[stelling] Geld maakt niet gelukkig

Dag allemaal,

Ik zat te kijken naar stellingen voor school, toen ik deze stelling tegenkwam: geld maakt niet gelukkig.
Ik vroeg me af wat jullie daar nou van vinden.

N.B. Dit is niet om jullie mijn huiswerk te laten maken, aangezien dit geen huiswerk/opdracht is.
Als er al zo’n topic is, mag hij dicht. :slightly_smiling_face:

Geld maakt niet gelukkig. Maar een miljoentje zou wel handig zijn.

Ik denk niet dat geld gelukkig maakt maar het kan wel helpen om gelukkig te worden!

Geld maakt inderdaad niet helemaal gelukkig, maar wel een beetje. Door geld kan ik dingen doen waar ik gelukkig van wordt (bijv. naar festivals/concerten, of vriendinnen soms verassen met een cadeautje).

Het kan in zekere mate bijdragen aan je geluk.
Als je geen geld hebt, kom je geen stap verder in deze wereld. Maar als je echt heel veel geld hebt, denk ik niet dat je gelukkiger zou zijn dan iemand die gewoon rond kan komen en daarnaast de dingen kan doen/betalen die hij/zij leuk vindt.

Geld staat niet gelijk aan geluk, maar kan wel een helpende hand bieden bij het vergaren van geluk.

Niet altijd. Het verschilt per persoon en per leefomgeving. Als je als enige arme tussen allemaal rijke mensen woont, dan wordt je er niet gelukkig van. Als je alleen maar rijkdom gewent bent en plots geen geld meet hebt zal je met heel veel moeite naar het geluk moeten zoeken omdat je het uit andere dingen moet halen.

Geld maakt het allemaal wat makkelijker, in onze maatschappij. Maar kijk eens naar bijvoorbeeld monniken, die leven met bijna niks, en toch echt gelukkig zijn in veel gevallen.

Jawel. Voor mij wel in de meeste gevallen.

Ja geld maakt je gelukkig.

Nou het zou wel verdomd goed helpen bij het vinden van mijn geluk haha :’)

Nee maar even serieus, het is denk ik eerder: géén geld maakt wel ongelukkig.

Geld op zich niet maar de dingen die je met het geld kan kopen wel. Een huis is fijn, lekker eten is fijn, mooie kleding is fijn en leuke dingen kunnen doen is fijn. Maar als de moeite die je moet doen voor het geld groter is dan het plezier dat je ervan hebt, maakt geld niet gelukkig.

Nee, geld is enkel handig. Want de dingen die nodig zijn om gelukkig te zijn kun je niet kopen. Liefde, gezondheid, familie, etc.

Iemand die arm is kan geen medicijnen kopen,maar een rijkere wel. Dus dan heeft die rijkere toch meer kans dat die blijft leven zeg maar?

Medicijnen kun je kopen, gezondheid niet. Al ben je multimiljardair, kun je de best dokters krijgen, beste medicijnen etc. soals dat niet aanslaat kun je niets.
Bovendien zijn sommigen chronisch ziek waar ze veel last aan ondervinden, er zijn allerlei ziektes die levenslang blijven en niets aan gedaan kan worden.

Maar sowieso heeft een rijke persoon dan meer kans op leven hoor als ze beiden dezelfde ziektes hebben en de ene kan het niet betalen.

Geld maakt gelukkig tot op een bepaald bereikt bedrag. Daarna heeft geld geen invloed meer op je geestelijk welzijn.

Het is eigenlijk niet echt een discussie, het is gewoon zo.

Een rijk persoon heeft meer kans op een lang leven, niet perse op een gelukkig leven.

Maar iedere cent tellen die je uitgeeft maakt je gelukkig ja. En daar hoef je als een rijke niet druk over te maken. En je kan op vakantie gaan, weg van de stress. Dat kunnen armere mensen niet.

Geld kan je gelukkig maken, het kan helpen je gelukkig maken, het kan geen effect hebben, het kan een negatief effect hebben, je kan er depressief van worden. Hangt er vanaf wanneer iemand gelukkig is :wink:

Geld maakt gelukkig ja. Geld zorgt voor minder stress, stress of je wel eten kan kopen, of je de huur wel kan betalen, of je normale kleding kan kopen.