Stelling: Op forums zitten meer introverte dan extraverte

Ik heb trouwens ook dat ik op school heel vrolijk ben, niet stil en ga met iedereen om. Maar als ik thuis ben, ben ik dan wel moe. En in het weekend ben ik ook het liefst alleen en op mijn kamer aan het niksen, als ik dan ergens heenga met iemand (helemaal met 1 persoon) word ik weer moe. Moe van het omgaan met anderen.

Wikipedia:
‘‘Bij een extraverte instelling is de energie naar buiten gericht, op mensen, activiteiten en dingen. Extraverte mensen zijn energiek, enthousiast, actie-gericht, spraakzaam en assertief. Zij vinden het fijner om met andere mensen samen te zijn dan om alleen te zijn.
Bij een introverte instelling is de energie naar binnen gericht, op de eigen gedachten en gevoelens. Introverte mensen zijn rustige types, weloverwogen, beschouwelijk en voelen zich in onbekend gezelschap niet gauw thuis. Zij zijn liever alleen dan in een groep.
De meeste mensen hebben zowel extraverte als introverte trekken, afhankelijk van de situatie en het gezelschap waarin zij verkeren, hun gezondheid hun algemeen energieniveau en hun leeftijd. Daarom wordt in de persoonlijkheidspsychologie meestal van een glijdende schaal (of dimensie) gesproken met twee polen, introvert en extravert. Mensen kunnen dan ingedeeld worden naar hun positie op die schaal, in bepaalde situaties, op bepaalde leeftijden enz. De Engelse psycholoog Hans Eysenck erkende in zijn persoonlijkheidstheorie slechts drie hoofddimensies: introversie-extraversie, (de mate van) neuroticisme en psychoticisme. In de moderne persoonlijkheidstheorie van de Big five is introversie-extraversie een van de vijf hoofddimensies.’’

Ik denk dat het over het algemeen wel klopt. Tuurlijk zitten er ook wel extraverte mensen op fora, maar ik denk toch wel dat de meeste mensen meer naar introvert neigen, vooral op een forum als Girlscene, omdat hier ook veel mensen hun problemen en gevoelens kwijt kunnen. Mensen die introvert zijn zullen die niet zo snel delen met mensen in hun omgeving, en zetten het eerder op een forum. Voor computerfora o.i.d. zal dit minder gelden denk ik, omdat het daar niet echt over persoonlijke dingen gaat.

Zelf ben ik ook meer introvert dan extravert, en ik gebruik Girlscene ook wel als uitlaatklep voor alle dingen die ik kwijt wil maar niet in real life kan of wil bespreken. Zo kan ik mezelf ook gewoon beter verwoorden, beter nadenken over wat ik nou eigenlijk wil zeggen. En ik heb meer tijd om te reageren op anderen, het hoeft niet gelijk. In een gesprek kan je moeilijk 5 minuten nadenken over een antwoord, op Girlscene wel.

Ik snap er niks van, ik voel me dom nu. (:

Ik denk niet dat specifiek intro/extraverte mensen naar forums toe trekken, maar meer mensen die gewoon een uitlaatklep nodig hebben.

Ik ben niet echt introvert en ook niet echt extravert. Mijn moeder zei vroeger tegen me dat ik introvert was, maar ik maak gemakkelijk contact met mensen en hoewel ik een heleboel dingen niet durf, doe ik het toch. Aan de andere kant: ik ben totaal geen prater, ik kan dingen moeilijk onder woorden brengen.

Dus daarom is voor mij gs echt superfijn, kan rustig nadenken over wat ik zeg, ben geheel anoniem en is voor mij ook wel een soort uitlaatklep. Ik ben sowieso iemand die graag secundair reageert: eerst denken en dan zeggen (hoewel ik onder bepaalde omstandigheden dan weer de flapuit ben).

En ja, ik denk niet dat je óf introvert bent óf extravert.

Ik denk niet dat mensen echt begrijpen wat introvert/extravert betekend :confused:

Ik ben van mezelf best wel extravert, praat met alles dat los en vast zit. (en dat doe ik serieus, ik praat ook tegen voorwerpen haha ).
Soms, dan zit ik in een dip of dan heb ik een bui en dan wil ik zo weinig mogelijk praten, dat zijn de dagen dat ik redelijk introvert bent. Maar dan merkt mijn omgeving heel snel dat er iets niet pluis is en wordt er om de 3 minuten gevraagd of er misschien iets aan de hand is.
Op het forum ben ik super actief, maar dat komt omdat ik gewoon te lui ben om iets anders te doen dan computeren. Ik zit hier dan ook vooral in de avonduren.
En tja, hier ben ik ook redelijk extravert.

Ik heb het gevoel dat ik in het midden zit, kan dat? :’) Heb trouwens geen online vrienden, maar gewoon echte vrienden in het echt. Alleen girlscene is gewoon een uitlaatklep.