo moeilijk over wordt gedaan. Sinterklaas is een oud man en daarom zijn er vrijwilligers die het werk voor hem doen. De pieten. Hun gaan in de schoorstenen wat lekkers in het schoentje stoppen. Daardoor krijgen ze een zwart gezicht, van het roet in de schoorsteen.

Het verhaal wat ik vroeger te horen kreeg. Laat kinderen kind zijn, ik snap niet waarom het racistisch is. Het zijn toch geen echte zwarte mensen? :’)

En als ee alleen maar blanke pieten zijn is het ook rasicme, want dan worden de donkere mensen buiten gesloten natuurlijk

Volgens mij snap jij niet helemaal wat racisme is. In de westerse wereld kunnen blanken niet kwetsbaar zijn voor racisme omdat zij geen minderheid vormen. Een negatieve opmerking over blanken is dus een stuk minder beladen.