Stelling: Ouders moeten bewust zijn over de gevolgen van de naam voor hun kind

Iedereen kent wel zo iemand. Een man van 30 die ‘petertje’ heet. Een duidelijk zichtbaar Nederlands meisje dat “Shakilla” heet. Iemand die direct een stempel krijgt vanwege een extreme tokkie of kak naam. Een naam die meer een naam is voor de hond of poes. Of iemand die gewoon een extreem moeilijke onherkenbare naam heeft.

Vind jij dat ouders daarover moeten nadenken, als ze hun kind een naam geven? Wat voor een stempel dat kan drukken op het kind? Of moeten ouders hun kind maar elke naam kunnen geven?

Ja ik vind dat ouders daar echt goed over na moeten denken.

Ik hoor vaak een vreemde naam en dan denk ik ook altijd wat dachten die ouders wel niet :’)

Ik vind dat ouders de vrijheid moeten hebben om hun kind elke naam te kunnen geven die ze willen, maar wel goed moeten nadenken over hoe ze hun kind noemen. Sommige namen zijn nu misschien leuk maar niet als het kind 20 jaar is. En sommige namen worden zó erg geassocieerd met asociale mensen dat ik me afvraag of het wel gezond is om je kind zo te noemen.

Namen zoals Mensje en Beatrix bedoel je zeker? Dat snap ik ook nooit, waarom ouders hun kind een naam geven die nu al zo ouderwets is, laat staan over 50 jaar. En vooral Mensje is een naam waarvan een kind zeker op zijn jonge leeftijd veel mee gepest gaat worden.

Wie zegt dat mensen niet goed over de keuze van een naam nadenken? Ik ken ook mensen met een bijzondere naam, maar dat hoeft niet perse iets negatiefs te zijn. Dat jij een naam niet mooi of raar vindt, wil niet zeggen dat ouders niet over die naam hebben nagedacht en maar zomaar iets hebben gekozen.

Een naam zoals “Tim Mastenbroek” kan een ongelukje zijn. (uitspraak van de naam is erg verwarrend door de letter M) Maar ik vraag me af of die namen in dat artikel nou ook ongelukjes zijn of niet…

Dit ja. Tuurlijk vind ik dat ouders weldegelijk moeten nadenken over de naam. Maar een naam is ook persoonlijke smaak. In die lijst (die link hierboven) staan namen die misschien niet gebruikelijk zijn, maar is een naam die niet gebruikelijk is ook gelijk raar?

Tim Mastenbroek, is dat dat een voornaam en een achternaam? Want dan zie ik namelijk niet in hoe dat raar of vervelend voor een kind is. Ik kan die namelijk gewoon zeggen dat het duidelijk is dat iemand niet Timmastenbroek heet.

Wie zegt dat een naam een diepere betekenis moet hebben? En ik had het ook niet over elke naam die in die lijst staan.

Volledige naam, en zo een naam blijkt in de praktijk wel degelijk vaak verwarring te brengen. Al kan zoiets natuurlijk eventueel opgelost te worden door het kind geen Tim te noemen maar Timothy.

Ja, ze moeten er over nadenken, maar als ouder Bloem of Vlinder een mooie naam vinden. Of iets "tokkie-achtigs"als Sharona of Priscilla, vind ik dat dit gewoon prima is. Het gaat er toch om dat zij dat een mooie naam vinden.

Hoezo zou dat verwarring brengen? Dan kan je wel moeilijk gaan doen over zowat elke voor en achternaam

Als je een belachelijke naam aan je kind geeft zonder daar veel over na te denken dan denk ik dat je het niet waard bent om een kind te hebben. Sommige namen zijn echter gewoon een kwestie van smaak, daar vind ik dat je niet moeilijk over zou moeten doen. Van die 175 namen zaten er nog wel wat bij die ik prima vind kunnen, ook al vond ik ze soms niet erg mooi.

Dit zegt meer over jou dan over die naam.

ik vind wel dat ouders een beetje moeten nadenken wat voor naam ze kiezen. je kan een naam vreemd of niet mooi vinden, maar sommige namen gaan er over. dan vraag je erom dat je kind gepest word.

ik weet niet hoor, hoe vaak mijn naam wel niet helemaal verkeerd word uitgesproken. en ik heb echt niet zo een vreemde naam

Mensen maken sowieso vaak fouten met namen. Zelfs mijn naam(Suzanne) wordt supervaak verkeerd geschreven.

Ja sowieso. Maar stiekem heb ik erover nagedacht mijn kind bloem te noemen terwijl mijn vriend zijn achternaam Kool is. Maar sommige mensen hebben gewoon geen hersenen. Zoals: Taeke Taekema ofzo, echt retarded.