Stelling: Ik mag zeggen wat ik maar wil, ook al kwets ik anderen daar mee.

Je mening geven is okay, maar je kan rekening houden met hoe je je mening geeft/formuleert

Best grappig dat hier nu een topic over is, terwijl ik precies zo’n situatie heb meegemaakt.

Er is een meisje, ik noem haar even Lisa. Lisa zegt altijd wat ze denkt. Het maakt niet uit waar Lisa is of wie het allemaal hoort, nee ze neemt nooit een blad voor de mond . Het begon al met de eerste ontmoeting:
Ik raakte met Lisa in gesprek, omdat een vriend van ons met haar een relatie heeft. Het eerste wat ze zei tegen me was: ‘‘ja, toen ik je nog niet kende noemde ik je altijd het meisje met de neus, omdat je neus zo uitsteekt en groot is’’

Hai Lisa, leuk je te ontmoeten! Ik vind jou ook heel aardig hoor! :’)
Nou, daar begon het al.

Hieronder nog wat voorbeelden van ‘‘te eerlijk zijn’’

VB 1:

Een vriendin van mij, had het uit met haar vriendje. Doordat ze veel bij hem was en die vrienden, was dat een beetje de groep waar ze mee optrok. Maar dat ging niet meer. Een jongen uit de groep waar ik inzit, haalde haar erbij en zei van: je mag wel met ons mee uitgaan etc. Was gewoon heel lief bedoeld van hem. Toen ze die avond binnenkwam bij hem thuis, zat Lisa ook op de bank. En het eerste wat Lisa zei toen ze binnenkwam was:

‘’ Goh, of heb je geen vrienden meer dat je nou bij ons komt omdat het uit is met je vriend?’’

Echt een KUTopmerking. Dit is Lisa’s eerste actie.

VB 2: ik kom Lisa tegen op het station. We krijgen het over de woonplaats waar ik woon en dat er vroeger een jongen was die ze heel erg leuk vond. Helaas heeft hij voor een paar jaar terug een scooter ongeluk gehad, wat hem bijna fataal is geworden. Door dit ongeluk is zijn gezicht vervormd.

Lisa, begon toen we in de trein stapten, omringd door bekenden, in geuren en kleuren te vertellen hoe LELIJK hij wel niet was geworden en dat het zonde was en dat ze nou echt niks meer in hem zag en hij ook niet moest denken dat het ooit nog wat werd tussen hen. Dus vertelde ik dat ze haar mond moest houden, omdat iedereen ons echt mega kwaad aankeek, wat voor te stellen is . Die jongen heeft het ternauwernood overleefd.

VB3: een vriendinnetje van ons heeft ADHD. Lisa weet dat. Alsof ze het er om deed, plaatste ze een Artikel op Facebook over het feit dat ADHD fictief is. Ze zette erboven : ‘’ ik heb het altijd al geweten’’. Dit riep een hoop discussie op, ook bij die vriendin van ons en die begon te reageren op Facebook. Toen zette Lisa eronder: ‘’ het is de schuld van de ouders, hadden ze je maar naar een speciale school moeten doen.’’

En dan verwacht mevrouw, na dit alles, dat we nog vragen aan haar hoe het met haar gaat in (ik ga geen plaatsnaam noemen) waar ze nu op kamers zit. Dit hebben we volgens haar niet gedaan, geen interesse getoond, waarop ze ons nu allemaal van facebook heeft verwijderd :’) Dat was de reden volgens haar, we hebben het haar namelijk gisteren gevraagd. Ze wou geen ‘‘nep’’ vrienden. juist.

BE-LACHELIJK. Toon jij wel interesse in ons dan? Lisa heeft nu een selectie plan gemaakt over wie haar echte vrienden zijn en wie niet. Ik kies mijn vrienden zelf zei ze. Dit vertelde ze ook een keer op een verjaardag, waarop de oma van een vriend van ons zei: je kan toch niet zomaar bepalen wie jij wel en niet goed genoeg vind? Waarop Lisa zei: je moet je mond houden, bepaal ik zelf wel joh.
wauw. hoe onbeleefd is dat.

Ik vond het eerder nog wel sneu voor Lisa, omdat iedereen altijd zo lelijk deed over haar etc. Ik dacht altijd: misschien kan ze er wel ECHT niks aan doen, want verder was ze opzich best aardig, buiten al deze opmerkingen om. Dus ik gaf haar een kans, maar ik snap nu waarom niemand haar echt mag.

DUS. wat ik hiervan vind. Je kan ook TE eerlijk zijn, waardoor je vrienden verliest en dat is gewoon erg klote voor jezelf en voor een ander.
Want die neusopmerking zit er bij mij nog steeds in. Het jammere is, is dat Lisa nog steeds niet doorheeft dat ze ontzettend veel mensen kwetst, omdat ze volgens mij ook niet beter weet. Dus we hebben haar maar laten gaan en ik hoop dat ze in de plaats waar ze nu woont, geen mensen tegen zich krijgt door dit gedrag.

Ik denk gewoon dat je in sommige situaties, beter je ‘‘eerlijke’’ mond kan houden of het wat subtieler moet brengen. Maar dit kan dus echt niet.

Hangt er van af… Ik zeg vaak meteen waar ergens op slaat maar dat is ook echt iets wat bij m’n persoonlijkheid hoort. Sommige mensen kunnen dat waarderen, andere niet. Net zoals sommige mensen bij de meest onnodige dingen al gekwetst zijn en andere niet. Dus 't hangt af van de situatie, maar ik zou nooit iemand met opzet kwetsen.

Ik ben ook eens eerlijk: wat een achterlijk kutwijf zeg!

Ik ben van mening dat je altijd je mening mag geven als je deze netjes onderbouwt en een ander er gee pijn mee doet. Als je een ander wel met je mening pijn doet bied dan tenminste je escusses aan.

hahaha, briljant :’)

Klopt wel wat je zegt. Dat meisje is echt compleet de weg kwijt. '‘Ik ga verhuizen en ik neem mee: geen vrienden! ‘’ Iedereen kan opdonderen, want Lisa wil een nieuw bestaan opbouwen. Ongelovelijk dat ik nog zoveel moeite voor dat kreng gedaan heb :’)
Ze is ook echt een KUTwijf.

Best grappig dat ze denkt dat het allemaal van 1 kant moet komen. Vriendschap komt toch echt van 2 kanten. Dream on Lisa. Ik hoop dat iedereen haar spontaan ‘‘ontvriend’’ in dr nieuwe woonplaats. :’)

Anyway, te eerlijk zijn is dus echt niet altijd goed.

hahaha, AMEN! :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ja, maar suck up the consequences.

Je moet bepaalde dingen gewoon niet zeggen als je geen zoutzuur in je gezicht wil gegooid krijgen of een mes in je rug. Je mag best zeggen wat je wil, maar wees er dan van bewust dat je respectloos bezig bent.

dan gaat het je vast verbazen dat het gekke kind al bijna 3 jaar een vriend heeft :’)
Wij snappen ook niet hoe die jongen t volhoudt met dr, maargoed en vooral WAAROM hij het nog probeert vol te houden.
Overigens is het wel super grappig als hij haar afblaft in public dat ze eens normaal doen mwahaha.:’)
SMULLEN.

Ik zeg het je, duurt geen jaar meer. Dat kind is sinds haar verhuizing alleen nog maar meer de weg kwijt geraakt :’) Stiekem hoop ik ergens dat het haar daar ook finaal misgaat en dat ze dan ook terugkomt.
Kan ik eindelijk eens zeggen wat ik altijd wilde zeggen sinds die opmerking naar mijn vriendin:

‘‘Goh ,Lisa, doe jij hier dan? Of heb je geen vrienden meer dat je nou weer naar ons komt’’ :’) Dat zou echt KARMA zijn jonge

Hahah, dat zou echt haar verdiende loon zijn.

En wat een bitch zeg, bah, hoe kan ze zichzelf zó hoog voelen. Als ze zo doorgaat houd ze geen vrienden, maar ook geen familie meer over die haar niet kan uitstaan. Als ik die vriendin van jou was had ik allang haar haren uit d’r domme kop getrokken. Sorry hoor, maar zo ben ik en ik kan echt niet tegen zulke dingen. Wie denkt ze wel niet dat ze is? Bah, spring van je nieuwe huis af ofzo ik weet het, gemeen.

Het punt is dat iedereen haar er wel wat van zegt, maar ze gewoon niet luistert. Zij denkt dat eerlijk zijn geen misdaad is. Is het ook niet, maar het is wel echt ontzettend kwetsend en gemeen hoe zij het brengt. pff.

En als je dr niet tegen kan, is het doei! En nu kan dat nog gemakkelijker, want ze is toch verhuisd naar haar nieuwe wonderwereld!

Ze heeft mij ook een keer in public beledigd dat ik geen stijl zou hebben en dat ik de primark contest (cosmogirl had destijds een winactie waarmee je €300,- kon winnen aan primark bonnen, als je mee deed aan hun style contest) waar ik aan mee deed in die tijd, op geen enkele manier zou gaan winnen, want ik was niet ‘‘veelzijdig’’ genoeg en er was nog vanalles meer mis met me, maargoed!
Guess what. Ik won m. Dat heb ik haar nog wel even flink onder de neus gewreven later. STOM WIJF. :grinning_face_with_smiling_eyes: :grinning_face_with_smiling_eyes:

Haha, ik zit hier echt vies hard gal te spugen, maar echt ik vind het zò gemeen wat zij doet op dit moment! BAH.

Even een kleine update:
Een andere vriendin van mij vroeg haar net waarom ze haar verwijderd had van facebook.

Toen zei lisa dit: ‘’ Hi omdat ik geen berichtje van je heb gehad hoe het met me gaat in […Lisa’s nieuwe woonplaats…] .
Ben er wel een beetje klaar mee en jou ken ik eigenlijk helemaal niet.
(Het grappige is dat Lisa dit meisje zelf heeft toegevoegd op FB :’) , mwahah)

Vervolgens zei dat meisje tegen haar het volgende:’’ aah oke! Ik ook niet van jou hoe t hier in ( haar woonplaats) is geloof ik! ‘’

BRILJANT antwoord :’) . BEM. Daar kun je t mee doen Lisa!

Ik ben zelf een enorme flapuit en heb al snel mijn mening klaar over alles.
Dat werkt soms tegen me omdat mensen me later dan toch terug fluiten omdat ik niet zo aardig was.
Meestal hebben ze dan gelijk.
Uit eigen ervaring kan ik dus zeggen dat je niet zomaar alles kan zeggen over of tegen een ander. Rekening houden met de ‘aardigheid’ van de opmerking is dus wel op z’n plaats.
Ik draai de opmerking eerst vaan om naar mezelf met de vraag: Zou ik het leuk vinden als iemand dat tegen me zou zeggen of zo over mij zou denken?
Meestal bedenk ik me dan en zeg niets.

Van mij part mág iedereen zeggen wat die wilt, maar dan moet die persoon ook niet schrikken als mensen haar niet aardig vinden.
En inderdaad ook een groot verschil tussen eerlijk zijn en ronduit gemeen zijn. Stel je gaat met een vriendin shoppen en ze past iets wat je echt niet mooi vindt, dan zeg ik ook wel naah ik vind het best lelijk (maar als jij het mooi vindt draag het dan). Maar stel dat ze op een dag met iets lelijk verscheen, is niet het eerste dat ik zou zeggen ‘wow waar heb je zoiets verschrikkelijk vandaan gehaald’. Kwestie om erom gevraagd word of niet :'D
en een kledingstuk is dan nog iets banaal en daar ga je niemand diep mee kwetsen, maar over bepaalde dingen zoals ziektes en overleden familie etc hou je gewoon je bakkes, zelfs als je die persoon totaal niet mag

Ja, ik vind dat je altijd alles zou mogen zeggen wat je denkt. Neemt natuurlijk niet weg dat als je weet dat mensen er gevoelig voor zijn of je twijfelt daarover dat je het dan iets subtieler en vriendelijker mag zeggen dan je normaal gesproken zou doen, maar ik vind alsnog dat je best je mening mag uiten.

De mensen die het IQ van een stoeptegel hebben en het excuus “ik mag toch zeggen wat ik wil/denk” gebruiken om mensen te beledigen/kleineren etc just for the heck of it die vallen daar natuurlijk buiten. Die mensen moeten gewoon even naar de bodem van de oceaan emigreren, daar zou de mensheid behoorlijk gebaat bij zijn.

Ik vind het onzin om onder het mom van ‘ik ben een flapuit’ allemaal gemene dingen te gaan zeggen. Ik vind niet dat je altijd alles moet zeggen.

Ze komt me echt over alsof ze een stoornis heeft hoor! Dit vind ik echt uitzonderlijk haha

Dit.

En sorry van de late reactie, ben pas terug van zangles. Maar zij denkt zo te lezen alleen maar aan haar zelf. Ze wilt gewoon dat iedereen vraagt hoe het met haar gaat, maar als ze zoiets nooit vraagt aan anderen, kunt ze zelf ook niet zulke vragen verwachten. Lisa is echt goed snik zeg. en volgens mij kan ze niet tegen kritiek zo te zien.

Haha telkens als ik deze discussie over Lisa lees denk ik dat het over mij gaat :’)
ik heet Lisa namelijk.

Ah leuk haha, nee we bedoelen niet jou hoor, jij bent lief. :grinning:

We hebben het over een bitch die denkt dat ze wat is. Ik ken haar niet eens maar zulke mensen halen echt het bloed onder mijn nagels vandaan.