starten met 2e hbo-opleiding: fysiotherapie

Op dit moment ben ik mijn hbo-opleiding communicatie aan het afronden en ben ik aan het nadenken wat ik hierna wil. De projecten en stages vond ik best leuk en ik heb alles redelijk makkelijk kunnen halen. Toch was ik nooit zo enthousiast als sommige medestudenten, zij barstten direct van de ideeën bij nieuwe opdrachten. Als ik nu aan het werk ga (überhaupt een baan vindt in deze sector) denk ik dat ik vanaf het begin af aan het gevoel heb te moeten ‘overleven’. Ik moet er niet aan denken mijn bijbaan in de horeca waar je veel contact met mensen hebt binnenkort te moeten verruilen voor een kantoorbaan. Ik denk dat ik liever “echt aan het werk” ben in plaats van veel te vergaderen en achter de computer te zitten.

Nu twijfel ik om in september te starten met de opleiding fysiotherapie. Ik heb deze opleiding direct na de havo gevolgd, maar door omstandigheden heb ik na 1 jaar moeten afhaken. Toch kriebelt het altijd nog als ik nu zie dat studiegenoten zijn afgestudeerd of als ik mensen horen die de opleiding volgen.

Wat mij tegenhoudt is dat ik dan 26 ben voordat ik klaar ben. Ik krijg natuurlijk ook geen studiefinanciering en ov meer, maar ik denk dat ik dit wel kan betalen met een bijbaan en misschien een kleine lening. Ik ben nu 22 en bijna al mijn vriendinnen werken en kunnen dus sparen. Ik zou dan pas vanaf mijn 26e kunnen werken en dan pas uit huis kunnen (of natuurlijk veel geld lenen om huur te kunnen betalen, maar dat wil ik liever niet). Daarnaast voelt het alsof ik gefaald heb omdat ik dan 4,5 jaar studeren eigenlijk ‘weggooi’.

Je faalt niet als je jezelf blijft ontwikkelen.
Ik heb ook Communicatie gestudeerd en ik volg nu een master. Het is niet vanzelfsprekend dat je een kantoorbaan krijgt, maar het moeilijke aan communicatie is dat je een pad moet gaan uitstippelen. Ik heb bijv. affiniteit met communicatieadvies en onderzoek.

Je kan altijd nog verder studeren, maar houd er rekening mee dat als je een bachelor start ná het afronden van een andere bachelor, dat je mogelijk een ander tarief moet betalen (wettelijk/…). Enkele studenten die ik ken, hebben een tweede bachelor tijdens hun studie Communicatie gekozen. Je loopt wel het risico dat je moeite hebt met je uren verdelen.

Let op dat je wel begint met een nieuwe hbo opleiding voordat je je oude hebt afgerond anders betaal je het instellingsgeld en dat is HEEL VEEL.

Met je communicatieopleiding kan je genoeg. Stel dat je een eigen praktijk wil beginnen, dan kan je jezelf goed op de kaart zetten met je communicatieskills. Je vergooit dus niks.