Stelling: Ik mag zeggen wat ik maar wil, ook al kwets ik anderen daar mee.

Stelling: Ik mag zeggen wat ik maar wil, ook al kwets ik anderen daar mee.

Grote kans dat iedereen wel zo’n situatie heeft meegemaakt. Iemand zegt iets, maakt niks uit over welk onderwerp, en op de een of andere manier kwetst het jou toch. Moet deze persoon zich dan aanpassen aan jou? Of moet jij je aanpassen? Of is dit gewoon een kwestie van vrijheid van meningsuiting?

Ik had laatst een kleine discussie met iemand. Het ging erover dat sommige mensen impulsiever dingen zeggen en dit anderen zou kunnen kwetsen. Deze persoon zei dat zo iemand zich niet hoeft te veranderen, want je bent wie je bent. Nu ben ik heel benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Het ligt er aan met wat vind ik.
Als je het echt doet bewust om een persoon te kwetsen vind ik dat je er wel rekening mee moet houden. Maar ik vind niet dat je je mening voor je hoeft te houden puur omdat er iemand kan zijn die het niet kan hebben.

Mee eens.

Het mag maar het is niet fatsoenlijk…

niet altijd fatsoenlijk*

Je hebt vrijheid van meningsuiting, maar het is natuurlijk niet aardig om in de supermarkt tegen iemand te zeggen: ‘Goh, wat heb jij een stomme muts op!’ Je kan best rekening houden met anderen. Als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan niets.
Er zijn natuurlijk altijd wat uitzonderingen
xoxo

edit: Ik vind wel dat mensen zich niet zo moeten aanstellen, er zijn altijd mensen die dingen die jij wel mooi vind afkraken en lelijk vinden. Deal with it, als je gaat janken om alles wat mensen zeggen dat verspil je je hele leven aan huilen.

uh dit eigenlijk.

Je kan ook gewoon beter opletten hoe je iets formuleert. Mensen denken maar dat “je mening geven” gelijk staat aan het zo bot mogelijk formuleren van een standpunt. Als je je standpunt nou duidelijk, maar wel beschaafd en met respect voor je medemens naar voren brengt, misschien wat ruimte laten voor nuance, dan kun je volgens mij alles zeggen wat je wilt.

Het is niet zozeer een kwestie van inhoud, eerder van linguïstiek.

Ben ik het helemaal mee eens. Als iemand nieuwe schoenen oid heeft en ik vind ze leuk, dan zeg ik dat gerust, maar vind ik ze niet leuk dan zul je me dat niet horen zeggen tenzij ze vragen wat ik er van vind.

Ik vind dit je mag zeggen wat je wilt, ook al kwets je daar anderen mee. Uitschelden is een heel ander verhaal trouwens. Het is inderdaad niet altijd nodig (zoals hierboven al is gezegd, maar daar draait het niet om). Ik vind wel dat je altijd verantwoordelijk kan worden gehouden voor jouw eigen uitspraken en meningen. Sommigen denken dat je onschendbaar bent, zolang je maar ‘ik vind’ ervoor zet, wat een ridicule gedachte is. Als ik openlijk ga verkondigen dat Hitler een geweldige man is en zijn antisemitische gedachten gegrond waren, moet ik niet verontwaardigd gaan doen wanneer mensen mij een mongool vinden.

Zolang het niet nodig is vind ik ook niet dat je dat hoeft te doen.
ook net als iemand hier al zei ligt het er ook aan hoe je het formuleert. Misschien is het kritiek die je wilt geven omdat je het vind? Geef dan opbouwende kritiek en praat in de ik-vorm. Dat komt veel beter over wanneer je zegt: ‘Flikker een eind op’ omdat je het niet met die persoon eens bent en je je aan die persoon hindert. Dus nee. Meningsuiting mag, maar het moet niet zo zijn van: Jaaaaaa, ik vind dit en dit en dit. Sommige dingen moet je voor je houden.

Ik zeg wat ik wil, ook al kwets ik daar anderen mee. Ik vind ook zeker dat je dit mag doen. Je hoeft niet altijd rekening te houden met anderen als je jezelf daarmee frustreert. Ik ben overigens niet iemand die zegt zonder dat er om een mening is gevraagd dat iets lelijk staat. Ik bedoel het meer in discussies en wanneer er om je mening gevraagd wordt.

ik vind dat je dit (bijna) altijd mag doen, behalve als het heel kwetsend is, of als er veel mensen bij staan.
zo had ik vandaag nog dat een “vriendin” zei dat ik stom was en dat ik beter maar kon weggaan, want ze had me niet meer nodig (dit zei ze op een andere manier, ik zet het hier iets netter neer) sorry hoor, maar dat hoef je niet te zeggen als die ene leuke jongen naast je zit en mee luistert… zeg het dan gewoon als we met zn 2 zijn.
ik negeer haar nu volledig, en nu wordt ze nog bozer

Je kunt ook dingen zeggen zonder kwetsend te zijn toch. Ik vind ook dat je ieders mening moet respecteren en je niet moet aanstellen.