Startersbaan opzeggen voor wereldreis?

Hi,

Ik zit echt in een dilemma en ik hoop dat dit topic me verder helpt. Al jaren wil ik gaan reizen en dan het liefste rond de 6 maanden. Een vriendin van mij woont nu in Nieuw-Zeeland dus ik heb al een plaats om mijn reis te beginnen (en een slaapplaats). Daarna wil ik naar Australië voor een paar maanden en eventueel nog naar Indonesië. In Australië wil ik ook werken tussendoor om mijn reis verder te betalen. Nu dus het dilemma:

Ik heb een hbo opleiding afgerond, ben meteen bij mijn afstudeerstage blijven hangen, hier heb ik 1.5 jaar gewerkt en heb toen promotie gekregen naar een andere functie bij hetzelfde bedrijf. Ik ben in deze functie nu 1,5 maand bezig en heb een contract t/m 2 november. Ik weet nog niet of ik wel helemaal blij ben met deze functie en of het bij mij past. Alle extraatjes zijn super en het is een goede baan, ook om verder carrière te maken maar ik heb gewoon niet helemaal een goed gevoel erbij.

Nu wil ik dus in december/januari gaan reizen voor minimaal 6 maanden en zou ik dus deze baan opzeggen en heb ik een ‘gat in mijn cv’. In september wordt ik 23 dus ik ben zeker nog heel jong. Van mensen uit mijn omgeving (onder andere mijn moeder) krijg ik wel wat commentaar als ik mijn plannen vertel, want; ‘je staat net in de start van je carrière’, ‘straks als je terug komt heb je niks qua werk/woning’, etc…

Ik woon nu dus tijdelijk thuis dus heb wel de mogelijkheid om snel geld te sparen in deze paar maanden.

Lang verhaal dus ik waardeer het als iemand hier de tijd voor genomen heeft.

Thanks.

X

Wat zouden jullie doen?

Carrière kun je altijd maken, reizen heb je niet altijd meer de tijd voor, al helemaal niet als je voor zo’n lange tijd weg wilt gaan.

Zou je misschien niet bij je werk een afspraak kunnen maken? Onbetaald verlof of dat je gewoon na die 6 maanden weer terug kan komen?

Aan je verhaal kan ik in ieder geval aflezen dat je eigenlijk wel graag wilt reizen, dus dat is mijn advies, gewoon doen :wink:

Ik denk dat de kans heel klein is dat ik betaald verlof krijg, omdat er sowieso iemand mijn functie moet vervangen als ik weg ben en die gaan ze dan niet weer na 6 maanden ontslaan. Dus dan zou ik gewoon echt mijn baan op moeten zeggen inderdaad

En je zegt ook dat je een contract hebt tot 2 november. Wordt dat dan verlengd of weet je dat ook niet?

Nee dan zou ik het voor maar 2 maandjes moeten verlengen en heb geen idee of dat mogelijk is. Ik wil het nu ook nog niet vertellen, omdat ik bang ben mijn baan kwijt te raken. Eigenlijk zou ik daarna een contract van 8 maanden krijgen als ze het verlengen in november, maar dit gaan ze natuurlijk nooit doen als ze weten dat ik in december/januari wegga.

Meer mensen met ervaringen hierin?

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie. Ik ben nu bezig met het afronden van mijn opleiding en deze verwacht ik dan ook volgende maand te halen. Als ik deze heb gehaald wil ik in februari naar Australië gaan voor maximaal een jaar. Ik werk ook al 2 jaar bij mijn stagebedrijf en ik heb afgelopen maand een vast contract aangeboden gekregen. Ik heb heel lang getwijfeld of ik deze nou wel of niet moest tekenen en of ik over mijn plannen moest vertellen. Ik heb ervoor gekozen gewoon te tekenen en niets te vertellen. Misschien heel lullig, maar deze reis wil ik al sinds ik klein ben maken en steeds was er het juiste moment niet voor. Ook heb ik gewoon het geld nodig en daar kan ik gewoon 40 uur in de week werken.

Ik zou als ik jou was dus gewoon lekker gaan en gaan genieten. Nu woon je nog bij je ouders en heb je dus bijna geen vaste lasten wanneer je weggaat. Ook ben je nog jong en je hebt nog alle tijd van de wereld om te werken. En over dat gat in je cv, daar zou ik me echt niet zo druk om maken. Die 2 maanden dat je geen werk hebt, is echt weinig en reizen staat vaak ook nog eens hartstikke mooi op je cv.

Ik vind dat jouw moeder gelijk heeft.
Je bent net pas begonnen en nu al zo lang weggaan is gewon geen goed idee. Banen zijn er echt niet voor het oprapen. want straks ben je weg voor een half jaar en dan kan je niet meer aan de slag. Ik zou gewoon nog even wachten en eerst zorgen voor belangrijkere zaken (eigen huis bv).

^En dan heb je een huis en dan ga je helemaal niet voor een half jaar weg, want dan heb je een huis en nog meer vaste lasten.

Banen liggen misschien niet voor het oprapen nee, maar het is echt niet zo dat als je nu ontslag neemt bij dit bedrijf je de rest van je leven geen baan meer krijgt ofzo. Je bent nog megajong, dus je moet het echt niet zien als ‘verloren’ jaren hebt. En als je daarna een jaartje op zoek moet naar een baan, is dat zo erg?
Het lijkt wel alsof mensen een beetje leven alsof ze zo snel mogelijk alles voor elkaar moeten hebben en alsof de tijd hun inhaalt. Een jaar is echt niet lang hoor!

Edit: ik zit trouwens in een soort gelijke situatie. Ben op dit moment bezig om op te starten als freelancer en heb de kans gekregen om na de zomer voor een jaar naar Berlijn te gaan. Ondanks dat het wel in mijn werkveld ligt, kan ik daar natuurlijk geen netwerk ofzo opbouwen, want het is in Berlijn. Toch doe ik het, want carrière kun je altijd wel maken, maar de kans om naar Berlijn te gaan krijg ik waarschijnlijk nooit meer.

Omdat je al niet zeker weet of dit wel echt is wat je wil qua werk zou ik lekker naar het buitenland gaan. Dan kan je daar ook een beetje nadenken over wat écht bij je past en als je dan weer fris en fruitig bent op zoek gaan naar een nieuwe baan. Het is niet voor iedereen even makkelijk om een baan te vinden, maar ook zeker niet onmogelijk. Daarbij ben je nog super jong, dus waarom niet? Werken kan echt altijd nog hoor wat dat betreft. Reizen wordt steeds lastiger als je steeds meer vastigheid krijgt.

Als je nu nog thuis woont, dan kan je het wel permitteren; dan hoef je niet je huis/kamer te verhuren aan een ander of door te betalen terwijl je weg bent.
Op dit moment geef je ook aan dat je twijfelt of je baan, dan is een reis misschien juist nuttig om te maken; je leert veel over jezelf en het geeft je tijd om na te denken.

Ik zou het niet doen. Persoonlijk vind ik carrière maken belangrijker, zeker in deze tijd van toch nog steeds relatieve economische onzekerheid. Ook word het voor starters steeds moeilijker om aan een eigen woning te komen… Als je goed verdiend kan je altijd nog in je vakanties op reis. Ja, het is maar een jaar maar je gooit daarbij ook 1,5 jaar richting een vast contract en promotie weg.

Vakantie is wat anders dan zes maanden reizen. Je bent nog super jong, ik zou nu je nog je vrijheid hebt (geen vaste lasten, geen huis dat je moet doorbetalen etc.) de kans pakken om te gaan reizen. Het is goed voor je zelfontwikkeling en daarnaast staat het ook enorm goed op je cv. Carrière kun je altijd nog maken.

Ik zou gaan reizen!

En misschien is er wel een mogelijkheid dat je na de tijd bij je baan terug mag komen? Zolang je niet overlegd hebt, weet je het niet. (hoewel ik niet zou gaan overleggen voordat je een besluit hebt genomen, als je in december weg wil, heb je nog genoeg tijd om het op je werk te melden :wink: )

Bedankt voor alle reacties! Ik zie dat de meeste zeggen dat ik wel op reis moet gaan en een paar denken dat carrière maken belangrijker is. Hmm even voor mezelf alles op een rijtje zetten dus…

Ik zou op reis gaan. Dit is gewoon iets wat je al heel lang wilt en het perfecte moment is eigenlijk nu.

Ik zou of nu gaan of nog 8 maanden zitten zodat je nog iets meer ervaring hebt en dan op reis gaan.

Wat ik niet zou doen is wat Blackromance deed. Als je zelf ontslag neemt bij een vast contract dan krijg je ook geen ww als je terug komt en het wil even niet lukken met het vinden van een baan. Nu heb je daar wel de kans voor, dus neem hem voordat het te laat is.

Je kan altijd nog vragen of er een mogelijkheid is om terug te keren.

Ja het is wel echt een nu of nooit situatie want als ik nog meer ervaring op wil bouwen, dus nog langer eerst wil doorwerken dan gaat dat niet werken. Ik woon tijdelijk thuis en ben niet van plan om nog 1,5 jaar thuis te wonen. Ook qua reistijd naar mijn werk is het vrij lang dus dit wil ik maximaal nog een half jaartje doen.
Daarnaast zou het nog 2 contracten duren na dit contract voordat ik een vast contract moet krijgen. Het enige nadeel is dat ze sowieso een vervanger/ster voor mijn functie moeten vinden dan.