Stelling van Pythagoras.

Ik heb volgende week herexamen van wiskunde, maar de Stelling van Pythagoras snap ik nogaltijd niet, heeft iemand een trucje of een goede uitleg hoe het werkt, ik wil echt niet blijven zitten (’:

oh jij ook, is echt kut he, ik moet ook over 2 weken,
zou je graag willen helpen, maar heb het al te lang geleden gehad dus ik weet er echt niks meer van!succes alvast!

Wat snap je er niet aan?

ab^2 + bc^2 = ac^2

(^2 = kwadraad)
als er in een rechthoekige 3-hoek een lijn is die je niet weet,
en je hebt de afmeting van 2 andere lijnen
kan je pythagoras gebruiken

a² + b² = c²
In een rechthoekige driehoek, als je neemt dat c de schuine zijde is en a en b de rechthoekszijden.

http://www2.cdb.gsf.nl/de…w/Wiskunde/pythagoras.htm

hier kan je op kijken! het is niet heel moeilijk als je het eenmaal snapt ( maar dan moet je het natuurlijk wel eerst snappen!).

succes!

dit.
veel succes x

de stelling van pythagoras is een eitje,

het enige wat je moet weten is dat de stelling: a^2+b^2=c^2 is.
dit geldt voor rechthoekige driehoeken dus waarbij één zijde (bv. AB) loodrecht op (bv. BC) staat. Als je de afmetingen van twee zijde weet dan kun je de derde onbekende zijde berekenen mbv de stelling van Pyth. dus in mijn voorbeeld zijde AC. In mijn voorbeeld is zijde AC een schuine zijde.

ALs je een andere zijde (dus geen schijne zijde) wilt bereken dan gebruik je de “omgekeerde” stelling van Pythagoras, zoals ik dat op school heb geleerd.

dat is √ c^2-a^2 = b^2 (deze hele formule staat onder het wortelteken btw)
of
dat is √ c^2-b^2 = c^2 (deze hele formule staat onder het wortelteken btw)

1. Eerst kijk je of je een rechthoekige driehoek hebt. Is dit het geval dan kan men verderwerken met pythagoras. Is dit niet het geval hier stopt het
  2. In een rechthoekige driehoek heeft men 2 rechthoekszijden ( dit wil zeggen de rechte zijden) en 1 schuine zijde.
  3. Wanneer men de schuine zijde in het kwadraat gaat doen is dit de som van de 2 rechthoekszijden in het kwadraat
  4. Nu een toepassing Men krijgt het verhaaltje een schuine zijde is een onbekend aantal kilometers lang laten we deze AB noemen, de ene rechthoekszijde is 2 kilometer deze noemen we BC en de andere 3 kilometer CA ( je tekent dit best eventjes na ook als je een oefening krijgt zonder tekening kan je dit het beste doen). Bereken nu met pythagoras hoeveel AB is dit wil zeggen AB in het kwadraat = 2in het kwadraat + 3 in het kwadraat . AB in het kwadraat = 4+9. AB in het kwadraat is gelijk aan 13 . nu moet men het kwadraat wegwerken bij de AB en daarom zegt men men neemt de vierkantswortel van 13. De uitkomst is dus vierkantswortel 13 of een kommagetal ( als de vierkantswortel kan uitgerekend worden reken je die natuurlijk uit)
  5. Je kan ook 1 van de rechtshoekszijden vragen om uit te rekenen dan zegt men bv Rechtshoekszijde (die je moet berekenen)in het kwadraat = schuine zijde in het kwadraat - andere rechtshoekszijde in het kwadraat. Zo kan je toveren met je formule
  6. Ik hoop dat je het minibeetje beter snapt. Succes Meid <3

Dankjullie wel allemaal ! Ik ga het morgen uitproberen :grinning:

jaa inderdaad Maar ik heb er dan nog 3! & Toch Bedankt :grinning:

Komt helemaal goed meid ! :ok_woman: We geloven in je. Je kan het !

oke ik heb hier dus net een verhaal van een halfuur neergetypt, maar toen dácht ik dat het niet klopte, heb ik uit ergernis dat hele verhaal weggegaan, en nu blijkt het wel te kloppen -.-

dus ik ga dalijk weer het verhaal typen, maar het kan een poosje duren

je moet dus de standaard formule in je oren knopen
die is A² + B² = C²

heb zelf ff een eenvoudige voorbeeld som gemaakt (qua verhouding klopt ie volgens mij niet maargoed)

http://i53.tinypic.com/2d0f6dc.jpg

A = 5m
B = 3m
C = ?

dan doe je dus:
A² + B² = C²
5² + 3² = 34
die 34 is zegmaar het kwadraat, en dat wil je niet, want je wil de gewone C weten
dan doe de de wortel van 34 (zo haal je het kwadraat weg) en dan heb je de uitkomst = 5.830951895 = 5.83m (:

Hihi Dankje ik zal mijn best doen :’)

Dus dat is alles ? Dan begrijp ik het ;‘d
Dankje :’)

Algemeen topic: http://forum.girlscene.nl/forum/school/algemeen-wiskunde-topic-hulp-bij-vragen-e.d.-200871.msg9141367.html#msg9141367

onthoud gewoon dit: in een rechthoekige driehoek is het kwadraat van de ene rechthoekszijde + dat van de andere rechthoekszijde gelijk aan het kwadraat van de schuine zijde.

Wauw dat is echt te lang geleden voor mij.

Maar had je daar niet gewoon een programma voor op je grafische rekenmachine? :smirk:

Dit soort dingen kunnen verder overigens in het algemeen wiskundetopic.