Steeds aan mijn haar zitten HELP!

Hier heb ik dus al wat jaren echt last van, ik heb geen idee hoe ik hier vanaf moet komen. Het is gewoon een automatisme geworden. Dan ga ik met mijn vingertoppen door mijn haar, hou het een beetje vast en trek er zachtjes aan. Soms als ik TV kijk en er helemaal inzit, dan heb ik het zelf niet eens door. Of `s nachts als ik niet kan slapen maar half weg ben, zodat ik het niet goed merk.

Ik heb hierdoor kale plekken gehad en ik heb hier vaak een pony door laten knippen zodat het niet opviel. Maar dat ben ik dus helemaal zat, een pony past niet bij mij.

Ik heb nu dus een plekje waar mijn haar korter is dan de rest, als ik mijn haar los heb zie je het niet, maar ik weet het zelf dus wel en erger me er kapot aan. Heeft iemand tips hoe ik mijn haar het best en het snelst weer ‘normaal’ kan laten worden, en hoe ik er vanaf kan komen, dat ik niet meer aan mijn haren zit? Gewoon stoppen gaat dus niet, als dat kon had ik dat al gedaan want soms is het echt heel lelijk :frowning_face:

Helpt het dat je minder aan je haar zit als het opgestoken zit? Of als het korter is? Zelf had ik vroeger altijd de neiging om mijn haar in mijn mond te stoppen. Sinds het kort is kon dat niet meer :’) Nu is het weer lang genoeg, maar doe ik het niet meer. Misschien een idee?

Het lijkt me een automatisme wat je hebt aangeleerd. Het is een optie om tijdelijk een pet te dragen en al je haar eronder te doen of je haren op te steken op zo een manier dat je er niet meer aan kan zitten.

Als je dan zorgt dat je tijdens zo een momenten dat je normaal aan je haar zou zitten iets anders met je handen doet. Stressball, vasthouden van een ellastiekje. dan heb je misschien ook minder de neiging om aan je haar te zitten?

Zoals cupcake als zei: je haar opsteken? Of korter idd. Ik hoop dat het je lukt om er iets op te vinden!

stressbal ofzo :slightly_smiling_face:

Misschien kan je een soort brede haarband om doen als je gaat slapen? die gewoon van katoen ofzo zijn… die had ik vroeger wel eens kan ik me herinneren.

En je zelf er bewust van maken dat je t doet, dus leren dat je t gelijk opmerkt als je doorhebt dat je weer aan je haren trekt. :slightly_smiling_face:

Draag een badmuts 's nachts. Ik neem aan dat je met 's nachts in je slaap bedoelt?

's nachts kan je je frou(pony) met van die speltjes naar achter steken ofzooo x
en dan overdag kan je je haar euhm met gel ofzo doen zodat je het wel kan opsteken, probeer overdag een lage staart !
-xxx- liefs

ben ik de enige die nu moet denken aan Trichotillomanie?
Misschien niet de ergste vorm, maar misschien kan je met hulp de oorzaak erachter zoeken en het gedrag en wellicht dat het daar vanuit beter wordt?

IK had altijd als ik een pony had, deed ik het constant glad strijken waardoor mijn haar dus vet werd… En zeker in situaties waar ik me niet op me gemak voelden & ik dus heel erg onzeker was.

dan kan je dus je 2 stukken ( frou) opsteken naar links en rechts zo een beetje twisten

Ik heb dat probleem ook, maar enkel als ik moet studeren. Mijn aandacht is dan weg. Ook al steek ik mijn haar op, ik heb er nog last van. Kan iemand me helpen?

Sorry voor de up, maar dit probleem heb ik dus ook. Het enige verschil is dat ik alleen losse haren eruit trek en dus ook geen kale plekken heb. Echter merk ik wel dat het niet goed voor mijn haar zelf is.

Als TS dus wat meer weet, dan hoor ik het graag.

Ik heb hetzelfde, nu heb ik een vlechtje in mijn haar gedaan van nephaar zodat het net iets langer is dan de rest van mijn haar (het valt echt niet op, scheelt maar 5 cm ofzo) en zit ik daar steeds aan. Op deze manier beschadig je je haar niet en omdat het vlechtje vastzit aan een dikkere pluk haar zal het ook niet snel kaal worden maar voel je het wel als je er aan trekt (geen pijn maar gewoon zoals normaal)

Hoop dat het werkt!