stelling;Er moet 1 belastingtarief komen voor alle inkomens

Zoals de titel al zegt. Ik heb morgen een debat bij nederlands
en het gaat over de stelling:
er moet 1 belastingtarief komen voor alle inkomens.
Ik ben voor :’)
maar ik heb niet echt argumenten
alleen:

• Door meer belasting krijgt de overheid meer geld binnen. Het gevolg hiervan is dat de staatsschuld daalt en dit hebben ze hard nodig tijdens deze crisistijd.

Iemand nog ideeën?
xxxx

Nee vind ik niet, bijv. iemand die bij de rd4 werkt verdient minder dan iemand die chirurg is. Als hij dan evenveel moet betalen als de chirurg is hij veel meer kwijt en heeft hij misschien een minder inkomen perjaar. Terwijl t voor de chirurg niks uit maakt omdat hij meer verdient.

Klopt dit?

ja klopt wel, maar ik moet voor de stelling zijn :p.
dus heb argumenten nodig waarom het juist wél goed is dat er 1 belastingtarief komt.

OOOOOOOOOOOOOW

ehmm, de druk om te presteren word hoger omdat je met hetzelfde belastingtarief toch in verhouding meer gaat verdienen, dus houdt je er meer aan over. Ofzo?
hmmm ik ben tegen de stelling, haha ;p

(trouwens ik denk niet echt dat je eerste argument in je beginpost klopt, want als het tarief dan gelijkgesteld zou worden, zou dat waarschijnlijk een klein tarief worden (± 32 % ofzo?) want anders kunnen heel veel mensen met een modaal inkomen het nieuwe tarief niet betalen/niet missen. Dus in feite hou je er minder aan over dan dat je aan het hoge tarief (52 %) over zou houden bij zwaar boven de modale inkomens, want mensen met zo’n bovenmodaal inkomen betalen dan ook maar 32 %.
voor zover ik weet in ieder geval! dit lijkt me wel logisch…

succes ermee!

oja dat klopt. Pff wat een kut stelling haha :’) naja een meisje en ik hebben in iedergeval een land opgezocht waar ze 1 belastingtarief hebben en in dat land levert dat geen problemen op, dus dat gebruiken we een beetje als feitje.

okee, je moet natuurlijk wel kijken naar het zorgstelsel en dergelijken in dat land, tenminste ik weet niet welk land het is, maar het kan natuurlijk ook zijn dat het land veel minder uitgaves heeft… welk land is het?

Tsjechië. Naja het is een oefen-debat dus opzich mogen er best fouten in zitten. Ik bedoel de tegenstanders weten niet hoe het precies zit. Evenals de leraar dus dat niet alles klopt is opzich niet zo’n heel groot probleem…

ooh okee. maar als ik jou was zou ik daar wel even naar kijken hoor! tenminste ik weet niet welk niveau je doet, maar het lijkt me opzich best verstandig om je goed voor te bereiden etc. Haha wat kom ik toch fijn nerdig over!
in ieder geval veel succes!

Je eerste argument is niet zo sterk. Wat is het tarief dan? Niet iedereen kan mss aan dat tarief voldoen.

Een reden om voor te zijn: het is geen gelijke behandeling. Waarom moet hij 1 inleveren en ik 10? Dat is toch niet eerlijk?

Er zit ook een beetje een addertje onder het gras. Er staat tarief, maar niet tarief waarin. Een vast bedrag voor elk huishouden of een procentueel tarief? Moet iedereen 20 euro betalen of 20% van zijn te ontvangen loon? Ik weet niet of dit toepasselijk is in deze context, maar het kan eventueel gebruikt worden als tegenargument, want je tegenstanders zullen vast iets zeggen over dat de rijken de armen moeten helpen met een ‘procentueel tarief’ gebeurd dat ook. Dus dan heb je ze mooi pakken (je kan het ook met veel overtuigingskracht zeggen, mss is dit bullshit maar als je het leuk brengt trappen ze er zo in, debatteren is vooral bluffen!).

Succes!

Pff, nog meer belastingen…
no thanks!

bedankt allemaal :]
ja ik doe havo haha, maar klopt ik zal er zo eventjes naar kijken.
@ califer, ik weet ook niet waarom het gaat ik neem aan met gelijke procenten.
naja we zien wel wat er van komt morgen, we hebben paar kleine dingetjes gevonden, winnen doen we dit debat toch niet haha.

Waarom ben je voor? Alsje tegen bent heb je veel meer argumenten.

dat word gekozen door de leraar, haha ik ben zelf ook niet voor 1 tarief :’)

Oh ik lees net dat je voor moet zijn. Ik zou het écht niet weten, ik ben zelf tegen.
Succes morgen!

haha dankje! :stuck_out_tongue:

bedoel je de tarieven bij de inkomstenbelasting?

ja :] voor alle inkomens.

moet je per se voor zijn? Want als ik jou was zou ik tegen zijn, is veel makkelijker, veel meer argumenten, enz.
Ik ben namelijk tegen en ik zou echt geen voorargumenten kunnen bedenken. Wat je in je beginpost hebt staan, klopt namelijk niet. Weet je wel hoe het zit met belastingschijven? Ik heb dat ooit bij economie gehad, en je betaalt alleen meer belasting over het geld dat je in de hogere schijf verdient… of zo…
stel: je verdient 100 000 per jaar… (dit is een voorbeeld he, geen idee hoe het echt is)
dan betaal je 30% belasting over 30 000
50% over het geld dat je verdient van 30 000 tot 70 000
en boven de 70 000 betaal je 60%
dus dan betaal je: 30 000*0,3 + 40 000*0,5 + 30 000*0,6= 47 000 aan belasting
snap je? =D

sorry, ik as nogal sloom met mijn bericht posten… :stuck_out_tongue: (dus niet gelezen dat je voor moet zijn van je leraar) ik zal nog even denken, maar ik weet zo oo kgeen voorargumenten