Stelling: middelbare scholieren zijn te jong om vervolgopleiding te kiezen

Dit inderdaad. Ik vind ook dat de meeste voorlichtingen te weinig vertellen over wat de opleiding inhoudt, zodat veel mensen een verkeerd beeld krijgen.
Ik ben ook echt jaloers op mensen die al heel lang weten wat ze willen en dat ook echt gaan doen (en de mogelijkheid hebben om het te doen) :’) Klinkt stom, maar het had me echt een hoop gescheeld als ik ook zo zou zijn. Maar helaas.

Ik doe al twee jaar tests, en ben na mijn mavo naar havo gegaan, puur omdat ik geen idee heb van wat voor opleiding ik wil doen.

Ik ben het er half mee eens.

Klopt wel, ik wist ook nog totaal niet wat ik wou doen. Dus koos ik maar gewoon iets wat me iets of wat interesseert leek!
Ja helemaal verkeerd gekozen, nu ben ik dus van richting verandert, vorig jaar dus eigenlijk weggegooid.

Maarja that’s life!

Je kunt de keus niet blijven uitstellen. Daarnaast ben je als (bijna)volwassene vaak toch wel zo ver dat je ongeveer weet welke richting je is. Het hele idee van ‘vervolgopleiding’ omg wordt veel te veel opgeblazen, alsof je studiekeuze de rest van je leven zal bepalen. Ya know, je kunt altijd nog switchen, en dat je bijv. economie studeert, wil niet zeggen dat je later alleen maar met cijfertjes bezig bent. Per opleiding zijn er een hoop mogelijkheden.

+ je kunt je altijd nog laten omscholen.

Je moet nou eenmaal ooit een keuze maken, en je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling t/m je twintigste (het gebied van planning en motivatie).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier misschien zelf mee eens ben, omdat ik zelf het gevoel heb niet de juiste keuze te hebben gemaakt en het nog steeds niet weet. En als je ziet hoeveel mensen er wel niet switchen van studie…

Eens, ik ben nu dan 19 (6VWO) maar weet nog steeds niet wat ik wil. Ik heb ook geen idee welke richting oid, ik vind het echt super lastig.

In mijn geval geldt de stelling helemaal niet. Ik wist toen ik 13 jaar was al dat ik pedagogiek zou gaan studeren in Leuven. Ik natuurlijk ook wel gekeken naar andere studierichtingen toen ik echt moest kiezen, maar ik was eigenlijk al jaren vastbesloten. Ik zit al in mijn tweede jaar pedagogiek en ik ben nog altijd heel blij met mijn keuze!
Maar er zijn ook mensen die even oud zijn als mij die zelfs nù nog niet zeker zijn van hun studiekeuze, dus ik snap het wel…

Oneens. Het is niet zo dat je per se iets kiest wat je hierna je hele leven moet gaan doen. Je kan altijd switchen, iets anders erbij leren en aan het eind van je studie een andere richting kiezen. Hoe had je het anders voor je gezien? Ik ben 18 jaar en heb ook lang getwijfeld, maar dit schooljaar slaag ik (hopelijk) en ga ik iets doen wat mij nu interessant lijkt. Als ik het niks vind, kan ik altijd nog iets anders doen.

EENSEENSEENS. Ik krijg elke keer halve paniekaanvallen als ik erover nadenk of het woord “studiekeuze” ook maar valt maar ik moet toch echt binnen anderhalf jaar een beslissing hebben gemaakt. Maar ik ben nog maar 15. :’)

Ik ben het er mee eens. Ik wist toen ik op de middelbare zat echt niet wat ik wilde, ik heb uiteindelijk maar voor grafische vormgeving gekozen. En ik kan je zeggen, geen goede keus, ik ga nu elke dag met een rot gevoel naar school. Gelukkig ben ik er bijna van af, maar dan weet ik nóg niet wat ik wil op het hbo.

Oneens, juist in deze leeftijd ben ik van mening dat je perfect in staat bent om iets te kiezen. Je hebt je basiskennis en je weet wat je sterke en zwakke punten zijn. Desnoods ga je er een jaar tussenuit om te werken, vrijwilligerswerk te doen of naar het buitenland of wat dan ook. Als je het op je achttiende niet weet, betwijfel ik of je het op je 25ste of later wél weet. Je zult toch ooit moeten werken en je brood moeten verdienen.
Sowieso dwingt niemand je om te gaan studeren. Als je wilt kun je ook 10 jaar werken om daarna een opleiding te volgen. Dus als het voor jou te vroeg is, dan kies je nog niet. Simpel.

Dat is helemaal niet het geval. Je kiest gewoon een opleiding die je leuk vind en 80% van de mensen gaat later toch iets anders doen dan waarvoor ze gestudeerd hebben. Dat is helemaal niet erg en dat kan gewoon.

Ik ben het er ook niet mee eens, omdat het heel erg per persoon verschilt. Ook hoef je niet per se meteen een vervolgopleiding te doen, je kan ook een jaar werken etc. En met veel studies hoef je niet 30 jaar hetzelfde beroep te doen, maar zijn er ook verschillende beroepen mogelijk.

Ik ben het eens!!! :hugs: :hugs: :hugs: :hugs: Wat vinden jullie van mijn plaatje? :hugs: Kiezen is moeilijk en daarom moet er meer tijd voor zijn. IK BEN COOL. Loveyoualll. :upside_down_face:

?

Ik vind wel dat het bij sommige te vroeg is, als je 15/pas net 16 bent vind ik het veel te vroeg om te kiezen. En ja je kan altijd omschakelen, maar dat kost ook geld en mijn ouders willen dat ik in 1 keer de goede studie kies.
En sowieso vind ik dat de middelbare school je wat meer moet begeleiden, ik heb 3 dagen snuffelstage gehad, maar het moest vrijwilligers werk zijn dus daar leer je weinig van.

Ik vind het zeker erg jong, maar ik vind ook dat er eigenlijk geen andere mogelijkheid is. Je kunt net zoals anderen zeggen geen eeuwigheid op school blijven. En je weet inderdaad wel welke vakken je liggen en welke wat minder.
Ik ben er eerder voor dat er meer voorlichtingen komen, betere begeleiding en dat de scholen zelf een eerlijk beeld geven, want dat is lang niet altijd wat het is op open dagen en meeloopdagen.
Ik heb zelf ook verkeerd gekozen en ja daar zit ik nu mee. Maar ik denk dat als de begeleiding beter was geweest, ik misschien wel beter terecht was gekomen. De begeleiding die ik nu krijg om een juiste keuze te maken is zo veel beter… Als elke middelbare school dat zou doen, zouden er minder problemen zijn denk ik.

Ben het er mee eens. Ik was 15 toen ik mijn VMBO diploma behaalde. Ik moest toen een vervolgopleiding kiezen en de op de open dagen liep ik rond als een kip zonder kop. Uiteindelijk heb ik 3 jaar iets gedaan waar ik nu spijt van heb en nu zit ik eindelijk op mijn plek, ben nu 20… Ik was echt nog way to young om zoiets te beslissen!

Oneens. Ik denk dat het meer iets is van jezelf als persoon. Sommige weten het gewoon al van jongs af aan en sommige komen er achter door gewoon studies/banen te proberen en misschien ook niet. Ik vond het op de middelbare school ook super moeilijk en riep toen ook altijd dat we veel te jong waren om te kiezen. Maar nu ben ik 23 en weet ik het nog steeds niet zeker, dusja wanneer ben je dan wel oud genoeg? Je zit echt niet vast aan een opleiding, ik ken zoveel mensen die na hun opleiding iets compleet anders zijn gaan doen!