Stelling: Relaties zijn gecompliceerder dan vroeger

Hei!

Ik had laatst een gesprek met enkele vriendinnen over deze stelling.
Zoals jullie kunnen lezen luidt deze als volgt : Relaties zijn gecompliceerder dan vroeger.

Hoe denken jullie hierover?
Is het zo dat relaties niet meer zijn zoals vroeger, ligt alles moeilijker nu?

Persoonlijk ga ik met deze stelling akkoord. .
Ik ben helemaal niet tegen sociale media ( ik maak er zelf ook gebruik van) maar het is een feit dat
Facebook en dergelijke moeilijkheden in relaties in de hand werken. De eindverantwoordelijkheid ligt
natuurlijk nog altijd bij jezelf, maar ik vind toch dat er veel veranderd is.
Ik denk dat relaties sneller stuklopen dan vroeger het geval was. Mensen deden
vroeger - naar mijn gevoel - beter hun best om de relatie te doen slagen.
Verder heb ik ook de indruk dat meisjes steeds vaker een inferieure rol hebben in een -potentiële- relatie.
( In vergelijking met jongens) Dat laatste is wel wat subjectief, maar zo ervaar ik het toch.
Ik denk zelfs dat dit ook aanwezig is in de maatschappij. Hoe vrouwen worden afgebeeld in videoclips en dergelijke. Het lijkt vaak een ‘lustobject’. Natuurlijk geldt dit niet overal zo, maar dit is toch de impressie die ik krijg.

Hoe denk jij erover?

Hm, dat weet ik niet.
Misschien dat het vroeger ook behoorlijk lastig was.
Echter is het nu makkelijker om vreemd te gaan, iemand te betrappen op vreemdgaan en spionagewerk te doen :slightly_smiling_face:
Juist door al dat social media.

Ik vind het lastig om een mening te vormen want waar het bij de een goed gaat gaat het bij de ander minder goed, vroeger en nu. Mensen moet je niet vergelijken en relaties daarom ook niet.

Ik ben het er niet mee eens. Mensen zijn zelf verandert en daardoor de relaties ook. Vroeger bleef men samen omdat het een schande was als men uit elkaar ging. Tegenwoordig is de samenleving meer indivualistisch ingesteld en gaat men kijken naar zijn eigen geluk en niet meer naar wat de samenleving over jou denkt.
Ik vind wel dat mensen het nu soms sneller opgeven waar het helemaal niet nodig zou moeten zijn om uit elkaar te gaan, maar ik denk dat het vroeger niet beter was dan nu. Ze hadden andere motieven om bij elkaar te blijven.

ik denk dat het ook aan de generatie ligt, als je ergens niet meer tevreden mee bent, gooi je het weg en dan ga je naar de winkel om een nieuwe ( betere ) te halen. ik denk dat het dan ook zo met een relatie gaat, bijvoorbeeld je vriendin wordt te dik, je vind het niet mooi, je maakt het uit en je gaat op zoek naar iemand die niet dik is, dit is natuurlijk wel een heel extreem voorbeeld maar om het even duidelijk te maken.

en ik vind ook dat vrouwen heel erg afgebeeld worden als lustobjecten, en meestal zijn die vrouwen ook nog geperfectioneerd waardoor de “doorsnee” vrouw er nooit aan kan tippen met grote borsten, smalle taille, grote billen, mooi gezicht, volle lippen, duidelijke kaaklijn, altijd geil. ik vind het soms vreselijk wanneer ik jongens hoor praten van; die heeft ook geen tieten dit en dat en dan is ze gelijk lelijk…

en dat je op social media altijd meteen moet gaan reageren als iemand wat tegen jou zegt, hij/zij moet ook begrijpen dat je even met andere dingen bezig bent en dan denkt de ander gelijk dat je hem/haar negeert en je het uit wil maken

+ ik denk dat er vroeger ook wel vreemdgegaan is maar dat dat nooit naar buiten kwam/ontdekt werd.

Relaties zijn denk ik niet echt moeilijker geworden, maar de maatschappij is wel veranderd (een ONS is aanvaardbaar, meer mensen gaan verder studeren, geen man hebben op je 30ste is niet abnormaal,…) en ik denk dat dit zorgt dat minder mensen absoluut een relatie willen. Waardoor er ook meer koppels uit elkaar gaan.

Vroeger moest je een man hebben tegen je 25ste en er de rest van je leven bijblijven zelfs al bleek hij plots een loser te zijn, die elke nacht tot 4 uur op café zat.

Geen idee, toen leefde ik nog niet?

Hier ben ik het niet mee eens. ‘Echte relaties’ zijn niet moeilijker geworden dan vroeger. Het punt is vooral dat mensen tegenwoordig sneller relaties, of andere verbintenissen zoals huwelijk e.d., aangaan dan voorheen. Dit resulteert dan vaak in scheidingen, het stuklopen van de relatie dus. Ik vind sowieso dat mensen nu minder nadenken voor ze iets beginnen, hun argumenten zijn vaak: “Ja, ik zie wel hoe het loopt, maar ik kan het toch wel proberen?” Vroeger was dat veel minder (volgens mijn moeder dan, haha). Daarnaast heb ik zeker niet het gevoel dat vrouwen een inferieure positie hebben tegenover mannen. Ik vind juist dat het steeds beter gaat en de samenleving wordt steeds geemanicipeerder (ik kan de dubbele puntjes niet krijgen op deze laptop, sorry). Kijk maar naar het feit dat stelletjes steeds vaker de rekening splitten en dergelijke!

Oja, ik denk ook dat relaties nu sneller stuklopen omdat men steeds meer individueel leeft, vooral onze generatie. Daar heb ik eens een artikel over gelezen. Ze zeggen dat onze generatie het meest egoistisch (weer exuses voor het gebruik aan puntjes, ahah) is, kijk maar naar al die insta’s vol selfies en twitter accounts (gek toch dat je denkt dat je iedereen maar continu op de hoogte moet houden?). Vroeger bleven partners ook wel eens bij elkaar voor de kinderen, doordat men tegenwoordig veel individualistischer ingesteld is wordt er vooral gekeken naar wat de voor- en nadelen zijn voor die persoon zelf. Ik zeg natuurlijk niet dat dit slecht is, maar het geeft wel een verklaring waarom relaties sneller stuklopen.

Ik vind 't een beetje een aparte stelling. Relaties kan je toch niet over één kam scheren? Elke relatie is weer anders. En ja, facebook en social media hebben wel een rol gekregen binnen relaties etc, maar toch.

Weet niet hoe ik er beter op kan antwoorden haha.

Ik ben het er zeker niet mee eens. Het hangt er maar net vanaf hoe jij en je partner in de relatie staan. Als je elkaar respecteert en accepteert zoals je bent, denk ik dat daar geen problemen over kunnen ontstaan. Ik denk dat mensen tegenwoordig veel te hoge verwachtingen van elkaar hebben en daardoor elkaar niet volledig accepteren zoals ze zijn. Als je eigen instelling (en die van je partner) niet zo is, dan denk ik niet dat relaties tegenwoordig gecompliceerder zijn.

En ik heb geen perfecte relatie hoor, ik heb er zelfs nog nooit een gehad :'D