Stelling: muziek en artiesten redden levens.

Ik vroeg me af wat jullie mening hierover is. Ik ben wel benieuwd eigenlijk :)

Ik ben zelf van mening dat het zeker kan. Dat een bepaald nummer of bepaalde artiest, bijvoorbeeld een artiest waar je heel erg fan van bent je kracht geeft om door te gaan door een bepaalde periode.

Brand los :slightly_smiling_face:

Jup ben ik het mee eens.

ja dat denk ik echt wel ja. Het heeft mij ook door moeilijke tijden geholpen en ik zou niet weten wat ik zonder muziek zou moeten. Muziek is echt mijn therapie. Ik denk dat het kan zorgen dat je kracht krijgt waardoor je weer goede moed hebt om verder te gaan. Muziek op zichzelf staand kan geen levens redden maar de gevoelens die mensen erdoor krijgen wel denk ik.

Ik denk dat dat ook wel mogelijk is ja, maar dat verschilt natuurlijk per persoon!

Voor mij wel. Leven zonder muziek lijkt mij… heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel saai en misschien zelfs bijna niet de moeite waard

Niet alleen muziek denk ik. Misschien ook literatuur of kunst. Ik ken een paar die zijn gaan schilderen en weer helemaal opbloeien na een zware periode. En ik kan me ook heerlijk verliezen in een boek na een rottige dag :3

Maar zoals Incognito zegt idd denk ik ook dat er een tegenovergestelde kant aan kan zitten.

Eens

Oneens, maar dat is puur omdat ik me niet kan voorstellen dat muziek je leven redt.

Kan zijn, maar in principe kan dan alles je leven redden. Ik denk echt niet dat een lied iemand die zelfmoord wilt plegen ineens van gedachten doet veranderen. Je kan er wel kracht uit halen ja, maar dat kan ook door een persoon die ineens naar je glimlacht, een goed gesprek, uitkijken naar een leuke dag,…

Het is gewoon 1 van de dingen die het leven leuk maakt, en bij de ene is dat al wat sterker dan bij de andere, maar dat het écht iemands leven redt die er niet meer wilt zijn, nee, dat denk ik niet.

Eens.

muziek kan je zeker helpen, maar echt je leven redden wtf nee toch… mensen vinden het gewoon cool om te zeggen dat muziek/een band hun leven redde, dat denk ik.

Ik heb zelf nog nooit aan zelfmoord gedacht maar als ik down ben of iets ergs heb meegemaakt dan kan ik me heel erg veel beter voelen als ik bepaalde boeken of interviews lees omdat de schrijvers of mensen die er in voorkomen me inspireren. Ik kan me dus voorstellen dat sommige mensen dit hebben met muziek. Zelf heb ik alleen weinig met muziek, behalve dan om er gewoon naar te luisteren omdat het mooi is.
Ik denk alleen dat als je echt depressief bent doordat er iets mis is in je hersenen dat muziek hier niet 100% bij helpt.

Dit ja.
Wat kan jij dat altijd goed verwoorden btw

de muziek zelf zozeer niet trouwens. Eerder de artiest(en)

Dit. Verder vind ik de hele muziekindustrie zwaar overrated, verder zal ik mn mond maar houden wat ik er van vind. Dit is dus mijn geheel persoonlijke visie.
Maar dit neemt niet weg dat ik niet snap dat mensen het gevoel hebben dat muziek hun leven redt, ergens begrijp ik het wel.

Ik vind vooral niet dat mensen zichzelf moeten onderschatten in zo’n geval. Als jij uit je depressie komt door middel van muziek dan heb je daar waarschijnlijk een heel groot deel zelf aan bijgedragen. Ik denk dat het je eigen kracht is die je aanspreekt. Dit kan door middel van muziek maar ook op heel veel andere manieren maar voor sommige mensen werkt muziek gewoon het beste. Daar mag je zelf ook best trots op zijn.

Precies. Het kan wel zo zijn dat muziek je hoop geeft, maar uiteindelijk ben jij zelf diegene die uit het dal is geklommen, dat heeft de muziek niet voor je gedaan.

Ik vond het net omgekeer. Gewoon beetje muziek luisteren steunt mij, wie de artiest is en wat hij doet vind ik vooral leuk als het écht een heeeeeele goede band/artiest is

Eens.