‘Officieel’ vuurwerk moet niet verboden worden volgens mij.
Vuurwerk die je thuis zelf kan afsteken moet volgens mij een strengere regelgeving krijgen, en daar heb ik twee belangrijke redenen voor: het leed van dieren + het gevaar voor jezelf.
Onlangs las ik de brief van het Belgische brandwondencentrum.
Quote hieruit:
[i]"‘Elk jaar zien wij ze komen. Elk jaar opnieuw, omdat het weer een jaar geleden is dat “ze hun lesje geleerd kregen”’, begint de brief van dokter Michel Van Brussel, brandwondenchirurg aan het UZ Leuven, die in naam van alle brandwondencentra spreekt.
‘Onze verpleegkundigen staan die dag en vooral die nacht klaar voor iedereen die het achteraf anders zou gedaan hebben. Vorig jaar was het een papa die vuurwerk eigenlijk te gevaarlijk vond, “het is geen speelgoed”, maar voor zijn dochtertje deed hij het toch. Een goede papa, een echte papa, zoals we ze kennen. Papa is nu blind.’
‘Wonden verzorgen is ons ding. Huid transplanteren, psychologisch en sociaal begeleiden, littekennazorg, administratie, er komt heel wat bij kijken en het is allemaal ons ding. Alleen die vuurwerkongevallen, die zijn anders.’
‘Misschien ligt dat aan het contrast tussen het feest en de koude witte muren van de spoedgevallen, de warme lichtjes in de boom en het harde blauw van de ambulance, misschien is het omdat het altijd weer de ogen en de handen treft. Misschien is het zo moeilijk voor ons omdat het altijd had vermeden kunnen worden.’
‘Vuurwerk kan veilig’, besluit Van Brussel. ‘Denkt u alstublieft op 31 december aan uzelf, aan uw familie en vooral voor één keertje aan ons. Het is zo moeilijk U uit te leggen dat u blind zal blijven.’"[/i]
Bron: http://www.nieuwsblad.be/…articleid=DMF20111229_026
Zegt genoeg denk ik.
Oh: waarom ik het niet zou verbieden, is omdat mensen er dan wel illegaal aan geraken. En illegaal vuurwerk lijkt me nog gevaarlijker dan legaal vuurwerk.