Stel hier je vraag over: voeding, gewicht, beweging & je zelfbeeld!

Goede vraag.
Want ik heb alle vormen drinkvoeding, bijvoeding, sondevoeding ook al gehad… maar hele dag door tegen je zin, jezelf doodziek en misselijk eten, nothankyou

Zeker na mijn laatste acute buik ben ik echt 24/7 misselijk. “Leer er maar mee leven” was wat de artsen zeiden, maar wat tips/advies zou ik wel op prijs stellen :slightly_smiling_face:

ben 16, 1.70 en weeg nu 60-63… wanneer heb ik ondergewicht?
en waarom ben ik breder dan iemand die precies hetzelfde weegt en lang is? ’

ook heb ik een lactose-sucrose intolerantie, kan t zijn dat ik daarom moeilijk gewicht verlies of juist aankom?

Ik ben aan het afvallen, omdat ik weet dat ik te zwaar ben.
Alleen ik heb wat moeilijke jaren achter de rug en het is nog steeds niet altijd makkelijk…
Nou heb ik als ik me rot voel en emotioneel ben enzo vaak last van eetbuien waardoor ik weer veel aankom.
Wat kan ik er tegen doen niet te gaan eten als ik me rot voel?

Hoi! Bedankt voor het eerlijke antwoord. Dat met kleine hoeveelheden is inderdaad een goed idee, ga eens kijken of het helpt om m’n lunch in 2en te delen en dat misschien ook met het avondeten te doen. Drinken zit een beetje hetzelfde in elkaar, bij te zware dranken krijg ik m’n eten niet meer weg dus het blijft vaak bij thee, water en limonade. Nogmaals bedankt voor de moeite!

ik heb even een direct vraagje: Hoe weet je dat je een eetstoornis hebt? Deze vraag heb ik natuurlijk niet voor niks. Ik realiseerde mij dat ik van een ik-eet-alles-wat-los-en-vast-zit naar een ik-tel-alle-calorieën-en-voel-mij-schuldig-na-iets-lekkers persoon veranderd… Ik ben 22 jaar, 1.60m en weeg 52.6 dus dat is het probleem nog niet :wink:

Bedankt voor je berichtje!
Als ik me zo voel ga ik ook wel hardlopen of gewoon even naar buiten, maarja dat maakt het niet altijd beter…
ik ga me zeker eens richten op het aanleren van andere manieren om, om te gaan met mijn emoties en ga zeker even op de sites kijken!
Nogmaals bedankt!

Sandra /therapeute human concern. Je had op mij gereageerd dat het slecht is om snel te vallen. Maar mijn gala is in juni, en heb dus 6 maanden om ongeveer 5 kilo af te vallen. Dat is toch niet snel? Zelf heb ik weegschaal waar je je bmi kan bereken en die zegt dat ik nog net een gezond gewicht heb. Daarom wil ik graag gewoon wat afvallen… daarom is dus mijn vraag: hoe?

Ik vraag me af of het mogelijk is om me bij het sporten/diëten op 1 ding in het bijzonder te focussen. Ik ben zo’n 20 kg aangekomen door medicatie en heb veel moeite het eraf te krijgen. Ik accepteer mezelf opzich wel omdat ik er niets aan kan doen… maar ik erger me kapot aan mijn bovenbenen. Ze schuren tegen elkaar, maken daarbij mijn broeken kapot en in de zomer gaat het irriteren.

Hoi Sandra!
Ik heb geen vraag, alleen een opmerking.
Ik vind dat je erg goede antwoorden geeft, maar het valt me op dat je meisjes vaak naar de huisarts verwijst voor voedingsadvies ipv direct naar de dietist.
De dietist is vrij toegankelijk, er is dus geen verwijsbrief nodig.
Veel huisartsen vinden dietisten niet zo belangrijk en geven zelf advies (wat ik ook al zag bij een van de reacties hier), wat vaak helemaal niet klopt.

Ik studeer zelf Voeding & Dietetiek, vandaar dus die aanvulling. :stuck_out_tongue:

Hoi!

Ik ben 13, weeg 35 kilo en ben 1.65.
Nou weet ik dat ik ondergewicht heb, maar ik vroeg me af wat ik per dag moet binnenkrijgen, en hoe ik in de pauze mijn brood sneller kan eten, aangezien ik wat langzaam eet.

Liefs Autumn

Bedankt! Ik ga mezelf maar even in de gaten houden :wink:

hoihoi,
ik was altijd al te dik ik had overgewicht en mn moeder probeerde me altijd gezond te laten eten maar daar luisterde ik nooit naar. ik ben naar een dietiste gegaan daar heb ik anderhalfjaar gezeten maar zelfs dat hielp maar hele kleine beetjes, ik schommelde ook heel erg met mijn gewicht. ik ben op dit moment 14 en 1.75 lang. begin dit jaar ben ik met school mee gaan doen aan een 5 km loop en ik zag dat mijn gewicht daardoor een beetje naar beneden ging dus toen die hardloopwedstrijd eenmaal voorbij was ben ik verdergegaan met hardlopen en gezond eten en ik ben van februari t/m oktober 13 kilo afgevallen en het is me ongeveer tot een paar weken geleden gelukt om het om 67 kilo te houden (ik woog eerst 80kg) maar het gaat de laatste tijd steeds slechter en ik weeg nu alweer 69. dan zou je zeggen die twee kilo? die is er zo weer vanaf. maar ik heb het gevoel dat er de komende tijd alleen maar meer bij komt en het lukt me maar niet om weer gezonder te gaan eten en meer te gaan joggen, ik jog nu nog wel maar niet meer zo als eerst. en ik eet veelte veel en te ongezond en als het dan een dag lukt van al dat af te blijven ga ik juist bijna niks meer eten en dat is niet goed. ik weet niet meer wat ik moet doen en ik hoop dat u hier antwoord op kan geven. sorry als het ingewikkeld geschreven is. alvast bedankt.

o… ik zie dat ze al weg is… zou iemand misschien dan toch nog antwoord kunnen geven op mijn verhaal? dankje

Oh wat goed dit!

als je als fruit per dag een banaan eet, is dat dan dikmakend? zou je je fruit dan moeten afwisselen? ik gooi het namelijk graag in een smoothie, omdat het dat wat dikker enzo maakt. weet iemand misschien dingen om dat af te wisselen voor in een smoothie, maar dattie toch wat dikker blijft zegmaar? :slightly_smiling_face:

misschien komt het door dat het december is? je eetpatroon is dan heel anders natuurlijk, tenminste dat heb ik. als ik naar school ga is het meer ‘gestructureerd’ zeg maar en niet al dat gesnoep :stuck_out_tongue:

Ik zie dat dit -waarschijnlijk- eenmalig is, maar ik vind het wel een heel goed initiatief. Misschien kan dit topic op een andere manier toch actief blijven? Denk aan het topic over lichaamskwalen waar mensen elkaar advies geven met lichamelijke klachten, misschien zouden mensen hier vragen kunnen beantwoorden met betrekking tot voeding en beweging. Er zijn hier vast meiden die een eetstoornis gehad hebben en vanuit hun ervaringen advies kunnen geven of meiden die bijvoorbeeld een studie doen die met voeding te maken hebben en vanuit hun kennis advies kunnen geven.

Nee, fruit is niet dikmakend. Te weinig beweging in combinatie met te veel ongezond eten kan dikmakend zijn, maar zelfs dat hoeft niet. Het is goed om elke dag twee stuks fruit te eten dus er is niks mis met elke dag een banaan. Te veel bananen kunnen wel voor verstopping zorgen dus als je hier gevoelig voor bent of merkt dat je last van je stoelgang begint te krijgen, zou je misschien over kunnen stappen op ander fruit. Over smoothies: yoghurt erdoor doen kan zorgen dat het wat dikker wordt. Ook heb ik wel eens wat wortels door een groente smoothie gedaan en dat werd ook een hele dikke pap dus als je er van houdt zou je dat ook kunnen proberen.

Ik ben 18, 1.82 & weeg 46 kg.
Ik heb jaren lang een eetstoornis gehad en heb hierdoor ook in het ziekenhuis gelegen.
Sinds een half jaar woon ik weer thuis maar ik vind het nogsteeds lastig om veel te eten.
Heeft iemand tips?
Hoeveel zou ik ongeveer minimaal moeten wegen voor een gezond gewicht?

Wauw, wat een goed topic!