Steeds ongelukkiger thuis

Heej allemaal

Ik heb een paar maanden niet thuis gewoond maar bij mijn tante.
Nu ben ik sinds een maand weer thuis en ik voel me best rot. Ik mis mijn tante, ik mis mijn kamer bij mijn tante, mijn vrienden daar.

Nu ben ik weer bij mijn ouders maar ben totaal niet gelukkig. Mijn moeder en ik hebben steeds meer ruzie en ik erger mij gewoon aan haar manier van leven en hoe ze doet. Met mijn tante kon ik altijd lachen en met haar ging ik vaak gezellig naar buiten, terrasje pakken of gewoon samen boodschappen doen. Als ik aan mijn moeder vraag of ze iets leuks wil gaan doen krijg ik de wind van voren. Ze wilt niet uit huis voor geen enkele rede. Zelfs de boodschappen worden gedaan door m’n pa of mijn zus neemt boodschappen voor haar mee als ze op bezoek komt.

In dit huis zit ik elke keer weer binnen en ik word er zo gestoord van. De rede dat ik binnen blijf is omdat ik het gewoon zo saai vind in dit gat van een dorp (er wonen alleen maar oude mensen) en ik heb hier in de buurt helemaal geen vrienden en telkens als ik naar buiten ga krijg ik ruzie met mijn moeder want het liefste wilt zij gewoon dat ik net als haar 24/7 binnen zit en mezelf opsluit.

Wat ik ook heel erg vind aan weer thuis wonen is dat ik mijn vriend heel weinig zie. Hij woonde in dezelfde stad als mijn tante dus zagen we elkaar elke dag en kwam hij gezellig op bezoek. Nu komt ie alleen in het weekend en dan moet ie elke keer weer aanzien hoe ik en mijn moeder elkaar de tent uit schreeuwen omdat zei het weer is ergens niet mee eens is.

Mijn moeder maakt mij depressief, dit dorp maakt mij depressief, en dit hele huis maakt me depressief.

Ik wil heel graag op mezelf maar ik heb totaal geen inkomen. Ik wil gewoon weg uit deze negatieve sleur. Daarnaast heb ik ook last van een zware winterdepressie en sinds ik weer thuis woon is het dubbel zo erg geworden.

Iemand advies AUBBB?

Waarom was je toen bij je tante? En kan je niet terug?

Want ik zat daar op school. Nu zit ik weer hier op school omdat het niet zo goed ging op de opleiding en de opleiding die ik wou doen is veel makkelijker te bereiken als ik hier op school zit dan wanneer ik daar op school zit.

Kun je niet daar wonen en dan gewoon naar school reizen? Of is dat ver?

Je moet het zelf ook een beetje beter maken. Je blijft zelf binnen maar je kunt ook mensen zoeken die in jouw omgeving wonen. Het feit dat jij het niet eens bent met jouw moeders manier van doen, betekend niet dat dit voor ruzie moet zorgen. Ruzie komt van twee kanten en daar kun je niet alleen jouw moeder de schuld van geven.

Ja die route van die ene opleiding aan die kant was dan veel te ingewikkeld en heel veel overstappen en dan moet ik belachelijk vroeg opstaan als ik bijv 9u moet beginnen.

Ja klopt maar van mijn kant is het puur omdat mijn moeder mij nooit uit laat praten. Altijd moet ze mij onderbreken als ze ergens niet mee eens is in plaats van dat ze mij uithoort en daar ben ik zo klaar mee.

Dat snap ik maar begrijp ook dat zij niet gaat veranderen. Het enige wat jij op dat moment kunt doen, is jouw gedrag aanpassen door niet boos te worden.

Ik snap je heel goed.
Ooit een soortgelijke situatie gehad.

Hoe oud ben je?
Misschien kan je op jezelf gaan wonen als je oud genoeg bent. Want als je thuis zo ongelukkig bent kan ik me voorstellen dat dat het beste idee is.
Ik kan vanwege financiële redenen het huis nog niet uit, maar zodra ik dat kan, ga ik dat ook doen.

Een baan zoeken zodat je wel uit huis kan?

Niet boos bedoeld maar dat is makkelijk zeggen.

Ja ik heb dus precies hetzelfde.

Ik solliciteer me kapot maar hele tijd is het van ja we hebben al een paar aangenomen of ik heb niet genoeg werkervaring.

Als het zo makkelijk was, dan had je ook niet in de situatie gezeten waar je nu in zit. Ik weet heel goed waar ik het over heb. Ik heb ook in zo’n situatie gezeten. Ik weet dat het makkelijk gezegd is, maar hoe zie je het anders voor je? Je bent die ruzie’s ook zat en je weet denk ik ook wel dat je moeder niet gaat veranderen.
Dus, hoe oneerlijk en moeilijk t ook is, je zult het in dit geval wel rustig moeten houden of kijken dat je ergens anders kunt gaan wonen. Misschien ergens begeleid wonen?

Ja dat is ook weer waar… maar is begeleid wonen niet voor mensen (verstandelijk) gehandicapt zijn of een onveilige thuissituatie hebben (gehad) ?

Bij de meeste wel maar er zijn ook verschillende vormen waar dat volgens mij niet zo is

Mag ik iemand aub noten? Ik heb dringend advies nodig want het gaat heel slecht maar wil liever geen details op internet zetten…

Je mag me altijd noten, ik moet er alleen wel eerlijk bij zeggen dat ik zelf nooit zo’n situatie mee gemaakt heb en dus niet weet in hoeverre ik je goed advies kan geven. Maar ik kan je in ieder geval een luisterend oor aanbieden.

Heb je misschien familie die hulp kan gebruiken?
Zoals een oma of een tante ofzo.

Toen ik het thuis echt niet meer uit hield (mijn vader begon te dreigen en mijn moeder was alleen nog maar aan het huilen vanwege de situatie) ben ik een tijdje in de weekenden bij mijn tante gaan wonen. Doordeweeks zat ik veel bij mijn vriend. Zo ging de druk er thuis af en ging het een tijdje weer goed.

Anders kan je misschien maatschappelijk werk opzoeken en hen om hulp vragen in jouw situatie.
Zij kunnen kijken of je het financieel ook aan kan om uit huis te gaan en eventueel kijken of je hier hulp bij kunt krijgen.

edit, ik was even vergeten dat het jouw topic was en wij al genote hadden. Sorry ik herkende je nieuwe avatar niet :cold_sweat:

Maar je hebt al bij je tante gewoond, is er geen familie in de buurt waar je nog bij terecht kunt?

even offtopic
Ik vraag me af of hier meiden zijn die niet meer naar school gaan en op zichzelf wonen. Want als student (die vaak bij de SSH terecht kunnen) is het vaak makkelijker een goedkope woning te vinden.
Ik ga straks als ik fulltime ga werken, net genoeg verdienen om een kamer van 375 euro p.m. te kunnen huren. :confused:

Nou ik probeer oplossingen te zoeken buiten mijn familie om want ze snappen de thuissituatie niet en ik wil niet dat teveel info van ons gezin naar andere familieleden gaan want mijn familie is nogal roddel achtig ingesteld.

^ Pfoe ik vind het zoooo lastig.
Hoe ver ben je met je opleiding?
Heb je recht op een aanvullende beurs?
Hoe is de thuissituatie van je vriend?
Moet je stage lopen, wellicht kan je dan een stage in het buitenland kiezen?