Stelling: De wet die hulp bij zelfdoding verbiedt, moet worden afgeschaft.

Heyy girls,
Ik wil graag jullie mening over de stelling “De wet die hulp bij zelfdoding verbiedt, moet worden afgeschaft.” weten. Wat vinden jullie? Moet deze wet worden afgeschaft of niet?

Ik vind van wel en daarbij moeten ook de regels rond euthanasie soepeler worden. Je moet die twee eigenlijk tegelijk aanpakken, want als euthanasie makkelijker wordt, is de wet rond de hulp bij zelfdoding veel meer nodig.

Nee. Ik had het er laatst over met een groep vrienden en een opperde dat als we die grens overgaan dat de overheid over 80 jaar bepaald wanneer we moeten sterven. En volgensmij kan het goed zijn dat we die kant op gaan.

En verder vind ik dat je je eigen dood niet mag bepalen maar dat is vanuit geloofsoverwegingen.

Het gaat erom dat de mensen hun eigen keuzen gaan kunnen maken hea. Niet om het feit dat er uiteindelijk een leeftijd is dat iemand dat voor jou kan bepalen.
Dus dat lijkt me een beetje een rare beredenering.

Ik vind (deels) van wel. Eén van de belangrijkste dingen in het leven is je eigen dood bepalen. Je wordt geboren in een maatschappij waar al bijna alles voor je geregeld en vastgelegd is. Over je leven/ dood zijn beslissen is ontoelaatbaar vind ik. Daarom ben ik ook absoluut tegen de doodstraf.
Wel heb je meer kans op succes bij zelfdoding als je hulp hebt… . Dit is waarom ik twijfel. Degene die je helpt leeft heel zijn leven ook met een enorm schuldgevoel verder.

Oke nou sorry hoor :")

Maar hoe zit dat dan met van die speciale centera? Ik las onlangs nog over een vrouw die euthanasie had laten verrichten omdat ze al jaren rondliep met een piep in haar oren die klonk als het remmen van een trein. Volgensmij was dat gewoon in Nederland…

Nee absoluut niet.
Euthanasie is mogelijk in ons land en veel mensen die zelfmoordpogingen doen kunnen worden geholpen.
Als mensen na alle hulp etc echt geen uitweg zien, dan kunnen ze voor euthanasie gaan.

Als je deze wet afschaft dan denk ik dat het zal worden misbruikt door mensen die moord/doodslag plegen.

Ik ben het niet met de stelling eens. Ik weet dat het erg gevoelig ligt, ga er daarom ook niet te diep op in, en ik zou het ook echt niet in alle gevallen goedkeuren. Maar ik vind dat je het in sommige gevallen wel zelf moet kunnen beslissen of je verder wilt leven of niet. En dat vast tegen vele geloven en meningen ingaan, maar dit is mijn mening.

Wacht even, de wet die hulp verbiedt bij zelfdoding? Gaat dit dan om de hulp bij poging tot zelfdoding of de hulp bij nabestaanden oid? Ik vind dat eerste nl heel raar, daar krijg je nl gwn hulp bij.

Ja, echt hulp bij zelfdoding, als bijv. iemand jou helpt bij het plegen van zelfmoord of er van weet en er niks aan doet op het moment zelf, dan kun je gewoon de cel in gaan. Daarom moet die belachelijke wet ook afgeschaft worden.

Kijk, ik snap dat het voor sommigen vanuit geloofsovertuiging moeilijk ligt, maar dat jij dat zelf niet nastreeft, betekent nog niet dat het voor andere mensen niet mogelijk moet kunnen zijn, toch? Ik bedoel, mijn oma’s dokter heeft haar illegaal pillen voorgeschreven, omdat ze te ver heen was om nog een euthanasieverklaring te tekenen. Dus die dokter was illegaal bezig, maar als hij dat niet had gedaan, had mijn oma nog weken of maanden kunnen leven in verschrikkelijke mentale en fysieke toestand. Waarom zouden we dan verbieden om deze mensen een handje te helpen?

Of mensen die al hun hele leven tegen depressies en andere mentale of fysieke ziektes vechten, moeten toch de kans krijgen om zelf te beslissen wanneer hun leven is afgelopen? En nee, de euthanasiewetten in Nederland zijn niet zo makkelijk, sterker nog, die zijn behoorlijk streng. En dat is op zich niet erg, maar het maakt het gewoon zo veel moeilijker en pijnlijker. Daarom springen mensen voor de trein. Als er geen mogelijkheid is om op een legale manier zelfmoord te plegen, moeten mensen andere uitwegen zoeken.

Ik vind het erg als ik hoor dat bv. kinderen hun vader hebben helpen sterven, omdat zijn aanvraag tot euthanasie verworpen werd, en vervolgens de bak in vliegen. Dus ergens zou ik die wet wel willen afschaffen…Maar geven we ergens mensen ook geen freepass om hun moord te beschrijven als ‘hulp bij zelfdoding’?

Nee, ik vind dat die absoluut moet blijven. Hoe makkelijk wordt het anders wel niet om hulpeloze mensen te vermoorden en dan achteraf ‘Ja, ze wou zelfmoord plegen en ik hielp haar gewoon.’ Als iemand echt zelfmoord kan plegen, kan die persoon dat volgens mij ook zonder hulp, dus ik snap het nut daarvan sowieso al niet.

Als je iets ergs hebt, kan je meestal ook euthanasie plegen.

Ik ben het er wel mee eens. Op deze manier hebben omstanders minder last van mensen die zelfmoord plegen. Minder mensen die zijn/haar dierbaren hangend in het trapgat hoeft te vinden of met doorgesneden polsen. Minder mensen die vertraging hebben/een trauma oplopen omdat iemand zich weer eens voor de trein heeft gegooid.

Dit blijkt echter in de praktijk niet zo makkelijk te zijn.

Aah oke zo, ik dacht dat het echt om nazorg gaat.

Inderdaad, snap dat sommige het door hun geloof niet toestaan maar dat betekent niet dat het anderen het niet mogen doen. Veel zieke of oude mensen lijden heel lang onnodig.

Depressiviteit vind ik een gevoelig onderwerp. Als je er zelf onder hebt geleden weet je hoe zwaar het is. Veel mensen denken zoek dan hulp, maar zo makkelijk dringen dingen dan niet tot je door of soms zie je daar het niet nut van. Ik heb er helaas ervaring mee maar ik zou het aan de andere kant zelf bij een ander heel erg moeilijk vinden als ik het wist dat het zo slecht met iemand ging. Helpen met de poging…nee. Er voor diegene zijn, vanzelfsprekend! Overigens denk ik dat er niet veel mensen zijn die echt hulp vragen bij een zelfmoordpoging…vooral omdat je dan in zo’n state of mind bent dat je geen last meer wilt zijn voor anderen.

Vind dit een heel lastige, eigenlijk. Het is dan ook relatief makkelijk om er misbruik van te maken natuurlijk. En dat moet je willen voorkomen, denk ik dan.

Maar aan de andere kant: er zijn al zo weinig dingen zeker in het leven. Uiteindelijk is het alleen zeker dat je ooit een keer dood gaat. Als jouw lijden ondraaglijk is, vind ik niet dat jou de mogelijkheid tot een waardige, zelfgekozen dood moet of mag worden ontzegd. Maar het is sowieso een lastige kwestie, wanneer een ander erbij moet helpen. Snap ook heel goed dit dit ook lastig is voor bijvoorbeeld doktoren.

Ik vind zelfmoord iets compleet anders dan euthanasie. Ik vind ook helemaal niet dat die wet afgeschaft moet worden.

Als iemand ondragelijk lijd kan je in Nederland gewoon de procedure doorlopen voor euthanasie. Dit zie ik als iets ontzettend goeds. Mocht je niet door de procedure heenkomen zien veel mensen zelfmoord als laatste redmiddel. Dit snap ik dan ergens ook wel, maar aan de andere kant betwijfel ik dan sneller of het wel echt nodig was. Ik vind hulp bij zo’n zelfmoord dan een stuk minder snel gepast.

Zelfmoord als eerste optie zie ik als een wanhoopsdaad. Vaak een kreet om aandacht als het om bijvoorbeeld depressies gaat. Ik denk dat zoveel (niet alle natuurlijk) zelfmoordgevallen voorkomen zouden kunnen worden met therapie/voorlichting en steun van de omgeving. De wet ziet er ook gewoon op toe dat tieners die het leven niet meer zien zitten, omdat ze bijv gepest worden, niet worden geholpen om een einde aan hun leven te maken. Dit zou belachelijk zijn (in mijn ogen). De wet moet er denk ik gewoon zijn, om bizarre en onnodige situaties te voorkomen. En je kan geen wet schrijven die voor iedere situatie wat anders bepaalt, want je kan nooit alle soorten situaties bedenken. Er moet ergens een grens getrokken worden en dat vind ik op deze manier eigenlijk niet meer dan logisch.

Ik ben niet helemaal op de hoogte wat betreft de huidige regeling, maar dan zou ik daar eerder naar kijken dan de wet voor hulp bij zelfdoding afschaffen.

Meestal is zelfmoord geen eerste optie maar echt een laatste uitweg, ten minste in het hoofd van die persoon dan. Hulp aannemen wil je op dat moment niet, je wilt weg. En ja, er zijn er veel die eenzaam zijn en de persoonlijke aandacht missen maar de werkelijke daad zelf is heus niet altijd om aandacht, wat heb je daar aan als je weg bent? Ik vind dat een beetje harsh om te zeggen, no offence :slightly_smiling_face: Sommige mensen zijn jaren depressief en laten dat niet altijd aan iedereen merken. Maar inderdaad, steun van de omgeving is zeker heel erg belangrijk.

Ik heb er over nagedacht en vind dat hulp bij zelfdoding niet moet kunnen, ik zou het zelf nooit aan kunnen daar medeverantwoordelijk voor te zijn.

Wel vind ik dat je euthanasie moet kunnen plegen als er sprake is van lijden bij ziektes, ziektes in combinatie met ouderdom, vastgestelde zware mentale aandoeningen etc. Maarja, hoe moet je bij elke reden die wel/niet-beslissing maken? Waar trek je die grens?