Stelling: Google wordt gevaarlijk groot (DISCUSSIE)

Iedereen kent Google. Het is een grote bron van informatie die bijna onmisbaar is in onze samenleving. Je wilt bijvoorbeeld uit eten en je zoekt op google waar het allemaal kan en hoe ver weg het is etc. Heel handig vinden veel mensen. Zelfs zo handig dat google weet van je zoekgeschiedenis waar je vaker naar zoekt, zodat het resultaten laat zien waarvan ze denkt dat jij ze handig vindt. Zo kan Google je nóg beter helpen met het zoeken van informatie.

Sommige mensen vinden dit juist beangstigend. Want dit betekend dat Google veel van je weet. Ook zou het theoretisch zelfs zo kunnen zijn dat het bedrijf je kan manipuleren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat bedrijven geld betalen aan google om hun site als eerste link te hebben die uit de zoekresultaten komen. Zo bezoeken meer mensen de site en verdienen de bedrijven meer geld. Je wordt op die manier dus eigenlijk gemanipuleerd om eerder een product van dat bedrijf te kopen.

Wat is jullie mening hier over?

Dit is een discussietopic, maar blijf aardig

Hoe bedoel je gevaarlijk?

Word gevaarlijk? Hoezo zou het nu ineens gevaarlijk worden? Google is altijd al ‘gevaarlijk’ geweest, alleen mensen beginnen het nu pas te beseffen.
Maargoed, ik vind Google sowieso niet gevaarlijk. Je bent namelijk zelf verantwoordelijk voor wat je op het internet plaatst.

In de zin van dat het je zoekresultaten verander op wat je al eerder hebt gezoekt, bijvoorbeeld:

Google ziet dat je heel vaak naar vakanties zoekt, terwijl een vriendin van je heel vaak naar geschiedenis dingen zoekt. Als jullie dan allebei op google intypen “Rome” krijg jij een aanbieding voor een vakantie, en jouw vriendin de geschiedenis als links toegewezen.

Om maar een voorbeeld te noemen.
Sommige mensen vinden dit idee niet fijn, anderen wel.

Dit zou je in je beginpost kunnen zetten om het wat duidelijker te maken wat je bedoelt (:

Wordt. Sorry.

Misschien wel een goed idee :slightly_smiling_face:

Nee dat vind ik niet gevaarlijk, ik vind het juist handig. Als ik veel vakanties zou zoeken, zou ik geen zin hebben om eerst 3 pagina’s met de geschiedenis van die stad te krijgen.
Ik vind het wel ‘gevaarlijk’ dat steeds meer op school gebeurd via de computer en met google. In de eerste gebruikte ik mijn laptop bijna nooit, terwijl er nu van je verwacht wordt dat je op ieder moment op internet kan.

Ik vind advertenties gebruiken ook niet gevaarlijk, alleen maar slim eigenlijk.

Het enige gevaar ben je zelf. Als je zelf domme dingen op internet gooit, dan kan je dat met google makkelijk vinden ja. Maar google is geen mama of papa, dus ja, je kan ze nergens voor blamen.
En wat jij als gevaar aanduidde in de beginpost vind ik alleen maar handig eigenlijk.

:cold_sweat: Ben een grammatica-drama :wink:

Edit beginpost: heb het geprobeerd zo goed mogelijk te introduceren hahaha

Ik vind het zelf alleen maar handig maar snap wel dat sommige mensen het een eng idee vinden dat google zo alles van je weet (waar je woont, waar je naar zoekt op internet, welke sites je bezoekt etc).

Zeker niet gevaarlijk, alleen maar handig.

Ik vind het alleen gevaarlijk in de zin van:

-Kleine kinderen die niet beseffen wat ze op het internet doen sporen na laat en vooral contactinfo enzo.

• We worden afhankelijk van google, als google beslist om geld te vragen voor zijn info en gebruik of verdwijnt gaat dat enorme invloeden hebben op de maatschappij.

• Je bent soms zelf niet verantwoordelijk voor info over jou die op het internet staat. (Denk: vrienden)

• Cookies. Ik bezoek 1 keer een site over duits leren, heb nooit ergens op cookies accepteren geklikt en er zit een block op sites die gegevens verzamelen zonder dat ik het weet (melding) En toch is veel van mijn reclame op sites opeens “cursus duits” “Gratis Duits leren” uhm… weird. Ik vind het niet zo’n prettige gedachte dat google mijn hele browser geschiedenis weet. “Verwijder geschiedenis” verwijderd heus niet echt je geschiedenis hoor.

Gaat ook wel algemeen over internet maar ja…

Ja, ze verzamelen zoveel mogelijk informatie over ons en gebruiken dit zo goed mogelijk. Slim maar privacygevoelig. Op je mobiel trouwens net zo, de plek waar je het meest op je screen drukt wordt bijgehouden en op basis van zulke informatie worden advertenties geplaatst. En zo zijn er nog veel meer dingen. Ik zie het niet als gevaarlijk maar je moet wel blijven weten wat ‘ze’ van jou weten.

Oh, en gemanipuleerd worden we al heel wat jaren met reclame :wink:

Het maakt mij eerlijk gezegd niet veel uit. Ik google geen rare of gevaarlijke dingen, dus ach. Daarbij komt, als ik vaak op google kijk voor aanbiedingen van leuke jurkjes, en google zorgt er automatisch voor dat ik allemaal aanbiedingen te zien krijg, handig toch? Nee, je hebt geen privacy, maar dat heb je al jaren niet meer. Niet op google, niet op social media.

Ik ben het eens met puddingfishcake. Ik vind het zelf niet zo’n fijn idee dat google steeds kan zien waar ik allemaal naar zoek. Maar ik ben bang dat we het tegenwoordig maar gewoon moeten gaan accepteren.