Stel je vragen: Voedingsdeskundige

Ik kijk al wat langer mee op dit forum omdat ik onlangs een cliënt met overgewicht bij mij in de praktijk heb gehad die me over dit forum vertelde. Ik heb gelezen dat er veel meiden hier met afvallen bezig zijn en er zijn veel meiden met ernstig overgewicht die door middel van hulp van anderen hier af willen vallen om zich beter en fijner te voelen en natuurlijk ook voor je gezondheid.

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Loreen Dijkmans, ik ben 22 jaar oud en in 2011 als Diëtist afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool voor Voeding en Diëtetiek na een VWO-opleiding. Ik heb begin dit jaar mijn eigen praktijk in Den Haag geopend.

Ik hoop dat jullie mij vragen willen stellen omdat ik veel van dit onderwerp afweet en ik graag jonge meiden wil helpen. Ik heb zelf vroeger lange tijd overgewicht gehad (vanaf mijn vijfde tot mijn achtiende, toen ik aan mijn opleding begon) en wist zelf eigenlijk niet hoe dit kwam. Gelukkig ben ik daar tijdens mijn opleiding achtergekomen en ik hoop anderen nu te kunnen helpen.

Groeten, Loreen.

Dit is absoluut niet bedoelt als reclame voor mijn praktijk en alleen om jullie te helpen en om onduidelijkheden weg te werken.

Helpt het morning banana diet?

Btw. reclame maken voor je topic mag ook niet

Reclame maken mag inderdaad niet maar ik vidn dat hier een uitzondering gemaakt mag worden eigenlijk. Goed topic, hoop dat het blijft en gaat lopen!!

Goed topic en leuk dat je wilt helpen!
Nu vroeg ik me af ze zeggen wel altijd dat je niet te streng mocht zijn tijdens een dieet en jezelf ook mocht belonen, maar als je gewicht wilt verliezen hoe vaak mag je dan eens ‘zondigen’ en dat kan gaan tot een gewone boterham met choco tot chocomousse of cake ?

Wat is de basis voedingslijst om op gewicht te blijven?
Ik ben namelijk afgevallen omdat ik overgewicht had en daar wat aan wou doen. Nu ben ik klaar met afvallen maar ben ik onbedoeld toch nog 2 kilo afgevallen en wil nu gewoon op dit gewicht blijven.

Of het helpt ligt natuurlijk bij ieder dieet vooral aan de persoon zelf. Ik heb zelf wat meer informatie over het dieet opgezocht en zal mijn conclusies even voor je opsommen:

  • Fruit is eigenlijk ‘altijd’ gezond, maar zoals bij alles: gevarieerd eten is het beste! Het zou dus gezonder zijn om de ene dag met een banaan te beginnen maar het af te wisselen met de volgende dag een kom yoghurt als ontbijt, de dag daarna brood etc.
  • Bananen geven vaak een energieboost door de natuurlijke suikers en het kan dus zeker helpen om je dag met meer energie (dus ook meer energie om te gaan sporten, daarom word een banaan vaak gegeten door sporters) te beginnen.
  • Voor fruit bevat een banaan redelijk veel kcal. namelijk ongeveer 125, te vergelijken met een mueslireep bijvoorbeeld.
  • Of het dieet echt helpt blijft altijd de vraag, maar zoals met veel andere dieëten blijf ik er altijd bij dat gezond en gevarieerd eten het beste is. Bananen zijn gezond maar dit dieët is zeker niet gevarieerd en ik zou het daarom niet aanraden.
  • Verder zitten er wel goede kanten aan het dieët (zoals het optijd naar bed gaan en veel water drinken). Ik denk dat je het als een soort basis kan gebruiken om het gewoon eens te proberen voor één dag, en het dan af en toe te doen wanneer het je bevalt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!

Ik kan hier geen concreet antwoord op geven omdat het ligt aan de persoon en het dieet, maar bijvoorbeeld twee keer in de week (niet twee dagen achter elkaar, maar bijvoorbeeld op dinsdagmiddag en vrijdagavond) één ding (zoals een bakje chips, koekje, boterham met choco, chocolademousse, cake) eten kan je helpen om de verleiding op andere dagen te weerstaan omdat je weet dat het later wel mag. Het helemaal niet meer eten werkt vaak averechts omdat je vaak eetbuien kan krijgen.

Ik raad aan om te doen wat je zelf het fijnste vindt (tussen de 1 en 3 keer in de week) en het goed in te plannen zodat je zeker weet dat je iets hebt om naar uit te kijken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, bedankt voor je vraag!

Dit ligt echt aan de persoon zelf: Hoevaak sport je, hoe oud ben je, hoeveel weeg je etc.

Ik kan je wel een richtlijn geven, als ik aanneem dat je tussen de 14 en 20 bent, een gezond gewicht hebt en gemiddeld sport
Brood: 4-8 sneetjes
Aardappelen/rijst/pasta: 4-6 stuks, 200-300 gram
Groente: 4 opscheplepels
Fruit: 2 stuks
Zuivelproducten: 300-400 ml
Kaas: 1 – 1,5 plak
Vlees(vervanging): 75 gram gaar
Vlees(vervanging) voor op brood: 1 plakje
Halvarine voor op brood: 5 gram per snee
Drinken (liefst water): 1,5 liter

Verder het liefst zo min mogelijk 's avonds eten en zo veel mogelijk 's ochtends.
Er word vaak aangegeven dat melk gezond is, maar er zijn ook veel studies die aantonen dat dit eigenlijk helemaal niet het geval is. Deze heb ik daarom niet opgenomen in deze lijst.

Dankje, en las net je bassis richtlijstje maar tegewoordig eet ik tussen de 4 en 5 stukken fruit per dag. Is dit nu ook weer niet goed of door wat zou je het dan vervangen?

Ah dankjewel! Dan ga ik het toch een dag proberen.
Weet je ook een goede manier om toch snel gewicht te verliezen zonder extra te sporten (geen tijd)?

Die lijst van richtlijnen… ik heb er een van mijn diëtiste in het ziekenhuis en die is wat anders!
Meiden van 16 tot 23 hebben 600ml zuivel nodig staat er ipv 400 en 150 gr vlees(vervanging) ipv 75.
En die lijst kreeg ik ook van 4 andere voedingsdeskundige/diëtisten.

Goede vraag!
Ik eet er namelijk ook minimaal zoveel en nog vruchtensap.

O goed topic, ik heb wat vragen:

Is philadelphia op brood goed voor iemand die wilt afvallen als variatie [dus 1 a 2 keer in de week]?

Over shakes op basis van eiwitten, ik weet wat de toegevoegde waarde zijn dat heb ik allemaal opgezocht. Ik zie alleen overal staan dat je maximaal 3 weken dat kan doen als je 2 maaltijden vervangt maar hoe zit het er mee als je alleen je ontbijt vervangt.

Verder qua verbranding en het maximale calorieen wat je nodig hebt om af te vallen. Is het beter om iets meer te eten en meer te sporten of iets minder te eten en daarbij iets minder intensief sporten. Dus je eet 2000kcal op een dag en sport er 600 af of je eet 1800 en je sport er 400 af. Dus dan zou je bij beide uitkomen op 1400. Wat zou een beter resultaat boeken qua afvallen?

+ is het ongezond om iedere dag iets van spinazie te eten? Dus op brood of als warm eten?

/vragen vuur/

Er is op zich niks mis mee, zolang je het niet overdrijft. Gezonde vervaningen zijn bijvoorbeeld een EI (ook makkelijk mee te nemen wanneer je hem kookt), groenten, magere yoghurt, kwark, rijstwafels en af en toe een pakje koek zoals sulatana’s en evergreens kunnen ook best. Alles met mate (:

Snel gewicht verliezen kan eigenlijk niet, of in elk geval niet op een gezonde manier. Veel groente en fruit eten en veel water drinken kan veel helpen, maar snel gewicht verliezen is sowieso niet gezond. Ik raad je aan om zoveel mogelijk de ongezonde dingen te skippen, veel groenten en fruit te eten, een goed ontbijt te nemen, veel water te drinken en na je avondeten zo min mogelijk te eten. Heel veel succes!

Ik moet eerlijk toegeven dat de gebruikte lijsten nogal vaak verschillen, en het ligt natuurlijk ook helemaal aan de persoon zelf.

Waarom is het verstandig om na het avondeten zo min mogelijk meer te eten? En heb je misschien ook suggesties van etenswaren die je metabolisme versnellen?

Ik weet niet of dit erbij hoort, maar denk stel de vraag toch!
Ik ben nu drie jaar vegetariër en ik merk de laatste tijd dat mijn lichaam wat zwakker is. Ik weet niet precies wat het is, maar mijn ouders vinden ook dat ik ongezond eet.
Als vegetariër zou je noten, bonen en andere dingen als vervanging moeten eten. Ik lust alleen geen noten en bonen en ik vind het echt niet te eten. Mijn vader zei vandaag dat ik dan maar weer vlees moest gaan eten. Ik ben 17 jaar en mijn bmi is te laag. Altijd al geweest, ik kan gewoon niet aankomen.
Maar ik maak me dus een beetje zorgen over het vegetariër zijn, of het wel goed voor me is en welke andere dingen ik dan kan gaan eten.