Stelling: Het salaris van een docent moet afhankelijk worden van zijn kwaliteit

Wat vinden jullie hier van… zijn jullie het er mee eens of oneens?
leg het ook even uit. Ik wil wat informatie opdoen.

:kissing:

Ik vind dit best reeel, maar dan moet er wel een duidelijke grens worden getrokken bij wanneer een docent kwalitatief goed lesgeeft en wanneer niet. Ook vind ik dat iedereen de kans moet krijgen om zich op te werken naar een kwalitatief betere docent, dat daar mogelijkheden voor zijn.
Volgens mij bestaan er nu zowel in het voorgezet- als in het basisonderwijs wel al gradaties, dus als je er meer over zou willen weten kun je je daar ook nog eens in verdiepen.

Ik vind het absoluut niet reëel. Mensen die hetzelfde werk verrichten met dezelfde achtergrond moeten hetzelfde salaris krijgen. Hoe wil je bepalen of de kwaliteit van een docent hoog is? Leerlingen vragen, gemiddelde cijfers die leerlingen halen, wekelijkse toetsen of met camera’s controleren?

Wat wél een oplossing is, is bijvoorbeeld een jaarlijkse check of het niveau nog hoog genoeg is; dus eerder een minimum kwaliteit instellen. Ook moet er wat in de basis worden aangepakt: naar mijn mening moeten mensen die les geven een hogere opleiding volgen, het liefst universitair, of een soort HBO+. Zo krijg je de kwaliteit omhoog.

Edit: overigens ben ik van mening dat alle leraren beter betaald moeten worden. Dat stimuleert ook om docent te worden, ook voor hoger opgeleiden.

In een ideale wereld zou dit best tof zijn.
Docenten die beter presteren een hoger salaris geven…
Maar heel realistisch is het niet.
Want waar baseer je het op en hoe ga je het controleren?
-----
Ik zou dan eerder leuke bonussen invoeren die docenten die goed presteren kunnen behalen. Dan raken andere docenten ook gemotiveerd om dat ook te bereiken. Ofzo.

JAAAA ALSJEBLIEFT LATEN WE DAT DOEN!!!

Nee, ik vind niet dat dat kan. Moet je dan kijken naar de cijfers die zijn studenten behalen? Als dat zo is, vind ik het niet kunnen. Ten eerste: elke student heeft Nederlands, weinig studenten hebben Natuurkunde bijvoorbeeld. Hierdoor zou de verdeling niet eerlijk zijn, en een onvoldoende dus veel zwaarder tellen bij Natuurkunde. Komt ook bij dat over het algemeen veel studenten moeite hebben met wiskunde. Zou deze docent dan minder salaris krijgen vanwege de lagere cijfers?

Als je dan doet aan de hand van wat de studenten vinden van de docenten; aardige docenten zijn niet automatisch betere docenten. Hierdoor zal een strenge doch rechtvaardige docent dus minder hoog salaris krijgen dan een aardige docent.

Ook hebben alle docenten al een richtlijn wat de klas in een jaar moet leren, en als het goed is zal elke klas dus eindigen op hetzelfde punt in de lesstof.

Ik snap dus niet hoe je een ‘‘goede’’ docent wil onderscheiden van de ‘‘slechtere’’ docenten. Dat de docenten in het salaris verschillen vanwege het niveauverschil, dat vind ik niet meer dan logisch.

Hm ja in theorie klinkt het leuk, maar hoe ga je dit in godsnaam beoordelen dan?

Nee vind ik niet reëel. Dan zouden er heel wat docenten op mijn vorige studie geen salaris krijgen, dat vind ik ook zo zielig, haha! Nee maar even serieus, hoe wil je dat gaan controleren.

Ik ben tegen want je kunt nooit weten of een leraar écht goed is voor de leerlingen, hoe wil je dat controleren? Een camera ophangen en elke dag beoordelen? Lijkt me een beetje absurd.

Nee. Hoe wil je in godsnaam de kwaliteit van een docent vaststellen? Ik denk dat je de slechtere docenten dan beter kunt stimuleren door verplichte cursussen te volgen oid.

Je wilt wat informatie opdoen? Dus met andere woorden je hebt een discussie op school en hebt argumenten nodig?

Ik ben het in ieder geval oneens. Het is moeilijk te bepalen wat wel en niet een goede docent is. Want cijfers van leerlingen zeggen niks en de mening van leerlingen zegt ook niks. Als je goed lesgeeft maar een leerling heeft iets tegen je, gaat die echt niet zeggen dat je goed lesgeeft. Daarnaast is dat ook oneerlijk tegenover de nieuwe docenten.

Nee. Kwaliteit is subjectief, je kan niet zeggen oh die docent heeft ongeveer 3 kwaliteit, laten we hem 3 duizend euro geven.

Als je kijkt naar resultaten kinderen zegt dit nog niks, want er zijn vet gemotiveerde en vet ongemotiveerde kinderen.

Hier sluit ik mij bij aan.

Als startende leerkracht ben ik lange na niet zo goed en bekwaam als iemand die al 10 jaar voor de klas staat. Al ben ik wel weer bekwamer dan iemand die al 30 jaar voor de klas staat. Ik ben gedreven, doe veel extra en gewoon mijn dagelijkse werk. Maar ik ga wel meteen na schooltijd naar huis bijv. Een collega doet minder goed werk leveren en gaat elke dag half 6 naar huis. Wie krijgt dan meer salaris? Ik vind het een lastige om te kunnen beoordelen. Iedereen vindt zichzelf goed, dus er moeten dan wel duidelijke criteria bij komen.

Het klinkt totaal niet reëel. Wie zegt dat de studenten/leerlingen die hun leraren beoordelen dit niet expres slecht invullen, zodat hun leraar minder geld krijgt? Een evaluatiegesprek laat ook niet altijd alle kwaliteiten zien, want wie zegt dan dat dat waarheid is? En wie gaat eventuele camera’s betalen?

Oneens.

Nuja, in een perfecte wereld hangt het salaris altijd af van de kwaliteit van je werk. Of je nu leerkracht bent of fabriekswerker. Maar om dat in de praktijk om te zetten, dat lijkt me niet zo gemakkelijk. De kwaliteit van zulke zaken zijn toch enkel subjecties te beoordelen? Want alleen op punten af gaan, is niet mogelijk. Als je kinderen hebt die niet zo slim zijn of niet leren, halen ze misschien heel slechte punten terwijl jij als leerkracht wel goed werk geleverd hebt. Dus hoe ga je daar precies een cijfer op plakken?

Maar waarom wel bij docenten en niet bij andere beroepen? Als ze dit bij docenten gaan doen, mogen ze dat van mij ook wel doen bij artsen, tandartsen, fysiotherapie, etc.
Maar het punt is dat het niet haalbaar is. Waar ga je dit op baseren?

Maar tandartsen en fysiotherapeuten worden niet betaald door de overheid. Docenten wel…

Onees, maar slechte kwaliteit leraren moeten gewoon ontslagen worden… Ik zit niet voor mijn plezier op school :bored:

Oneens, omdat kwaliteit ontzettend subjectief is. Hoe wil je dat gaan meten? Er zijn talloze verschillende lesmethodes en ik kan me herinneren dat toen ik nog op school zat iedereen wel een andere mening had over een docent. Die ene waar ik altijd lage cijfers voor haalde vonden anderen weer heel prettig. Elke docent geeft anders les en elke leerling leert anders, dus het is heel erg moeilijk om in te schatten welke kwaliteit een docent heeft.

Ik vind het gepaster om een docent les te geven afhankelijk van zijn kennis. Dat wordt eigenlijk al gedaan. Als je les geeft op het HBO krijg je meer salaris dan wanneer je les geeft op de middelbare school. Maar ik vind best dat wanneer je meerdere vakken heb gestudeerd of wanneer je naast docent ook projecten, onderzoek of whatever volgt die jouw vakinhoud/portfolio vergroten je daar meer voor beloond mag worden. Een geschiedenisdocent die ook aardrijkskunde of maatschappijleer heeft gestudeerd, die kan je meer bijbrengen dan de gemiddelde geschiedenisdocent. Maar ook als je op de universiteit bijv meedoet aan verschillende onderzoeken en meer diepgang zoekt binnen je vakgebied heb je een groter kennisoppervlak dan een docent die zijn kennis niet verbreed. Maar ik vraag me af in hoeverre zoiets mogelijk is.