Stelen

Hoi dames,

Ik zit met het volgende probleem en ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Een vriendin van mij vertelde me laatst dat ze het zat is om in geldnood te zitten en ze vroeg of ik iets wist van stelen. Ze is 15 overigens. Ik weet hier niks van maar ik heb haar verteld dat ik het een slecht idee vind. Weet iemand misschien hoe ik haar tegenhoud en als ze het echt wilt doen, hoe ze het het best kan doen zonder vele gevolgen?
Ps het gaat hier vooral om kleding

Ik denk niet dat iemand hier tips gaat geven over hoe zij er het best mee weg komt om te stelen. Ik zou in ieder geval niks te maken willen hebben met iemand die steelt. Als ik jou was, zou ik haar maar aansporen om een baantje te zoeken als ze zogenaamd geldnood heeft.

Dit! ^

Ze merken altijd als er gestolen wordt. Inventaris wijst altijd uit wat er is gestolen en ze zullen ook nog maatregels nemen.
Stelen zonder gevolgen, dat bestaat niet.
Waarom moet ze kledij gaan stelen?
Heeft ze genoeg in haar kledingkast hangen ? Want als dat het geval is en ze een bomvolle kledingkast heeft, snap ik niet waarom ze steelt uit ‘geldnood’.
Dan zal ze leren om te moeten sparen.

Waarom biedt je niet aan om wat kledij te lenen misschien?

Je bent 15, wat voor vaste lasten heb je op die leeftijd? Kan ze niet vragen aan haar ouders? Die krijgen gewoon kinderbijslag wat voor haar bedoeld is hoor…

Inderdaad een baantje en leren om geld te sparen, zodat ze daar leuke kleding van kan kopen. Het lijkt me verstandig als je haar duidelijk maakt dat stelen niet oké is en dat er andere, legale alternatieven zijn om aan geld te komen.

‘Geldnood’ klinkt als een kutsmoes voor ‘Ik wil kleding jatten omdat ik te lui ben om te werken’

Ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat je op 15 jarige leeftijd geldtekort hebt…

Ze is vijftien het is niet zo dat je dan al zelfstandig dingen moet betalen. Onder geldnood versta ik eerder dat je geen geld hebt om een nieuwe mascara bij de kruidvat te halen op die leeftijd. Ik zou in ieder geval niet meegaan in deze acties als ze besluit het wel te gaan doen. En haar eruit praten? Het is gewoon een super slecht idee, het hoort niet. Als je gewoon kleding hebt is dat prima toch? Is het groepsdruk ofzo doordat andere mensen meer/duurdere kleding hebben? Want ik vind dat je gewoon moet accepteren dat je niet alles kunt krijgen wat je hartje begeert. Je kan het niet doen zonder dat het gevolgen heeft. Stelen is stelen, dat is strafbaar punt.

Dit,

Ze zal met geld leren omgaan. Zal ze de gekochte broodjes moeten opgeven om te sparen en boterhammetjes van thuis meenemen? Zal ze eerst haar make-up doos opmaken en zich beperken tot 1 soort mascara of eens haar portomonee dichthouden als ze wat wil aankopen?
Geef haar deze opties:
Oftewel ga je werken,
als ze kledij wil, kan je misschien regelen om kledijruil te doen? als ze perse ‘nieuwe’ kledij wil, is dit ook een leuke gelegenheid om eens nieuwe kledingstukken in je kast te hebben.
en anders zal ze haar uitgaves moeten bekijken en realistisch zijn.
Ook met haar aankopen kan je haar erop wijzen als ze iets aankoopt:’ vind je het echt mooi? ga je het dragen na 2 weken?’

Distantieer jezelf van haar op dat vlak; zeg dat je er niks mee te maken wilt hebben.
Vriendinnen zijn, prima, maar als zij stelen als een oplossing ziet voor haar probleem, dan zou ik je er zeker niet mee bemoeien. Ook niet met het geven van tips; wat als zij nou tegen haar omgeving of tegen anderen zegt dat jij haar (indirect) hebt geholpen? In zo’n positie wil je niet zitten.