[stelling] scheiding: mogen kinderen zelf kiezen bij wie zij gaan wonen?

Deze stelling stond in mijn Nederlands lesboek
Wat vinden jullie hier van?

Als het een heel jong kind is, vind ik dat er moet worden gekeken naar welke ouder het meest geschikt is om het kind op te voeden. Op een jonge leeftijd lijkt me dat kinderen te makkelijk gemanipuleerd kunnen worden en beide ouders dit dan waarschijnlijk zullen misbruiken om het kind over te halen bij hem/haar te gaan wonen. Bovendien zal dit voor het kind ook alleen maar verwarring veroorzaken.

Op een wat oudere leeftijd vind ik van wel.

Ik ben het ermee eens.

Je haalt de woorden uit mijn mond.

Hangt van de leeftijd en situatie af. Jongere kinderen zullen volgens mij ook sneller geneigd zijn om bij hun moeder te willen wonen, terwijl dat niet per se beter hoeft te zijn.

Vanaf 12 jaar mag je dit zelf beslissen en dat vind ik persoonlijk een prima leeftijd.

Eens.

Als kind van gescheiden ouders ben ik altijd blij dat ik eigen keuze heb gehad over waar en bij wie ik wilde wonen. Ben het wel eens met het feit dat het afhankelijk moet zijn van leeftijd van het kind, de leeftijd van 12 jaar vind ik dan ook passend.

Ik denk niet dat het eerste prioriteit is wat het kind vind. Maar als beide ouders de mogelijkheden hebben voor het kind te zorgen en dat ook echt willen, dan vind ik dat de mening van het kind doorslaggevend moet zijn.

Ik dacht precies dit!

Eens.

Maar ik ben er niet (volledig) mee eens dat de keus leeftijdsgebonden moet zijn.

ik ben het een deels mee eens.
Ik vind dat kinderen goed begeleid moeten worden en er onder de 18 ook goed moet worden gekeken naar waar de zorg goed is.
Mijn buurjongen van 14 zit nu hele dagen alleen thuis omdat zijn vader maar 3 dagen per maand thuis is. Zijn zus van 18 die naar school gaat en stage loopt moet voor hem zorgen en komt daarom om 5 uur uit bed. Verder spijbelt hij heel veel omdat er niemand is om wat van te zeggen.
Ik ben voor verplichte overplaatsing naar zijn moeder alleen die moeder wil de kinderen liever niet meer zien omdat ze haar nieuwe vriend niet leuk vinden.
Ik vind dat er een goede begeleiding moet komen en die moeder haarzelf eens niet zo op de eerste plek moet zetten want haar kinderen lijden er enoooorm onder

Ik vind dat de kinderen moeten gaan wonen bij de ouder die daar het meest geschikt voor is. Als het jonge kinderen zijn dan is het maar net welke ouder ze op dat moment het liefste vinden terwijl dat de dag erna weer anders kan zijn.

Ik was nog te jong om zelf te mogen kiezen maar ik heb wel gezegd tegen mijn moeder dat ik bij haar wilde blijven. Mijn broers waren wel rond de 12 jaar maar weet niet of die er eigenlijk zelf voor gekozen hebben.