Stelling: middelbare scholieren zijn te jong om vervolgopleiding te kiezen

Ik ben het er heel erg mee eens, omdat ik niet het gevoel heb dat ik er klaar voor ben om te beslissen wat ik voor de rest van mijn leven wil doen.
Wat vinden jullie ervan?

Ik ben het hier oneens mee. Wanneer zou je het dan moeten beslissen? Als je 30 bent? Daarom vind ik het goed dat scholen maatschappelijke/snuffelstage aanbieden zodat je een beetje weet welke richting jou leuk lijkt.

Ja maar hoe kun je p je 16/17/18de al beslissen wat je 30 jaar lang élke dag wil gaan doen?
Of straks sluit je iets buiten, door een vak niet te kiezen dan valt die keuze ook weg.

Ja, ze zijn te jong om te weten wat ze willen. Maar so be it. Je kan niet voor eeuwig op school blijven en studeren, helaas. Vaak kom je er pas achter wat je ongeveer wilt doen, als je ook echt iets gaat proberen: dan leer je jezelf kennen. Als het puur om je studiekeuze gaat, kun je ook een gap year nemen. Dus gaan werken en misschien een reis in je eentje maken, of een taalcursus gaan doen in het buitenland als dat jouw ding is.

Heel veel mensen veranderen nog van gedachte, ook als ze allang een opleiding hebben gedaan. Als je een opleiding kiest voor een beroep dat jij jezelf wel ziet doen, zou ik niet teveel nadenken over ‘Wil ik dit mijn hele leven?’ Want je kunt jezelf desnoods nog laten omscholen na een paar jaar.

Als je er echt moeite mee hebt om nu een keuze te maken, kies dan voor een brede opleiding. Zodat je nog de mogelijkheid hebt om verschillende richtingen te proberen of halverwege te wisselen. Maar als je heel goed naar jezelf luistert kun je er ook zomaar achterkomen dat je van één specifieke baan heel gelukkig zou kunnen worden.

Ik ben het er niet mee eens.
Nu zit je op het middelbaar onderwijs en ben je al je eigen richting aan het kiezen.
‘Doe wat goed voelt’ is mij altijd verteld.
School en internet bieden in elk geval genoeg kansen/keuzes voor een goede opleiding.
Het kiezen is misschien lastig, maar daar heb je dan ook genoeg de tijd voor (ik zit nu zelf in V6 en ben er wel al aardig over uit wat ik volgend jaar wil gaan studeren)
Ook heb je nog je ouders/vrienden/mentoren/studiebegeleiders die je graag bij je keuzes willen helpen, dus je staat er zeker niet alleen voor.
:slightly_smiling_face:

ik ben het wel met je eens. ik moet dit jaar al mn opleiding voor op de uni kiezen… heb wel een idee welke kant ik op wil, maar alsnog vind ik het nog te vroeg om echt te kiezen wat ik in de toekomst wil doen.

maar nu is het vooral, zoals daisy al zei, gewoon bij al die opleidingen denken van :‘wil ik dit wel 30 jaar doen’… en dan hoop ik uiteindelijk een goede keuze te maken.

oh en ik heb totaaal het verkeerde profiel gekozen, waar ik dit jaar dus eindexamens in ga doen. maarja, nog ff doorzetten!

@quaerere aah ik ook haha! ik doe dan n&g met wiskunde b, economie en duits, maar ik heb thankgod economie gekozen want op dit moment wil ik fashion & management.

Je kan nog altijd wisselen.

Ik ben het met je eens. Ik doe dit jaar eindexamen en moet dus voor mei weten wat ik wil gaan doen, maar na ruim een jaar orienteren, tests doen, opendagen bezoeken en folders lezen ben ik nog niet echt verder gekomen.

Dit klinkt hard, maar in de maatschappij gaat het er niet om dat jij je droombaan vindt. Maar heel weinig mensen zullen vinden dat ze hun droombaan hebben gevonden. Het is dus super voor jou als jou dat wel lukt, en daar kun je je best voor doen, maar de gemiddelde werknemer is denk ik gewoon ‘tevreden’ over zijn werk, niet meer niet minder. Als jij van jezelf weet dat je supercommercieel bent, of creatief, of juist heel sociaal ingesteld, kom je al een eind. Ik vind het idd ook moeilijk om bepaalde dingen buiten te sluiten, omdat je nooit weet of dat misschien de perfecte richting voor jou zou zijn geweest.
Maar uiteindelijk gaat het erom dat je geld gaat verdienen ergens mee, en al kom je er nooit achter wat dan wel ‘de beste baan’ voor jou zou zijn, je hebt er zelf wel invloed op uit mogen oefenen door te kiezen :slightly_smiling_face: Er spelen natuurlijk ook andere dingen mee: je kan bij een bedrijf terecht komen waar je jezelf nooit had voorgesteld, maar omdat je daar zulke leuke collega’s hebt heb je het toch naar je zin. Of juist de baan die je altijd had willen hebben, valt juist tegen omdat je het totaal niet kan vinden met collega’s.

Vergeleken met arbeidsomstandigheden in fabrieken in de 3e wereld bijvoorbeeld, is denk ik AL het werk hier wel beter of leuker dan daar. Vaak hebben die mensen daar ook geen keuze: het is dát, of helemaal geen werk, dus geen geld. Hier staat 1 ding vast: je moet aan het werk. Maar hoe je dat invult is voor het grootste deel toch aan jou.

haha ja ik doe ook ng met wiskunde b! als ik nu weer mocht kiezen had ik voor EM gekozen! 'k wil namelijk niks doen met natuurkunde/scheikunde/wiskunde

Aan de ene kant ben ik het er wel mee eens, want als je je profiel moet kiezen ben je 15 en dat vind ik nog wel erg jong om te weten wat je wilt en bij het kiezen van een profiel sluit je toch al gewoon bepaalde vervolgopleidingen uit. Als ik namelijk terugkijk naar het meisje dat ik was toen ik 15 was, was ik echt nog niet in staat om ‘belangrijke’ keuzes te maken. Maar aan de andere kant, wanneer moet je dan kiezen? Waarschijnlijk weet je het nooit 100% zeker, ook niet als je 30 bent. Dus dan maakt het uiteindelijk weinig uit. Je kunt gelukkig later altijd nog veranderen van opleiding als je dat echt wilt en cursussen en opleidingen erbij doen. Ga gewoon op je gevoel af en hoop dat het goed komt, dat lijkt me de enige optie

Sommigen kunnen het wel al en anderen nog niet. Daarom krijg je vaak studenten die stoppen met een opleiding en een nieuwe beginnen. Anderen kiezen expres voor een tussenjaar om er nog over na te denken. Ik wist het wel al. Maar kan zijn dat ik dit toch over 20 jaar zat ben. Dat weet je gewoon niet. Maar het is wel jong inderdaad.

Ik vind het wel te jong. Meer om de druk die je dan al omgelegd wordt. Dat hele volg je hart gebeuren vind ik ook niks. Natuurlijk top als je wat vindt, maar als je er geen baan mee vindt en daardoor wordt deze economie niet uit het slop getrokken, dan kunnen we allemaal vanaf onze bank kritiek gaan geven. Ik wou dat we niet zo hoefden te denken maar het is eenmaal zo. Ik ben bang dat als mensen jong kiezen voor hun opleiding dat ze vooral voor de ‘pretstudies’ gaan en dan komen we nergens. Even hard gezegd.

Oneens. Je bent jong, maar niet te jong. En bovendien is het niet iets wat je voor de rest van je leven hoeft te doen. Dat mag. Veel mensen switchen van opleiding, het is je eigen keuze of je er bij blijft. Bovendien vind ik dat je mening altijd kan veranderen, en dat het altijd lastig blijft voor sommige mensen om te bepalen wat ze willen doen. Of ze nou 16 of 25 zijn.

Ik vind van wel, toen ik in de 2e zat moest ik al een vakkenpakket kiezen voor het 3e jaar. Ik koos gewoon maar wat vakken, ik kreeg hierbij dus ook geen enkele begeleiding, waardoor ik veel studies nu niet meer kan volgen, tenzij ik allemaal certificaten haal.

Ik ben het er niet mee eens. Er bestaat inderdaad best een grote kans dat je nog niet precies weet wat je wil op je (circa) achttiende, maar dikke kans dat je dat op je 25e nog steeds niet precies weet. Ik zou dus niet weten hoe je dit anders op zou moeten lossen.

Kies wat je leuk vindt en/of kies iets breeds, zodat je niet meteen teveel mogelijkheden afschiet. Ik heb bijvoorbeeld de bachelor Bedrijfseconomie gedaan en nu (ik ben 22) weet ik nog steeds niet precies wat ik ‘mijn hele leven’ wil gaan doen hoor, maar ik denk dat dat vanzelf wel komt. In zo’n opleiding kan je ook keuzes maken richting de dingen die jij leuk/interessant vindt, en beetje bij beetje kom je er dan vast wel achter wat voor iets je ongeveer wil gaan doen.

En het is ook geen drama als je een keer van opleiding moet wisselen; dat heb ik zelf ook gedaan, en daardoor weet je ook beter wat je dan wél wil. Daarnaast zijn er nog steeds veel mensen die niet exact het werk gaan doen waar ze voor opgeleid zijn (: En als je echt iets totaal anders wil, zijn er inderdaad ook nog mogelijkheden tot omscholing.

Het is jong, maar ik vind niet dat het anders kan. Zo is het nu eenmaal. Bovendien kan je altijd nog wisselen. Verkeerde profiel gekozen op de middelbare? Met 1 jaartje vavo extra kun je alsnog de juiste vakken halen. Verkeerde studie gekozen? Je kan altijd nog stoppen en aan een andere beginnen (‘geen geld’ is geen reden, je kan altijd lenen).

Ik ben het niet eens met de stelling. Als je 14/15 bent weet je meestal wel wat voor vakken je liggen en als je 16/17/18 bent dan ben je wel klaar om te weten wat je wilt gaan studeren. Dat jij nog totaal geen idee hebt wat je wilt worden wilt niet zeggen dat een ander al op zijn/haar 12e weet wat hij/zij wilt gaan worden.
Daarnaast heb je ook heel veel “brede” studies. Met de studie die ik doe kun je als je je diploma hebt tientallen, misschien wel honderd, verschillende beroepen gaan doen. Lang niet alle studies stomen je klaar voor 1 specifiek beroep.

Ik ben het oneens met de stelling. Ik vind wel dat scholen verplicht moeten zijn om goede begeleiding te geven bij het kiezen van een profiel en een studie. Dan kunnen de meeste leerlingen wel gemakkelijk kiezen, denk ik.