Steeds weer schoolziek

Heey. Ik zit sinds kort in de brugklas. Wij zijn de klas met de minste uitval van de hele school. Wij hebben in drie maanden nog geen enkele keer uitval gehad. Ook heb ik steeds zwaardere tassen dan mijn vriendinnen, die in andere klassen zitten. Ik vind het wel leuk op school, maar het is zo’n grote omslag. Van drie minuutjes fietsen naar uren. Van alleen een koekje en een bekertje in een klein tasje naar kilos mee sjouwen. Ik zie soms zo op tegen school dat ik er ziek van word. Deze week ben ik ook weer de hele week schoolziek. En dan voel ik me eerst niet lekker. Maar als school dan begonnen is weer fijn. Ik voel me nu zo slap. En zo lullig, en zo stom, dat ik niet gewoon naar school kan.

Vaak heb ik lange dagen. We hebben geen kluisjes voor iedereen en we hebben veel verschillende vakken op een dag. Zo hebben we op de vrijdag het eerste uur engels. Tweede uur frans. Derde uur duits. Dus alle “nieuwe” talen naast elkaar. En dat zit de hele klas ook een beetje tegen. We hadden een toets engels en duits naar elkaar en zo hebben sommigen een onvoldoende gehaald omdat ze engels of frans bij duits opschreven.

Tja, welkom op het middelbare onderwijs. Daar gaat helaas niet alles zoals je wil. Er wordt geen rekening gehouden met of je wel of niet 3 talen na elkaar hebt, maar er wordt gekeken of dat gunstig is voor het rooster en voor andere klassen.
Je kunt misschien beter de volgende keer protesteren als een leraar een toets opgeeft als je vlak daarvoor al een andere toets hebt? Dat deden wij ook wel eens.
Wel echt vervelend dat je geen kluisje hebt! Dan loop je inderdaad te zeulen met boeken. Maarja, hier is ook niet zoveel aan te doen denk ik.
Ik denk dat je gewoon heel erg moet wennen aan je nieuwe leven. Het komt vanzelf weer goed met je :slightly_smiling_face: Probeer iig zo veel mogelijk naar school te gaan, want als je niet gaat loop je weer achter met huiswerk enzo en dan krijg je alleen maar meer stress…

Is het niveau waarop je zit dan wel goed voor je? Dat kan ook heel veel stress opleveren. Heb het er dan eens over met mensen uit je klas, misschien kunnen die je wel helpen. Je kunt ook met je mentor praten. Misschien moet je gewoon een stapje terug gaan.

Je moet gewoon gaan. Iedereen heeft dit gevoel en je kan moeilijk altijd wegblijven.

De overgang van groep 8 naar de brugklas is altijd zwaar, ik heb iemand uit mijn klas die eerst 3 minuten moest fietsen en nu anderhalf uur. Ik weet niet of je een kluisje hebt, of dat niet iedereen dit krijgt, maar anders kan je altijd nog samen doen met een vriendin. Ook kan je wel eens geld meenemen om in de kantine een broodje te halen. De lange dagen zijn gewoon even doorbijten. Ik heb lessen van 70 minuten, dát is pas een overgang. Uiteindelijk raak je wel gewend aan de middelbare school :slightly_smiling_face:

Welkom op de middelbare school!

Maar ik snap ook niet zo goed dat jullie niet allemaal gewoon een kluisje hebben? En als jij niet een kluis hebt, kun je dan niet je boeken in een kluis van een vriendin ofzo doen?
Ik denk dat het verder gewoon nog een kwestie van wennen is.

Gewoon gaan meid! als je je zo vaak ziek meldt, blijf je misschien wel zitten en dan zit je nog langer op school.

Wen er maar aan, je moet nog meer aan de bak als je gaat studeren. Dan kijk je echt zo terug op deze tijd. De Middelbare School is echt een eitje!

Je kan het meid! JE KAN HET!

Pfoe als jij het nu al moeilijk hebt…
Ik moet een heel boek leren voor een proefwerk, dat is dan nog maar 5e klas.

Ach meid, ik kan mij heel goed voorstellen dat dit lastig voor je is! De overgang van groep 8 naar de brugklas is ook gewoon heel lastig, iedereen heeft er last van en je bent dus echt niet de enige. Opeens wordt er veel beroep gedaan op jouw eigen verantwoordelijkheid, het is een hele nieuwe fase in je leven.

Neem van mij aan dat het snel went, echt waar, nu lijkt dat misschien erg ver weg, maar over twee maandjes zit je helemaal in het ritme. Trek er niet te zwaar aan, het is natuurlijk wel school, maar je hoort ook nog genoeg vrije tijd te behouden.

Tips die ik je kan meegeven: huur een kluisje af op school. Hier kun je al je boeken in kwijt en dan hoef je alleen maar steeds de boeken mee te nemen die je nodig hebt. Misschien is een trolley een optie, zo’n klein koffertje. Al kan ik mij voorstellen dat dat voor brugklassers soms een beetje genant kan voelen. Maak de reis leuk voor jezelf: zie het als je dagelijkse beweging, geniet van de omgeving, doe misschien een muziekje op. Fiets met klasgenootjes mee, maak het een gezellig moment. Plan verder al je huiswerk goed in, schrijf op wanneer je wat af moet hebben en wanneer je eraan gaat werken. Zo hou je orde en heb je nog bergennnn vrije tijd over.

Zie school niet alleen als een verplichting. Je zult op de middelbare school misschien de tijd van je leven hebben, het is superspannend! Ook zul je misschien vrienden voor het leven tegenkomen en jezelf tot een volwassen en zelfstandige meid ontwikkelen. Je zult te maken krijgen met allemaal vreemde docenten die op je lachspieren werken. Maak je schooltijd leuk: school kan een feest zijn, maar je moet wel zelf de ballonnen ophangen. Geloof me, het is sneller voorbij dan je denkt en als je gaat studeren verlang je echt terug naar de middelbare school. Je zult veel mooie herinneringen maken.

Oh en de drie nieuwe talen zijn inderdaad even wennen, maar je zult zien dat je het vanzelf gaat beheersen. Het hangt af van je talenten natuurlijk, maar op gegeven moment gaat het echt veel beter en soepeler.

Waarom reageren sommigen van jullie trouwens zo ‘neerbuigend’ met opmerkingen als ‘als je dit al moeilijk vind…’. JA, ZIJ vind DIT moeilijk, dat kan toch? Zij is jullie niet en jullie zijn haar niet. Bovendien weet ik bijna zeker dat jullie bij de overgang tussen groep 8 en de middelbare school ook obstakels tegenkwamen.

Een heel boek leren voor een toets is op gegeven moment niet meer zo veel, je bouwt dat in de loop der jaren echt op. Het lijkt nu nog onmogelijk, maar dat leek de citotoets in groep 4 ook nog.

Geef haar geen rotgevoel en angst…

Lastig!
Maar geloof me, het wordt allemaal echt wel leuker als je een beetje gewend bent :slightly_smiling_face: Probeer het in de pauzes gewoon gezellig te maken met je vriendinnen! Heb je een echt goede rugzak? Dat er geen kluisjes voor iedereen zijn is wel stom, kunnen je ouders daar niet over informeren ofzo? Probeer echt de leuke dingen ervan te zien. Dat fietsen is vervelend, maar wel heel goed voor je conditie :slightly_smiling_face: kan je misschien een deel van de route met mensen samenfietsen?

Ze zit in de eerste, niet in de 5de :slightly_smiling_face:

OT. probeer je boeken idd bij je vriendin in haar kluisje achter te laten, je moet ook denken aan de gezelligheid die je hebt in de pauzes, in de lessen. De school die je na de middelbare krijgt is waarschijnlijk minder leuk dan waar jij nu zit. Geniet er van zolang je er nog zit, probeer ook de positieve kant ervan te zien, je hebt gezellige jaren, je hebt schooluitjes, kerstgala over een aantal jaar, je gaat op reis. Ik keek daar al vanaf de brugklas naar uit :’)

Klopt! De middelbare school komt misschien nu nog een beetje eng over, alsof ze jou dwars willen zitten, maar het kan ook een hele fijne gezellige plek zijn! Meestal merk je dit later pas. En als je al vriendinnen hebt moet je daar heel blij mee zijn, want die zijn soms supermoeilijk te vinden voor de meeste brugklassers.

Dat vind ik altijd een beetje onzin. Op de middelbare school zit je omdat het moet, je bent leerplichtig. Bovendien krijg je vakken die je soms geen zak interesseren. Als je gaat studeren maak je die keuze zelf en je kiest voor een opleiding die jij leuk vind. Als je iets doet waar je zelf achterstaat, waarvan je weet wat het nut ervan is en waar je plezier in hebt ben je veel gemotiveerder.

Zowel de basisschool, de middelbare als het mbo/hbo/uni hebben zo hun charmes. Het is alleen jammer dat we daar vaak achter komen wanneer we weggaan naar de volgende school.

Maar toch vond ik de middelbare beter. We kregen elke dag les, er is weinig uitval, lessen van kwaliteit, niemand durfde te ‘spijbelen’, er was meer samenhorigheid in de klas. Nou kan het anders zijn bij iedereen, maar dit hoor ik wel vaker. De opleiding & school waar ik voor heb gekozen ,omdat het me leuk leek, is toch niet zo goed als verwacht. De lessen vallen veel te vaak uit, matige lessen, er zitten een heleboel groepjes in de klas ipv dat we samen 1 klas zijn, mensen komen vaak niet opdagen… Middelbare school is vaker beter georganiseerd, je weet van tevoren niet hoe een school uit kan pakken.

Jij reageert soms echt bot zeg. Hier heeft ze toch niets aan.

Na de middelbare school wil je stiekem terug… Ik studeer en mis de middelbare school toch wel.
Het went vanzelf! Hoe vaker je op school bent hoe sneller je helemaal op je plaats zit. Bij mij gebeurde dat trouwens ook echt pas in de tweede, maar na 1 weekje was ik al gewent aan het nieuwe schoolritme Geen idee hoe dat kon xd Succes!!