stelling: schiphol moet, koste wat het kost, uitbreiden.

Het is voor aardrijkskunde.
Dus wat vind jij? En kom met goede argumenten aub

Dat hadden wij ook met AK.
Er stonden voor- en tegenargumenten zal ze wel even allemaal neerzetten:
Voor:

• Het is goed voor de economie
  • Meer werkgelegenheid

Tegen:

• Stankoverlast
  • Geluidoverlast

Misschien heb je hier wat aan?
Edit: Zelf weet ik eigenlijk niet zo goed of ik nou voor of tegen de groei van Schiphol ben.

ja heb ik wel iets aan ja, dankje
nog meer mensen met hun mening?

Ten eerste: wat bedoel je met koste wat het kost? Want als je echt bedoelt ‘Wat de nadelen ook mogen zijn’ klopt dat denk ik niet helemaal. Stel (heel onrealistisch voorbeeld natuurlijk) door een uitbreiding van Schiphol zou de overlijdenskans van alle Nederlanders verdubbelen, dan moet zoiets natuurlijk niet gebeuren. Maargoed, ik neem aan dat koste wat het kost niet zo letterlijk bedoelt wordt.

Voor:

• Steeds meer mensen gaan met het vliegtuig op vakantie. Door deze stijging ontstaat een tekort aan landingsbanen.
  • Er is een stijging in de vraag naar vrachtvluchten. Als Schiphol hier niet meer aan kan voldoen, zullen bedrijven deze taken overlaten aan andere vliegvelden waardoor Schiphol (en dus het Nederlands BBP) veel winst misloopt.
  • Werkgelegenheidsstijging
  • Geluidsoverlast kan dalen als de nieuwe baan/banen zo worden aangelegd dat vliegroutes zo min mogelijk over bevolkt gebied gaan.

Tegen:

• Niet goed voor het milieu. (Hier moet je natuurlijk wel in je achterhoofd houden dat vluchten die niet vanuit Schiphol gedaan kunnen worden omdat die te weinig capaciteit heeft wel ergens anders worden gedaan. Dus of nou hier het milieu wordt belast of in Duitsland of België, we leven uiteindelijk allemaal in hetzelfde milieu.)
  • Eventueel meer geluidsoverlast als banen niet in de juiste richting worden aangelegd, zoals bij voordelen vermeld.

Edit: ik ben dus voor :slightly_smiling_face:

Vooral alles wat al genoemd is. Plus een voor-argument: Nederland heeft nu een hele grote doorvoerfunctie met Schiphol, heel veel vracht van over de hele wereld komt nu eerst in Nederland aan en wordt dan op een ander vliegtuig gezet. En als Schiphol nu niet uit gaat breiden, kan het natuurlijk zo zijn dat we die functie verliezen en bedrijven naar andere grote luchthavens gaan zoeken.

waarom zou dat perse moeten dan?
is goed voor de economie, dan is er meer plek en gaat het regelen beter en is er werkgelegenheid
maar het is erg slecht voor het milieu, investeren kost ook heel veel en wie gaat dat doen? geluid en stank overlast