Stelling: Gehandicapten moeten gewoon kunnen stemmen.

Op school hadden we het over betogen, en een voorbeeldstelling was;

Mensen met een verstandelijke beperking moeten gewoon kunnen stemmen.

Ik vroeg me af wat jullie Girlsceners hier nou van vinden!
Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

En met stemmen bedoel ik de afgelopen verkiezingen van 9 juni :slightly_smiling_face:

Hangt er vanaf hoe verstandelijk beperkt ze zijn.

maar ik vind eik van niet…no offense, maar die mensen kunnen dan niet helder denken vgm

Klopt ik ben het met jullie eens.
Maar hoe bepaal je wat té verstandelijk gehandicapt is om te stemmen?
Sommige mensen die een lichte verstandelijke beperking hebben, zijn best wel capabel om te stemmen denk ik.
Maar waar trek je de grens?

Iedereen die mentaal een kind is, kan niet stemmen.

Ik denk dat ze zich te makkelijk laten beïnvloeden

Ligt inderdaad aan hoe beperkt ze zijn… Maar waar trek je die grens. Ik zou dan gaan voor mensen die nog zelfstandig kunnen wonen wel laten stemmen, mensen die echt in inrichtingen e.d. zitten niet.
Alhoewel dat ook niet helemaal klopt. Veel mensen met asperger zijn namelijk super slim maar gewoon niet goed tussen de mensen…

Moeilijk moeilijk :confused:

Mensen met asperger zijn ook niet verstandelijk beperkt he, die hebben gewoon een sociale beperking. Ze mogen ook gewoon stemmen, trouwens.
Ik ben van mening dat verstandelijk gehandicapten niet mogen stemmen, omdat ze zich o. a. kunnen laten beïnvloeden.

maar zijn er dan geen 18 jaar en oudere mensen
die mentaal ook nog 'n kind zijn? en vice versa? dus mensen die onder de 18 zijn, maar mentaal al wel volwassen zijn?

Ik vind ook dat ze wel mogen stemmen, althans degene met een nog redelijk denkvermogen dan. Wanneer ze bijvoorbeeld de hersenen van een 8-jarige hebben, zouden ze naar mijn mening niet mogen stemmen (we laten 8-jarigen namelijk ook niet stemmen)
Wat beinvloeden betreft, studenten van 18 jaar (en ouder) kunnen ook gemakkelijk worden beinvloed. Er zijn er altijd een paar die het niet serieus nemen en hierin spelen partijen gemakkelijk mee, zoals met de stufi:
Wanner partijen als standpunt hebben dat deze niet moet verdwijnen, zullen vele ‘luie’ studenten op die partij stemmen, omdat ze zich er verder niet in willen verdiepen.

Ja, maar hoe wil je dat gaan testen?
Bovendien denk ik dat bij alle verstandelijk beperkten de mentale leeftijd achterligt bij de wettelijke leeftijd (dus hoelang ze al op de aardbol rondlopen), dus bedoel je te zeggen dat ze eerst ± 30 moeten zijn zodat hun mentale leeftijd misschien rond de 18 ligt? Of begrijp ik je verkeerd? (:

Nou ik vind dat ze daar zeker recht op hebben. Zodra je 18 bent, heeft iedereen recht op stemmen, ook als je verstandelijk beperkt bent, waarom zouden zij dat niet kunnen?
En over dat ze beïnvloedbaar zijn, iedereen is beïnvloedbaar, wij worden ook gevormd door onze omgeving/media/opvoeding etc.

Als je het ze af zou pakken, zou je hun rol als verstandelijk beperkte alleen maar benadrukken. Mijn oom is ook verstandelijk beperkt, maar stemt gewoon en daar heeft hij interesse in, beleeft daar plezier aan.

Ben het met je eens pieceofgum.

Nog meer meningen? :slightly_smiling_face:

Die mensen kunnen niet eens rationeel nadenken, laat staan stemmen. Dan kunnen ze kinderen ook net zo goed laten stemmen. Maarja, dat is mijn mening.

Oh ! didn’t know that… Maar soms zitten ze toch wel in inrichtingen (weet even geen ander woord…) ? Is dat dan alleen om hun sociale beperking?

Volgens mij is dat wat je bedoelt een soort van tehuis waar ze eigenlijk leren om te leven zoals een “normaal mens” of in ieder geval voor zover mogelijk

Sommigen kunnen dat wel, mijn broertje heeft ook een geestelijke handicap, maar hij kan nog wel normaal nadenken. Hij loopt alleen qua gedrag ed een paar jaar achter. Dan zou je toch wel moeten kunnen stemmen?

Ik denk het, waar ze in ieder geval nog wel begeleid worden, omdat het anders wel mis gaat. Was laatst bij Je zal het maar hebben, een jongen met asperger. Die was wel heel slim, had zelfs gestudeert, maar kon gewoon geen verantwoordelijkheid aan enzo.