Stelling: vuurwerk moet verboden worden

Vuurwerk moet verboden worden
  • Ja
  • Nee, maar er mag wel strenger naar gekeken worden
  • Nee, vuurwerk is leuk en hoort bij oud en nieuw
  • Het maakt mij niks uit/ geen mening

0 stemmers

Ik las net een artikel in de krant over het leed van wilde dieren tijdens oud en nieuw. Ik was het helemaal met het artikel eens, maar niet alleen om de dieren. Hier hoor je al de hele dag knallen en het voegt echt niks toe aan de oud en nieuw sfeer. Ik kan er nog best wel tegen, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen er gek van worden. Van mij hoeft het dus allemaal niet.

Maar wat vinden jullie? Is vuurwerk het leed van dieren/mensen waard? Vinden jullie dat het helemaal verboden moet worden, of dat er alleen maatregelen moeten komen die bepaalde soorten zwaarder vuurwerk verbieden?

Ik vind gewoon dat het alleen 's avonds gedaan mag worden. Vanaf een uur of 11/half 12. Niet in de middag/ochtend. Dat is toch onzin.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over kinderen die niet met vuurwerk kunnen omgaan en vervolgens op de spoedeisende hulp terecht komen.

Vuurwerk hoeft voor mij zéker niet verboden te worden. Het hoort gewoon bij oud&nieuw en dat is ook hetgene waar ik naar uitkijk als ik om 12 uur naar buiten ga.
Al mogen ze er wel strenger naar gaan kijken :").

Vroeger toen ik nog in Belgie woonde, en klein was, toen stak niemand vuurwerk af. En de gemeente had dan een vuurwerkshow. Die zat leuk ineen, soms met muziek erbij. En niet zo boembaf alles door elkaar, en uiteraard, niet gevaarlijk.

Ik vind het soms wel vervelend vuurwerk ,
Maar ik wil niet dat het verboden word.
Vuurwerk is mooi om te zien (:

Ik vind dat ze er strenger naar moeten kijken, nieuwe maatregelen enzo. Maar als je de tijdgrens gaat verhogen, zou dat juist niet helpen denk ik. Veel jongeren zouden het toch doen en dat zorgt dan voor meer overlast. Ik vind het ook onzin dat het nu al gedaan wordt, en heb echt medelijden met de dieren, mijn kat is ook weer de hysterie zelve, maar ik denk niet dat de tijd verhogen gaat helpen.

Mensen komen er toch wel aan, en als je het gaan verbieden vinden ze het alleen maar leuker. Maar ik heb toch op ja geklikt, omdat het echt geldverspilling is. Een beetje siervuurwerk om 12 uur is leuk, maar voor de rest. Als we al het geld dat we verspillen aan vuurwerk aan een goed doel geven…

‘Officieel’ vuurwerk moet niet verboden worden volgens mij.

Vuurwerk die je thuis zelf kan afsteken moet volgens mij een strengere regelgeving krijgen, en daar heb ik twee belangrijke redenen voor: het leed van dieren + het gevaar voor jezelf.

Onlangs las ik de brief van het Belgische brandwondencentrum.

Quote hieruit:

[i]"‘Elk jaar zien wij ze komen. Elk jaar opnieuw, omdat het weer een jaar geleden is dat “ze hun lesje geleerd kregen”’, begint de brief van dokter Michel Van Brussel, brandwondenchirurg aan het UZ Leuven, die in naam van alle brandwondencentra spreekt.

‘Onze verpleegkundigen staan die dag en vooral die nacht klaar voor iedereen die het achteraf anders zou gedaan hebben. Vorig jaar was het een papa die vuurwerk eigenlijk te gevaarlijk vond, “het is geen speelgoed”, maar voor zijn dochtertje deed hij het toch. Een goede papa, een echte papa, zoals we ze kennen. Papa is nu blind.’

‘Wonden verzorgen is ons ding. Huid transplanteren, psychologisch en sociaal begeleiden, littekennazorg, administratie, er komt heel wat bij kijken en het is allemaal ons ding. Alleen die vuurwerkongevallen, die zijn anders.’

‘Misschien ligt dat aan het contrast tussen het feest en de koude witte muren van de spoedgevallen, de warme lichtjes in de boom en het harde blauw van de ambulance, misschien is het omdat het altijd weer de ogen en de handen treft. Misschien is het zo moeilijk voor ons omdat het altijd had vermeden kunnen worden.’

‘Vuurwerk kan veilig’, besluit Van Brussel. ‘Denkt u alstublieft op 31 december aan uzelf, aan uw familie en vooral voor één keertje aan ons. Het is zo moeilijk U uit te leggen dat u blind zal blijven.’"[/i]

Bron: http://www.nieuwsblad.be/…articleid=DMF20111229_026

Zegt genoeg denk ik.

Oh: waarom ik het niet zou verbieden, is omdat mensen er dan wel illegaal aan geraken. En illegaal vuurwerk lijkt me nog gevaarlijker dan legaal vuurwerk.

Ik vind niet dat vuurwerk verboden moet worden, nouja, siervuurwerk dan. Ik haat van die knaldingen zoals rotjes en vlinder bommen… Ik begrijp gewoon niet wat er leuk aan is, veel mensen kunnen er niet mee om gaan en verliezen daardoor delen van hun lichaam. Ik zou het helemaal niet erg vinden als dat soort vuurwerk verboden zou worden. Maar siervuurwerk pas gewoon bij oud & nieuw.

Niet verboden, maar wel strengere regels en meer controle op de veiligheid.

Siervuurwerk mag van mij blijven, maar dat knalvuurwerk mag best verboden worden.

Als je vuurwerk gaat verbieden, komt er alleen maar meer illegaal. Er is nu al wat illegaal vuurwerk hier. Mensen hebben dan geen knalvuurwerk meer en gaan ze dingen zoeken waar ze het wel kunnen halen.

Meer controle gaat niet echt lukken. Als ze de verkoop aanpassen op bijv alleen siervuurwerk ben ik dolblij. En vaak is dat ook veel veiliger.

Als iemand speelt met rotjes en zichzelf ermee pijn doet dan is dan z’n eigen schuld. Maar als ze anderen gaan lastig vallen mogen ze wat mij betreft direct de cel in.

Wat ik het beste idee vind is om op een bepaald tijdstip ergens vuurwerk af laten steken door ‘pro’s’. Zoals op Koninginnedag. En dan betaal je een redelijke prijs voor toegang bijvoorbeeld. En dat is ook waarschijnlijk meer waar voor je geld want dan is er echt mooi spul te zien ook.

Belachelijk, naturlijk niet. 1x in het jaar kan best
Trouwens als je het over het algemeen aan nederland vraagt krijg je hele andere uitslagen…

wel leuk om zelf af te steken maar het is nogal irritant als je wakker word gemaakt door die knallen als je wilt uitslapen grrr

Je kon beter als stelling doen; moet consumentenvuurwerk verboden worden?

Het leukste ervan is juist dat je het zelf afsteekt. Ze lopen hier in groepjes rond door het dorp vuurwerk af te steken. De gezelligheid ervan.
Met het 2e gedeelte ben ik het wel eens. Ga je iemand anders lastig vallen, ga je maar de cel in.

Nee dat vind ik écht belachelijk tbh. Stel je hebt het niet zo breed thuis, wat moet je dan tegen je kinderen zeggen die al jaren gewend zijn om zelf vuurwerk af te steken, ja sorry het kan dit jaar niet? De mensheid is gewoon zo achterlijk dat ze er verkeerd mee omgaan, maar ik vind niet dat het verboden of beperkt tot een show moet worden.