'steentje' op je tand schadelijk of niet??

Hey,
omdat ik opgestroomd ben naar havo, mag ik een klein cadeautje uitkiezen.
Na lang nadenken heb ik toch gekozen voor een steentje op mijn tand.
Alleen is dit niet schadelijk? want ze boren toch eerst een gaatje in je tand en daar lijmen ze het steentje dan in? Of is daar helemaal niets van waar?
xxx

Ik heb er toen eentje laten zetten waarbij ze het er alleen op lijmden! Niks geboord ofzo, en hij bleef super lang zitten, moest em er zelf af krabben toen ik er zat van was

^ dankje!
was dat na een jaar of een maand ofsoo$?

Bedoel je zoiets?

http://www.tandinfo.nl/esthetisch/images/skyce2.jpg

ik mag hopen dat ze geen gat in je tand boren, het word met speciale lijm gedaan. Het is niet schadelijk en het blijft 2 tot 8 weken zitten.

Hier:
De tand of kies naar keuze wordt gereinigd en drooggelegd.
Het oppervlak wordt geëtst met fosforzuur als bij een composiet-restauratie.
Het hechtmiddel wordt aangebracht op de Skyce en op het glazuur.
De Skyce wordt op zijn plaats gelegd en het hechtmiddel wordt 40 sec. uitgehard met een lichtbron, dezelfde als bij een composiet-restauratie.

Hij kan dus worden geplakt, zoals met een slotjesbeugel.

Je kan het op je tand laten plakken en na een lange periode valt het er vanzelf af. niet schadelijk dus.

Die info komt hiervandaan: http://www.tandinfo.nl/esthetisch/tandversiering.htm

Deze kan 9 maanden blijven zitten.

Bij een vriendin van mij hadden ze hem er ook op gelijmd. Bij de eerste keer bleef het nog geen week zitten, maar die ze nu heeft zit er al bijna 3 jaar.

Die van mij heeft er een dik halfjaar op gezeten, denk dat tie nog wel langer erop zat als ik em niet zat was ;p

Denk dat het gewoon wordt gelijmd.
Als ze boren kunnen ze dat steentje niet meer vast plakken want dan zit er een gat.

Is dat duur btw?

Het is volgensmij iets van 20-40 euroo$

Ze boren niet door je tand heen? Wtf?

kleinee uppp:$

Het kan wel, als je dat wilt, dat ze ervoor een gaatje in je tand maken. Zelf zou ik hier absoluut niet voor kiezen. Dus gewoon erop plakken :slightly_smiling_face:

Meisje uit m’n klas (ik zit in de derde) heeft 'm al sinds groep 8 ofzo, zit er nog perfect op :slightly_smiling_face:. Bij de tandarts laten zetten.

Ik ben eigenlijk best benieuwd waarom je zo’n steentje zou laten zetten? Waarom vind je dat zo mooi? Als je lacht zie je het denk ik niet zo goed.

Niet aanvallend bedoeld hoor, ik ben gewoon heel benieuwd waarom je zoiets op je tanden zou laten zetten :stuck_out_tongue:

Ik had het in Turkije laten zetten bij een tandarts deden ze het met een speciale laser voor zover ik het herinner.
Het bleef wel 2 jaar zitten tot ik hem zat was en het bij een tandarts eraf moest laten halen.

Ik heb nu mijn derde al, alledrie is bij de orthodontist met ‘gewone’ beugellijm gedaan, dat is dus niet schadelijk.
De eerste bleef drie maanden zitten, de tweede een maand en de derde zit er nu ruim 7 jaar. Bij die eerste twee had ik nog zo’n nachtbeugeltje, dus daar ging heel vaak iets ‘overheen’, nu heb ik draadjes achter mn tanden en dit steentje krijgt dus niet elke keer een oplawaai. Het enige is dattie met de jaren ‘glad’ is geworden ipv zo’n gevlakte ‘diamant’.