[Stelling] Ter beschikkingstelling van het onderwijs is een goed plan.

Afgelopen vrijdag heeft de ministerraad ingestemd met de zogenaamde TBO-maatregel. Deze maatregel houdt in dat de rechter criminele jongeren(12-23 jaar) kan veroordelen tot onderwijs. Zij moeten dan verplicht naar school, onder begeleiding van reclassering.
Het idee achter de maatregel is dat jongeren zonder opleiding of werk sneller terugvallen in de criminaliteit. Daarom zouden ze moeten worden gedwongen een opleiding te volgen door de rechter.

De algemene onderwijsbond is echter negatief over de maatregel. Criminele jongeren zijn volgens voorzitter Walter Drescher geen gewone jongeren. De docenten en de scholen zouden niet zijn opgewassen tegen deze jongeren en daarnaast hebben ze een slechte invloed op de rest van de jongeren in de klas.

Bron: Nu.nl

Wat vinden jullie hiervan? Is het een goed idee of horen deze jongeren niet thuis op een gewone school?

Ik denk dat dat heel erg afhangt per kind. Het ene kind kan wel meekomen in een gewone klas en het andere kind heeft echt speciaal onderwijs nodig.
Ik kan me ook niet voorstellen, dat wanneer je met echt een crimineel kind te maken heeft die niet oplet, het niks interesseert enz, dat kind naar een gewone school gaat.

Hier ben ik het helemaal mee eens, ik denk ook dat het verschilt per kind.

Aast hetgeen wat Emma zegt, denk ik ook niet dat het zin heeft. Vaak zijn deze jongeren echt niet geïnteresseerd in school en gaan ze hier echt niet ineens hun best voor doen. Zoals op Telegraaf.nl word gezegd: school is geen strafkamp.
Ik ben van mening dat deze jongeren (over het algemeen) hard aangepakt moeten worden en dat gebeurt niet op school. En dan bedoel ik niet in de zin van een strafkamp :wink:

Ik vind het niet zo een goed idee. Het hangt natuurlijk ook wel af van de aard van de misdrijven en de situatie van de jongere.
Maar ik pleit dan eerder voor les in de gevangenis/instelling zelf met leerkrachten die hier voor zijn opgeleid.

Jongeren die bijv in de gevangenis zijn gekomen door diefstal/dealen kan je beter wel naar school sturen zodat ze een diploma behalen en daarmee eerlijk kunnen werken en normaal geld kunnen verdienen. Dus die gaan dan niet meer stelen in de meeste gevallen

Jongeren die moord hebben gepleegd of iemand verkracht hebben moeten niet naar school vind ik.

Uiteraard! Maar dit wil nog niet zeggen dat deze jongeren ook daadwerkelijk een diploma gaan halen en eerlijk hun geld gaan verdienen.
Les in de gevangenis/instelling zelf zou inderdaad een betere oplossing zijn, dan heb je er ieder geval toezicht op.

Jongeren tot 18 (of 16?) jaar hebben toch sowieso leerplicht?

Je bent tot je 16e leerplicht. Als je dan nog geen havo/vwo of mbo hebt ben je tot je 18e leerplichtig.
Maar dit gaat over jongeren tot 23 jaar dus dat maakt het weer een ander verhaal.

Ja maar in de beginpost stond jongeren vanaf 12 jaar. Die moeten toch sowieso nog naar school? Maar goed, is verder maar detail.

Ik denk dat docenten wel genoeg hebben aan het andere “tuig” dat nu al in de klas zit, deze leerlingen kunnen er echt niet bij.

''Deze maatregel houdt in dat de rechter criminele jongeren(12-23 jaar) kan veroordelen tot onderwijs. Zij moeten dan verplicht naar school, onder begeleiding van reclassering. ‘’

Dit vind ik gewoon zoooo tegenstrijdig! Iedereen heeft leerplicht en zou gewoon naar school moeten. Sinds wanneer kan verplicht naar school gaan als straf gelden?! Nee, moordenaars niet. Maar de rest moet toch sws les krijgen, ongeacht crimineel of niet?

Ja maar veel van deze jongeren gaan gewoon niet naar school. Leerplicht of niet, op deze manier moeten ze wel. Doen ze het niet, dan moeten ze denk ik de cel in ofzo

Als je niet naar school gaat terwijl je leerplichtig bent krijg je toch boetes?

Zulke kinderen hebben daar over het algemeen schijt aan.

Jongeren kunnen in de gevangenis ook gewoon een diploma halen… ik zou niet blij zijn als er opeens een crimineel bij mij in de klas zou komen. :slightly_smiling_face: Dat klinkt misschien heel onaardig en hard, maar ik kan me voorstellen dat je niet erg gemotiveerd bent als je van de rechter naar school ‘moet’ en het lijkt me ook geen veilig idee om iemand met een gewelddadig verleden naast me te hebben zitten, bijvoorbeeld.

oh en als wajonger moet je gaan werken ipv opleiding.

Een diefstal oid oké, maar ik hoef echt niet iemand die heeft mishandeld/verkracht oid in mn klas :’)