Ik vind het zelf ook niet echt kunnen. Maar stel, je vriend is vreemd gegaan. Er was drank in het spel, meneer heeft echt spijt, hij wil het beter met je maken, blablabla. Hoe dan ook, jij geeft hem een 2e kans. Je hebt hem vergeven, hoewel vergeten natuurlijk nooit kan. Op het moment dat het even wat minder loopt tussen jullie, komen de twijfels weer. Zal hij weer met het zelfde bezig zijn als toen? Bedriegt hij je nog een keer?! Ik kan mij voorstellen dat je het hier niet met hem over wilt hebben, want je houd jezelf voor dat er niks is en dat je spoken ziet. Daarbij wil je ook niet de jaloerse en wantrouwige vriendin worden en oude koeien uit de sloot halen, dus je houd je stil. Ik kan mij dan indenken dat dit een oplossing lijkt om je eigen twijfels weg te halen. Geen goede en verstandige oplossing, maar toch. Ik denk dan ook dat als meiden zoiets doen, het meer is omdat ze geen drama willen veroorzaken zonder dat ze het zeker weten, om hun eigen twijfels weg te nemen.
Alsnog, vertrouwen is de basis in een relatie. Maar ik kan mij indenken dat het zeer aanlokkelijk word bij bovenstaande scenario. Je wilt het niet uitmaken want je hebt hem vergeven, je wilt geen wantrouwige plakker worden, je wilt hem niet van iets beschuldigen zonder bewijs, en je wilt geen oude koeien uit de sloot halen. Maar vanwege ander gedrag dan normaal heb je toch twijfels, en je wilt aan jezelf bewijzen dat het nergens op slaat.