Stelling: Iemand die zijn hele leven heeft gerookt verdient geen donorlongen.

De titel zegt het al. Wat vinden jullie?

Ja, sorry, maar mee eens. Iedereen weet de gevolgen van roken dus als je dan je longen verpest is het je eigen schuld en dan vind ik dat iemand die een ziekte heeft en er dus niets aan kan doen dat hij/zij slechte longen heeft meer recht heeft op nieuwe longen.

Lastig. Heel lastig.

Zo iemand rookt bewust en weet dat hij zijn longen stukmaakt, als in dat opzicht: ja, van mij hoeft ze niet. Iemand die gezond leeft en toch longproblemen heeft zou ze volgens mijn eerste gedachten eerder verdienen.
Maar zo iemand die bewust rookt heeft misschien ook ouders, kinderen, broers, zussen en moet je die hun familielid afpakken omdat hij bewust rookte?

Dit is heel offtopic dus sorry daarvoor, maar reageer ff in je crea bea wedstrijd :wink:

Mee eens.

Omg dit is echt een hele moeilijke voor mij omdat mijn ouders allebei roken.

Euh ze verdienen wel donorlongen, maar ze mogen geen voorrang krijgen ofzo.

Ik voel me meteen schuldig tegenover mn ouders nu ik dit gezegd heb

Sluit ik me bij aan.

Ja mee eens. Maar mogen alcoholisten dan ook geen lever krijgen, of in ieder geval de mensen die er niets aan kunnen doen? En mensen met obesitas? Maar het is wel moeilijk, mijn schoonmoeder rookt ook, maar ik wil haar ook geen donorlongen verbieden…

Ik vind het heel lastig om daar een oordeel over te geven. Ik snap de oneerlijkheid van zo’n situatie wel. Maar ik vraag me af wat de grens zou zijn. iemand die 10 jaar gerookt heeft en vervolgens een half jaar is gestopt… verdient die het dan ook niet meer?

Verder vind ik het ook overdreven om mensen de mogelijkheid tot leven te ontnemen omdat ze in het verleden fouten hebben gemaakt. Maar ik snap de oneerlijkheid zeker en ik zou het niet geheel onterecht vinden als mensen die een gezond leven leiden voorrang zouden krijgen.

Kan je heel ver doortrekken, niet? Iemand die zijn hele leven ongezond gegeten heeft, verdient geen behandeling tegen darmkanker, iemand die teveel gedronken heeft, verdient geen nieuwe lever, iemand die de pil pakt, verdient geen behandeling tegen borstkanker, enz.

Roken is misschien ongezond, dat weet iedereen, maar als je longkanker krijgt wanneer je rookt, ben je nooit 100% zeker dat dit van het roken komt. Verder zijn er zoveel andere dingen die ook super ongezond zijn en waar je ook ziek van kunt worden, maar die minder hard gecontroleerd worden. Dus ja, ik vind dit echt bullshit, als je mensen hun leven zo onder een microscoop gaat houden, mag bijna niemand donororganen krijgen.

Lastig, ik vind dat ze evengoed longen mogen krijgen, maar zonder voorang

dit is wel heel lastig ja, het is natuurlijk wel zijn/haar “eigen schuld”, maar het is ook weer zielig om ze het te verbieden….
misschien dat ze dan geen voorrang krijgen ofzo

Maar, wacht, wat? Krijgen rokers nu voorrang? :’) Dat is er dan ook wel over ja. Gewoon, wie eerst komt, krijgt het eerst zijn nieuwe longetjes.

Maar goed, als er ooit een dag komt dat ze kunnen zien dat jouw longkanker 100% zeker van je roken komt, dan kun je hier misschien nog over discussieren, maar dat kunnen ze dus nog niet. Dus dan ga je een persoon die misschien sowieso longkanker gekregen had, roker of niet, zijn longen ontzeggen, gewoon omdat hij rookt. Terwijl dat er in zijn geval dan niets mee te maken heeft.

Tegen.

Het is nog niet direct aangetoond maar er is een grote kans dat suiker net zo slecht is als roken. Dus dan… nou ja jullie snappen het wel denk ik xd.

ik ben het hier heel erg mee eens.
Eigen schuld dat je zulke slechte longen krijgt, dan moet je er ook van bewust zijn dat je geen nieuwe longen krijgt.

Ik vind dat hier wel erg kort door de bocht gereageerd wordt. Alsof je alleen begint te roken want yolo. Ik ben beginnen roken voor heel andere redenen, die ik hier niet uit de doeken ga doen, maar laat ons zeggen dat depressie in het algemeen de oorzaak was. Mag ik dan later geen nieuwe longen krijgen als ik mezelf weer op de rails heb? Ga je dan ook geen mensen helpen die zichzelf automutileren, want ‘je weet dat het schadelijk is, moest je er maar niet mee beginnen’. Ja sorry, maar zo simpel zit het niet voor iedereen.

Bedankt voor alle reacties, zelf heb ik nog niet echt een mening. :flushed: Ik heb zeker respect voor iedereen die haar mening hier zo goed kan uitdrukken. :bowing_man: Dat kan ik niet zo goed…

Als ze achter de niet rokers op de lijst komen te staan, mag het wel van mij.