Stelling: Ik mag zeggen wat ik maar wil, ook al kwets ik anderen daar mee.

Dit duss

I agree.

Het mag wel vind ik, maar dat betekent niet dat je het ook moet/hoeft te doen

Ik vind er een heel groot verschil inzitten op de manier waarop je je mening brengt. Er wordt veel te snel met het zinnetje ‘IK HEB VRIJHEID VAN MENINGSUITING’ gewapperd. Natuurlijk heb je dat, maar je mag soms je fatsoen ook wel eens raadplegen of de manier waarop je je mening geeft wel zo fatsoenlijk is. Ik kan er ook niet tegen als mensen roepen ‘Jaa dat is niet mijn probleem als ze daar aanstoot aan nemen’ Jij kunt er niks aan doen dat ze er aanstoot aan nemen, maar hou er rekening mee dat als het het geval zou kunnen zijn, dat er ook nog zoiets bestaat als gevoelens. Hou een beetje rekening met je medemens.

Ik ben het verder ook eens met duCOQUELICOT

Ik vind het altijd zo’n onzin dat jij je mond moet houden omdat andere mensen anders gekwetst zijn. En dan heb ik het niet over botte meningsuitingen of gemene opmerkingen, maar echt over iemands mening. Gekwetst zijn doe je zelf, je kunt er ook voor kiezen er niets van aan te trekken.

Ik snap niet waarom je iemand zou moeten kwetsen. Er is altijd een uitweg om je mening gewoon te zeggen ook al is het misschien niet het leukste om te horen.

Ik doe het in ieder geval heel weinig, iemand kwetsen als ik mijn mening zeg (denk ik) ik vind het niet nodig en je kan het altijd anders zeggen.

Lastig. Wat voor de één een toegestane uiting van mening is, kan door een ander opgevat worden voor een belediging. Beiden, zowel vrijheid van meningsuiting en het ‘niet mogen beledigen’, zijn belangrijke rechten/regels. Maar waar ligt die grens?
Ik vind dat je niet alles hoeft te zeggen, ondanks de vrijheid van meningsuiting en het feit dat het dus ‘mag’. Of je er goed aan doet is een tweede, en soms is dit niet het geval. Waarom zou je alles per se moeten zeggen, hoe veel kan jouw opmerking uiteindelijk opleveren als je er iemand mee beledigt?

Ik vind mensen die echt alles zeggen wat ze denken soms best… Gemeen.
Tuurlijk je kan niet rekening houden met iedereen.
Maar dingen zeggen die bijvoorbeeld over de persoonlijke situatie gaan vind ik echt niet kunnen.
En commentaar op alles en iedereen is ook best vervelend. Mensen moeten dat maar mooi voor zich houden.

Natuurlijk hoef je ook niet alles voor je te houden. Maar ik denk dat het wel gewaardeerd word als je oppast met wat je zegt.

Niet echt. Waarom zou het jou uitmaken wat een ander zegt? Tenzij het een vriendin of je moeder is of zo hoef je je daar toch helemaal niks van aan te trekken?

Je leest iets, en je voelt je gekwetst daar door, dan is dat zo, tja daar kan je toch niet veel meer aan doen op dat moment of wel? Beetje lastig uit te leggen sorry haha

Ik vind trouwens dat je altijd je mening mag uiten maar je hoeft niet expres een persoon te gaan kwetsen.

Ik vind dat je over iemands uiterlijk gewoon je mond moet houden. Dus niet: Oooh jij hebt echt een fucking lelijke neus, iewww je hebt flaporen, hahahaha wat heb jij een kleine tieten etc. En ja dit zijn dingen die ik mensen tegen andere heb horen zeggen. Dat is toch erg?

Ik vind dat het wel mag maar om mensen ermee te kwetsen? Nee.

Helemaal mee eens

Neen, ik ben niet akkoord.
Diplomatie is een schone deugd. :slightly_smiling_face:

Dit.

En soms hoeft ook niet alles gezegd te worden.

Dat soort dingen zijn ook vrij nutteloos om te zeggen. Wat heeft het voor waarde om je mening daar over te geven? Maar stellingen als: ‘Ik vind dat mensen in de bijstand geen kinderen zouden mogen krijgen.’ kunnen sommige mensen ook als heel kwetsend ervaren, maar zou je daarom daar je mening niet meer over mogen uiten? (Dit is trouwens een voorbeeld. Ik start hiermee geen discussie.)

Nja ligt eraan. Soms is het raak zonder dat je het zelf in de gaten hebt/negatief bedoeld. En ik ben het eens met Coccolare dat mensen soms gewoon er voor moeten kiezen niets van aan te trekken ipv whiny te doen bij een klein opmerking waarvan het niet eens de moeite waard is. :slightly_smiling_face:

Tuurlijk mag dat, maar ik vind wel dat je bij je zelf na kunt gaan hoe je iets brengt en of het kwetsend is wat je zegt. Je zult altijd hebben dat jouw mening afwijkt van die van een ander, maar het gaat er om hoe je het brengt. En soms is het beter om dingen te denken dan ze ook daadwerkelijk uit te spreken.